تعداد نشریات | 39 |
تعداد شمارهها | 1,169 |
تعداد مقالات | 8,429 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,295,652 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,544,468 |
طراحی الگوی آینده پژوهی: ارائه تصویر آینده سازمان جهت توسعه قابلیت یادگیری سازمانی | ||
آینده پژوهی انقلاب اسلامی | ||
دوره 1، شماره 1، شهریور 1399، صفحه 167-203 اصل مقاله (1.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
امیررضا صادقی کیادهی1؛ محمد پارسائی* 2؛ امید وقوفی3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت سیستمها، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت سیستمها، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه آینده پژوهی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 25 مرداد 1399، تاریخ پذیرش: 26 مرداد 1399 | ||
چکیده | ||
باتوجهبه ضرورت آیندهپژوهی و شناخت آینده و همچنین ابتکارعمل، نیاز است که محققین بدانند آینده سازمانها چگونه خواهد بود. باتوجهبه این ضرورت، پژوهش حاضر به بررسی حوزه قابلیت یادگیری سازمانی در آینده سازمان پرداخته است تا بتواند برای یک سازمان مدیریت بهینهتر و مؤثرتری شکل گیرد. یکی از ابعاد بسیار مهم در بررسی آینده سازمانی، قابلیت یادگیری سازمانی است. باتوجهبه مسائل مطرحشده در ارتباط با آینده و ضرورتهای موجود برای بررسی قابلیت یادگیری سازمانی، میباید به بررسی آینده قابلیت یادگیری سازمانی پرداخته شود. روش تحقیق این پژوهش، توصیفی و تحلیلی است. در این پژوهش باتوجهبه نظر اساتید دانشگاهی مطالعات اسنادی و کتابخانهای و همچنین بررسی نظرات، مصاحبهها و دیدگاههای خبرگان به یافتن ابعاد مختلف قابلیت یادگیری سازمانی در آینده پرداخته شده است. این ابعاد نشاندهنده ضرورتهای سازمان در آینده است و باید براساس این ابعاد سازمانها برنامهریزیهای آینده خود را انجام دهند. برای تأیید ابعاد مشخصشده در روش تحقیق این پژوهش، پرسشنامهای در جامعه آماری محدودی به جمعآوری داده پرداخت. درنهایت باتوجهبه بررسیهای تکمیلی صورتگرفته روی نظرات شرکتکنندگان در پرسشنامه میتوان نتیجه گرفت که قابلیت یادگیری سازمانی در آینده دارای 7 بعد است. همچنین مهمترین بعد، بعد آزمایش و گشودگی است که دارای بالاترین اولویت برای توجه مدیران ارشد سازمان است. درنهایت، در بخش نتیجهگیری، مدل آیندهپژوهی بهدستآمده از این پژوهش ترسیم شد. | ||
کلیدواژهها | ||
قایلیت یادگیری سازمانی؛ الگوی آینده پژوهی؛ تحلیل عاملی تأییدی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 643 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 459 |