تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,244 |
تعداد مقالات | 9,009 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,865,187 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,718,107 |
بررسی میزان انطباقپذیری دانشگاه المصطفی قم با مؤلفههای سازمان یادگیرنده، سازمان چابک و سازمان کوآنتومی از دیدگاه کارکنان | ||
مدیریت راهبردی دانش سازمانی | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 4، خرداد 1398، صفحه 171-198 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی با اصالت | ||
نویسندگان | ||
حمید رحیمی* 1؛ مجتبی محمدعلیزاده2 | ||
1استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 24 فروردین 1398، تاریخ بازنگری: 04 خرداد 1398، تاریخ پذیرش: 10 تیر 1398 | ||
چکیده | ||
ویژگیهای محیط تحصیلی دانشگاهی در عصر حاضر بهطور بنیادی متفاوت از گذشته است. دانشگاهها با واقعیتهای جدیدی مانند تحولات تکنولوژیکی، رقابت، رشد توقعات جامعه و دانشجویان، محدودیتهای مالی و رشد فزاینده تغییر روبهرو هستند. این واقعیتهای محیطی برای آموزش عالی بوجود آمده که تشابهی با محیطهای قبلی ندارد و به انواع مختلفی از تخصصها در محیط و اقتصاد جدید نیاز دارد. دانشگاهها دیگر نمیتوانند با ساختارها و راهبردهای قدیمی، دانشجویان را برای محیط جدید آماده کنند و باید به سمت استفاده از متغیرهای مدرن سازمانی حرکت کنند. هدف این پژوهش بررسی انطباقپذیری دانشگاه المصطفی قم با مؤلفههای سازمان یادگیرنده، چابک وکوآنتومی بود. نوع پژوهش، توصیفی ـ پیمایشی و جامعه آماری شامل تمام کارکنان ستاد مرکزی دانشگاه المصطفی به تعداد حدود 300 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی طبقهای 168 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه سازمان یادگیرنده، سازمان چابک و سازمان کوآنتومی استفاده شد. برای سنجش روایی پرسشنامه از روایی محتوایی و سازه استفاده، و پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای سازمان یادگیرنده 94/0، سازمان چابک 88/0 و سازمان کوانتومی 78/0 برآورد گردید. تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی (فراوانی، درصد و میانگین) و استنباطی (ضریب همبستگی، آزمون تی و مدل معادلات ساختاری) با استفاده از نرم افزار SPSSو Lisrel انجام گردید. نتایج نشان داد که میانگین همه ابعاد سازمان یادگیرنده بجز مؤلفه مهارت فردی از حد متوسط بیشتر، میانگین همه مؤلفههای سازمان کوانتومی از حد متوسط، کمتر و سازمان چابکاز حد متوسط بیشتر بود. همچنین بین سازمان یادگیرنده و سازمان چابک 66/0 همبستگی مثبت و معنادار، بین سازمان یادگیرنده و کوانتومی 22/0 همبستگی مثبت و معنادار و بین سازمان چابک و کوانتومی 11/0 همبستگی مثبت و غیر معنادار وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
انطباق پذیری؛ دانشگاه و سازمان یادگیرنده؛ دانشگاه و سازمان چابک؛ دانشگاه و سازمان کوآنتومی؛ کارکنان؛ دانشگاه المصطفی قم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Assessment of the Compatibility of Al-Mustafa University of Qom with the Components of Learning, Agile and Quantum Organizations from the Views of the Employees | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamid Rahimi1؛ Mojtaba Mohammad Alizadeh2 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Management, Faculty of Humanities, Kashan University, Kashan, Iran | ||
2Master's student, Department of Educational Management, Faculty of Humanities, Kashan University, Kashan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The characteristics of today's academic environment are basically different from those of the past. These days, universities are confronted with new phenomena such as technological developments, competitions, increasing expectations of the society and the students, financial constraints, and the growing steep of changes. These situational events, not similar to previous features, have emerged in higher education and require different types of expertise in the new environment and economy. Universities can no longer make students ready for new environmental situations with timeworn structures and strategies. They have to move towards employing modern organizational components. This research is intended to investigate the compatibility of Al-Mustafa University of Qom with the components of learning, agile and quantum organizations. This is a descriptive-survey research whose statistical population consists of all the 300 employees of the central office of the university among whom 168 people were selected by Cochran's formula through stratified random sampling. Three questionnaires of learning organizations, agile