تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,845,520 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,707,057 |
فلسفه تربیتی انتظار: رویکردی به نقش مدارس در تربیت نسل منتظر | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 4، دوره 27، شماره 43، شهریور 1398، صفحه 97-112 اصل مقاله (432.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رحمت اله مرزوقی* 1؛ الهام راضی2 | ||
1استاد گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه شیراز | ||
2نویسنده مسئول: دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه شیراز | ||
تاریخ دریافت: 15 آذر 1396، تاریخ بازنگری: 15 بهمن 1397، تاریخ پذیرش: 19 اسفند 1397 | ||
چکیده | ||
ادیان مختلف آسمانی، ظهور منجی رهاییبخشی را بشارت دادهاند که حکومتی سرشار از اعتدال را در سراسر جهان برپای میسازد، اما باید گفت این اندیشه منجیگرایی و انتظار ظهور در میان شیعیان دارای جایگاه بسیار والایی است. ازآنجاکه ظهور منجی و بشارتدهنده آخرالزمان، بدون فراهمساختن بستر و زمینه لازم محقق نمیشود، تربیت نسلی مهدیباور و منتظر ضرورت مییابد. دراینراستا، استفاده از نیروی نفوذ و اثرگذاری تعلیموتربیت درراستای تربیت انسانهایی منتظر اساسی میباشد. مطالعه حاضر، با هدف تحلیل فلسفه تربیتی انتظار و نقش مدارس در تربیت نسل منتظر با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و استفاده از منابع اسنادی نگاشته شده است. در این نوشتار، تلاش شده است تا ضمن مفهومشناسی انتظار و فلسفه تربیتی انتظار با رجوع به سند تحول بنیادین آموزشوپرورش جمهوری اسلامی ایران، تمامی گزارههای مندرج در آن که مرتبط با تربیت نسل منتظر و مهدوی میباشد، استخراج شود. نتایج حاصل نشان داد، اگرچه گزارههای سند مذکور از بعد نظری قوی میباشند، اما در حیطه عمل، موفقیت چندانی حاصل نشده است. لذا در این مطالعه، برمبنای مطالعات اسنادی صورتگرفته، چارچوب مفهومی یک برنامه آموزشی برای پیادهسازی آرمانهای تربیت نسلی مهدیباور در مدارس ارائه شد. در انتها نیز پیشنهادهای پژوهشی و کاربردی برای توجه بیشتر به این موضوع در حوزه اندیشه و عمل مطرح شد. | ||
کلیدواژهها | ||
انتظار؛ فلسفه انتظار؛ نسل منتظر؛ تعلیموتربیت؛ آموزشوپرورش؛ سند تحول بنیادین آموزشوپرورش جمهوری اسلامی ایران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Philosophy of Waiting: An Approach to the Role of Schools in training the Waiting Generation | ||
نویسندگان [English] | ||
rahmatollah marzoughi1؛ Elham Razi2 | ||
1Professor, Department of Management and Educational Planning, Shiraz University | ||
2Corresponding Author: PhD Student of Educational Management, Shiraz University | ||
چکیده [English] | ||
Different heavenly religions have sparked the emergence of a savior of salvation that eradicated oppression and created a government full of justice around the world. But it must be said that the idea of salvation and the emergence of the Shia is so high. Since the emergence of the savior and the endowing messenger without the provision of the necessary grounds and conditions is not achieved, therefore, the education of awaited generation is necessary. In this regard, using the force and the influence of education on the training of human beings is a fundamental consideration. This study was designed with the aim of analyzing the expectations of the educational philosophy and the role of schools in educating the expected generation using a descriptive-analytical method and documentary resources. In this paper, along with the conceptualization of expectation and the expectation philosophy it has been attempted to extract all the statements related to the generation of the awaited generation and Mahdavi. The results showed that although the statements of this document are strong from theoretical perspective, but little success has been achieved in the field of action. Therefore, in this study, based on documentary studies, a conceptual framework of a curriculum was presented for the implementation of the Mahdavi generation education ideals in schools. At the end of the study, there are also suggestive and applied suggestions for further attention to this important topic in the field of thought and practice | ||
