تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,172 |
تعداد مقالات | 8,445 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,341,070 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,588,348 |
چالش ها و راهبردهای توسعه صنعت کارتن سازی ایران | ||
علوم و فنون بستهبندی | ||
مقاله 1، دوره 10، شماره 37، خرداد 1398، صفحه 6-13 اصل مقاله (1.34 M) | ||
نوع مقاله: مروری | ||
نویسنده | ||
شادمان پورموسی* | ||
دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرح | ||
تاریخ دریافت: 01 تیر 1397، تاریخ بازنگری: 31 تیر 1397، تاریخ پذیرش: 01 خرداد 1398 | ||
چکیده | ||
توسعه و پیشرفت صنعت بستهبندی از الزامات تعالی صنعتی هر مملکتی محسوب میشود. در این میان، صنایع کارتنسازی همواره جایگاه ممتازی را به خود اختصاص داده است. متأسفانه با تشدید فشارها بر صنعت و محدودیتهای تأمین ارز و نقدینگی همراه با آشتفتگیها در تصمیمسازی برای مدیریت صنایع در سطح کلان، صنایع کارتنسازی را با بحرانهایی مواجه کرده است. برای این منظور ، پژوهش حاضر چالشهای پیشروی و راهکارهای برون رفت از آنها را در صنعت کارتنسازی بررسی مینماید. جهت نظرسنجی از ابزار پرسشنامه محقق ساخته بهره گرفته شد و پایایی آن نیز با استفاده از روش محاسبه آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. دادههای حاصل از پرسشنامهها با نرم افزارهای آماری متداول مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که تأمین مواد اولیه، شتاب در جایگزینی سایر بستهبندیها به جای بستهبندیهای بر پایه کارتن، کمبود دانش تخصصی، فقدان فنّاوری مناسب، فرسوده بودن بسیاری از ماشینآلات در واحدهای صنعتی و عدم امکان بروز نمودن آنها از جمله چالشهای پیش روی صنعت کارتنسازی میباشد. برای برون رفت از این چالشها میتوان به بهرهگیری از مزیتهای نسبی منطقهای در تأمین مواد اولیه مناسب و ... اشاره نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
صنایع کارتن سازی؛ چالش ها؛ راهبردها | ||
مراجع | ||
1. پور موسی، ش. (بهار 1397). «تعیین وضعیت رقابت واحدهای تولید کارتن در ایران». فصلنامه علمی - ترویجی علوم و فنون بسته بندی. سال نهم، شماره 33، صص 33-26. 2. N. S. Roshanrou1, *A. Tajdini2 and Sh. Pourmousa3. (2016). “Analytical hierarchy process in selecting the factors affecting the competitiveness of the corrugated box making industries in Iran.” J. of Wood & Forest Science and Technology, Vol. 23 (2).
3. Abbasi, M.R., and Rahimikoloor, H. (2012). “Designing structural equation modelof competitiveness in level of departments of insurance companies in Tehran.” J.of Marketing Management, 7: 14.75-88. (In Persian(
4. Bartlett, A., and Ghoshal, S. (2002). “Managing across Borders. The transnationalsolution.” Harvard Business School Press, Boston. 395p.
5. Ekhlasi, M.R., Pourmousa, A., and Tajdini, A. (2016). “The impact of joiningWTO on Iran’s packaging industries.” J. of Packaging Science and Techniques.6: 24.6-13.
6. Porter, M.E. (1999). “Microeconomic Competitiveness: Findings from the 1999Executive Survey.” In The Global Competitiveness 13Economic Forum. 190p.
7. Shurchuluu, P. (2002). “National productivity and competitive strategies for thenew millennium.” Integrated Manufacturing Systems, 13: 6.408-414.
8. Asgari, M. (2009). “Ranking of small and medium-scale industriescompetitiveness in Iran.” J. of Commercial Surveys. 7: 38.21-31.
9. Aghazadeh, H., and Esfidani, M.R. (2008). “Application of informationtechnology in competitive advantage, case study: top production companies inIran.” J. of Commerce Studies, 12: 46.89-118. (In Persian
10. Ambashta, A., and Momaya, K. (2002). “Competitiveness of firms: review of theory, frameworks and models.” Singapore Management Review. 26: 1.45-58. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 420 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 237 |