organizations and quantum organizations were employed for data collection. Content and construct validity were used to test the validity of the questionnaires. The reliability coefficients of the questionnaires were estimated by the Cronbach's alpha coefficient as 0.94 for learning organizations, 0.88 for agile organization, and 0.78 for quantum organization. Data analysis was performed at two levels of descriptive statistics (frequency, percentage and mean), and inferential statistics (correlation coefficient, t-test and structural equation modeling) by SPSS and LISREL software. The results revealed that the mean of all dimensions of learning organization, except from the components of individual skills, were above average. The mean of all quantum organization components was below the average, and it was above the average for agile organization. Furthermore, there was a positive and significant correlation between learning organization and agile organization (0.66), a positive, and a significant correlation between learning organization and quantum organization (0.22), and a positive and non-significant correlation between agile organization and quantum organization (0.11). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
adaptation of Al-Mustafa University of Qom, learning universities and organizations, agile universities and organizations, quantum universities and organizations, employees, Al-Mustafa University of Qom | ||
مراجع | ||
آقابابایی، راضیه (1392). روابط چندگانه بین راهبردهای رهبری مثبتگرا و راهبردهای خودرهبری و میزان کاربست مؤلفههای مدیریت کوانتومی در دانشگاه اصفهان و دانشگاه تهران. رساله دکتری، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان. 73-77. جعفرنژاد، احمد؛ شهائی، بهنام (1386).مقدمهای بر چابکی سازمان و تولید چابک. تهـران: مؤسسه کتاب مهربان نشر. درگاهی، حسین؛ پرتویشایان، زینب؛ رازقندی، علیاکبر؛ مروجی، مینا (1395). مدیریت کوانتومی، مدیریت سمّی؛ مطالعه مروری در چهارچوب نظام مدیریت آزمایشگاه. فصلنامه آزمایشگاه و تشخیص. 8 (31): ۲۹-۴۵. رحمانسرشت، حسین (1386). تئوریهای سازمان مدیریت. تهران: نشر داوران. رهنورد، فرجاله؛ علیجانی، زهرا (1395). تأثیر فناوری اطلاعات بر چابکی سازمانی در پرتو فرهنگ سازمانی. مجله مدیریتتوسعه و تحول. 24 (5): 45-55. ریحانی، محسن؛ ریحانی، زهرا؛ شفیعزاده، رضا؛ صدیق، مجتبی (1392). بررسی نقش مؤلفههای سازمانهای یادگیرنده بر چابکی سازمانی مطالعه موردی: تمامی شعب بانک ملت استان مرکزی، نخستین کنفرانس ملی توسعه مدیریت پولی و بانکی. تهران: دبیرخانه دائمی کنفرانس توسعه مدیریت پولی و بانکی. سنگه، پیتر (1385). پنجمین فرمان، خلق سازمانهای یادگیرنده. ترجمه حافظ کمال هـدایت و محمد روشن. تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی. سنگه، پیتر (1385). رقص تغییر، چالشهای تغییر پایـدار در سـازمان یادگیرنـده. تهـران: ترجمـه حسین اکبری و مسعود سلطانی. انتشارات آسیا. سنگه، پیتر (1990). پنجمین فرمان: خلق سازمان یادگیرنده. چ پنجم.ترجمه: حافظ؛ کمال هدایت، محمد.روشن، (1384)، تهران: سازمان مدیریت صنعتی. صادقی، عباس؛ انوری، صدور (1383). نقش دانشگاه و پژوهش دانشگاهی در فرایند توسعه. مجموعه مقالات آموزش عالی وتوسعه پایدار، مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزشی، انجمن آموزش عالی ایران. ج اول. تهران. عظیمیثانوی، بابک؛ رضوی، محمدحسین (1393). ارتباط بین میزان آشنایی و به کارگیری مهارتهای کوانتومی مدیریت در سازمانهای ورزشی. نشریه مدیریت ورزشی. 6 (4): 613-625. فتحی، محمدرضا؛ ملکی، محمدحسن؛ علوی، سیداحمد (1396). شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر در ایجاد سازمانهای یادگیرنده در کسب و کارهای صنعت توریستی استان قم. فصلنامه فضای گردشگری. 24 (2): 20-35. ملایینژاد، اعظم (1395). مدرسه و رهبری کوانتومی. نشریه مدیریت مدرسه. 14 (3): 50-55. مختارینوری، جمیله؛ خادمالحسینی، سیدمحمد (1387). کاربرد الگوی مهارتهای کوانتومی در رهبری پرستاری. نشریهدانشکده پرستاری شهید بهشتی. 18 (61): 55-63. نشاط، نرگس؛ میرحسینی، زهره؛ زاهدیراد، زهرا (1395). آمادگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای تبدیلشدن به سازمان یادگیرنده. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات.27 (3): 76-93. نقوی، سیدعلی؛ آذر، عادل؛ اسعدی، میرمحمد (1394). اولویتبندی عوامل توانمندساز چابکی سازمانی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی شهر یزد. مجله پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی.75 (9): 61–82. نیکپور، امین؛ برکم، یاسر (1391). چابکی سازمانی و الگوی دستیابی به یک سازمان چابک. مجله راهبرد توسعه. 30 (21): 151-171.