کلیدواژهها [English] | ||
philosophy of waiting, education, and the documents of fundamental transformation of education in Iran Islamic Republic | ||
مراجع | ||
احسانی، محمد (1390)، زمینهسازى تربیتى مهدویت، معرفت، س20، ش 160: 73ـ96. اسعدی، محمد (1393)، تحلیلی از اصل انتظار در پرتو فلسفه غیبت، مشرق موعود، س 8، ش 29: 78-55. امینی، محمد؛ ماشاءاللهینژاد، زهرا و علیزاده زارعی، مرضیه (1391)، تحلیل محتوای کتابهای هدیههای آسمانی و فارسی مقطع ابتدایی از نظر توجه به مهدویت، مطالعات اسلام و روانشناسی، س 6، ش 10: 7-26. باقری، خسرو (1380)، آسیبشناسى تربیت مهدوی، انتظار موعود، ش2: 295-276. بقایی، حسین؛ مهماندوست، حمید؛ قهرمانیفرد، فاضل و قهرمانیفرد، کامیار (1392)، الگوی مفهومی ـ عملیاتی راهاندازی راهبردهای تربیت مهدوی در نظام آموزشی کشور، مشرق موعود، س 7، ش 26: 189-165. پهلوان، منصور (1385)، بایستههای پژوهشی در مسئله مهدویت، سفینه، ش 12: 119-142. جعفری هرندی، رضا؛ فقیهی، علینقی و نجفی، حسن (1395)، بررسی و مقایسه میزان توجه به مفاهیم مهدویت در کتب درسی معارف اسلامی آموزشوپرورش از سال 1330 تا 1387، پژوهش در برنامهریزی درسی، س13، ش 21: 119-133. حیدریفر، مجید و مقدسی، روحاله (1395)، بررسی سندی و تحلیل دلالی روایات پیشگوییهای عصر ظهور با موضوع شاخصها و کارکردهای یاران مهدی موعود، انتظار موعود، س 16، ش 54: 28-48. خالقخواه، علی و جهانگیری، مسعود (1389)، رویکرد تربیت دینی باتوجهبه دو مؤلفه عقلمحوری، مطالعات تربیت روانشناسی، س 11، ش 2: 121-144. داوودپور، مرتضی (1388)، نقش انتظار فرج در انسجام اسلامی گروههای سیاسی - اجتماعی و وظایف دولت زمینهساز، مشرق موعود، س 3، ش 11: 46-31. شورای عالی آموزشوپرورش (1390)، سند تحول بنیادین آموزشوپرورش جمهوری اسلامی ایران. صمدی، قنبرعلی (1388)، آموزه انتظار و زمینهسازی ظهور، مشرق موعود، س 3، ش 11: 136-117. صمیمی، سیمین (1390)، عرصههای تأثیرگذاری اعتقاد به مهدویت در اصلاح فرد از دیدگاه قرآن و حدیث، آموزش معارف اسلامی، دوره 33، ش 4: 44-51. عبداللهی، ابراهیم و موسوینسب، محمدرضا (1393). نقش روش تلقین در نهادینهسازی آموزه مهدویت برای کودکان، انتظار موعود، س 14، ش 47: 82-110. عمید، حسن (1389)، فرهنگ فارسی عمید، تهران: راه رشد. فلاح رفیع، علی (1386)، مهدویت، فرجاماندیشی تاریخ هگل، شیعهشناسی، س 5، ش 20: 203-227. قاسمنژاد، زهرا و لکزایی، صغری (1389)، امام رضا و تربیت نسل منتظر، انتظار موعود. ش 33: 130-160. گرجیان، محمد مهدی و کبیری، زینب (1395)، تحلیل کارآمدی انتظار در حیات طیبه، انتظار موعود، س 16، ش 54: 6-26. گودرزی، مجتبی (1386)، بررسی رابطه آموزههای مهدویت و تعلیموتربیت اسلامی، مشرق موعود، س 1، ش2: 172-184. مجلسی، محمدباقر، بحارلانوار، ج51، بیروت: دارالمعرفه. مرزوقی، رحمتاله (1394)، نقد متدیک و تئوریک اسناد تحول بنیادین آموزشوپرورش جمهوری اسلامی ایران، چاپ اول، تهران: انتشارات آوای نور. مرزوقی، رحمت اله (1387)، سیمای مهدویت در برنامههای آموزشی مدارس: رویکردی به فلسفه تربیتی انتظار، تربیت اسلامی، س 3، ش 7: 137-127. مرزوقی، رحمتاله (1395)، نظریههای ساختاری در پارادایم تعلیموتربیت، چاپ سوم، تهران: انتشارات آوای نور. مکارم شیرازی، ناصر (1386)، حکومت جهانی مهدی (عج)، قم: انتشارات نسل جوان. موسوی، سیدمهدی (1388)، مدرسه مهدوی؛ درآمدی بر فلسفه و نظام آموزشوپرورش زمینهساز، مشرق موعود، س 3، ش 10: 114-85. میرعارفین، فاطمهسادات (1390)، نقد و ارزیابی محتوای کتاب درسی معارف اسلامی (دین و زندگی) دوره پیشدانشگاهی از دید صاحبنظران و دبیران، دانشور رفتار، س 17، ش 42: 149-172. نجفی، محمد؛ هاشمی، فاطمه؛ کیانی، سمیه و رجاییراد، حسین (1392)، نگاهی به فلسفه تربیتی انتظار موعود در رویکرد شیعی باتأکیدبر اهداف تربیتی، مشرق موعود، س 7، ش 28: 56-23. نیکپناه، منصور؛ مظلومزاده، سیدمیثم و پورجعفر، منصوره (1391)، بازکاوی ضرورتهای فرهنگی و ادبی انتظار و ارزیابی میزان آشنایی جوانان با مبانی مهدوی و معیارهای مربوطه، انتظار موعود، س 12، ش 39: 172-192. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 844 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 614 |