Aksu, A. A. & Ozdemir, B. (2005). Individual learning and organization culture in learning organizations, Managerial Auditing Journal, 20 (4): 422-441. Appelbaum, S., Calla, R., Desautels, D. & Hasan, L. (2017). The challenges of organizational agility (part 1), J of Industrial and Commercial Training, 49(1): 6 – 14. Birmingham, A. (2016). for company directors, change is the new main game”, financial review, available at: www.afr.com/news/special-reports/corporate. Darling, R. (2001). The quantum skills model in management: a new paradigm to enhance effective leadership". Leadership & Organization Development Journal, 22(6): 264-273. Denhardt, R. B. (1996). Developing inter personal skills. In J. L. Perry (Ed). Handbook of Public Administration. San iron Cisco/ CA: Jossey Bass. Dove, R. (1999). Knowledge management, responsibility, and the agile enterprise, Journal of Knowledge Management, 3, 1: 18-35. Ercetin, S. S. & Kamaci, M. C. (2008). Quantum leadership paradigm, World Applied Sciences Journal, 3, 6: 865-868. Erturgut, R. & Atak, M. (2010). An empirical analysis on the relation between learning organization and organizational commitment, Electronic Journal of Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2, 3472–3476. Farago, J. (2003). The learning organizations, Management Insights, 3. Goldman, S. L., Nagel, R. N, & Preiss, K. (1995). Agile competitors and virtual organizations: strategy for enriching the customer, Vann strand, Reinhold, New York. Kid, P. T. (1994). 21st century paradigm in agile manufacturing: Forging new frontiers, addison-Wesley, Wokingham. Kilmann, R. H. (2011). Quantum organizations: A new paradigm for achieving organizational success and personal meaning (1th Ed.). Newport Coast, CA: Kilmann Diagnostics Press, 88-97.
Lin, C.-T., Chiu, H., Chu, P.-Y. (2006). Agility index in the supply chain, International Journal of Production Economics 100(2), 285-299. Landoli, Luca & Guiseppe Z. (2007). Organizational cognition and building teams for the learning organization، UMI Prroquest Digital Dissertation full citation & Abstract. Missouri, L. (2006). Soul intelligence springboard to quantum leadership, Available at:coachfederation.org/NR/.../4819/soul_intelligence_Seale_Wilson.pdf Nafei, W. (2016). Organizational Agility: The key to organizational success, International Journal of Business and Management, 11(5): 296-309. Nagel, R. & Dove, R. (1991). Twenty-first century manufacturing enterprise strategy-an industry led review. Vols. 1 &2. USA: Iacocca Institute, Leigh University. Senge, P. (1992)."Mental models", Planning Review, 20, 2, 4 – 44. Sharp, J. M., Irani, Z & Desai, S. (1999). Workings towards agile manufacturing in the UK industry, international Journal of production economics, 62: 155-196. Sharifi, H. & Zhang, Z. (1999). A methodology for achieving agility in manufacturing organisations: An introduction. Int. J. Prod. Econ., 62(1-2): 7-22. Shelton, C. & Darling, R. (2000). The quantum skills model in management: a new paradigm to enhance effective leadership. Leadership & Organization Development Journal, 22(6), 264- 273. Shelton, C. (2001). Spirituality, mental health. International Journal of Applied Psychoanalytic Studies, 1(3): 121-141. Shelton, C., McKenna, M. K. & Darling, J. R. (2002). Leading in age of paradox: optimizing behavioral style, job fit and cultural cohesion, Leadership and Organization Development Journal, 23, 7, 372-379. Shelton, C. (2010). Spirituality, mental health and the new physics. International -Skyrme. Trivellas, P. & Dekoulou, P. (2014). Learning organization in Greek advertising and media industry: A way to face crisis and gain sustainable competitive advantage, Electronic Journal of Procedia - Social and Behavioral Sciences, 148, 338 – 347. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,692 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 516 |