Sadegi Kiadehi, A., parsaei, M., Vugufi, O. (2020). Designing a Future Studies Model: Presenting an Organization's Future Image to Develop Organizational Learning Capability. Electronic and Cyber Defense, 1(1), 167-203.
Amirreza Sadegi Kiadehi; mohammad parsaei; Omid Vugufi. "Designing a Future Studies Model: Presenting an Organization's Future Image to Develop Organizational Learning Capability". Electronic and Cyber Defense, 1, 1, 2020, 167-203.
Sadegi Kiadehi, A., parsaei, M., Vugufi, O. (2020). 'Designing a Future Studies Model: Presenting an Organization's Future Image to Develop Organizational Learning Capability', Electronic and Cyber Defense, 1(1), pp. 167-203.
Sadegi Kiadehi, A., parsaei, M., Vugufi, O. Designing a Future Studies Model: Presenting an Organization's Future Image to Develop Organizational Learning Capability. Electronic and Cyber Defense, 2020; 1(1): 167-203.
Designing a Future Studies Model: Presenting an Organization's Future Image to Develop Organizational Learning Capability
1PhD Student in Industrial Management-System, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran
2PhD Student in Industrial Management-System, Faculty of Management and Economics, Imam Hossein University, Tehran, Iran
3Assistant Professor, Future Research Department, Imam Hussein University
Receive Date: 15 August 2020,
Accept Date: 16 August 2020
Abstract
Given the need for future research and future cognition as well as initiative, researchers need to know what the future of organizations will be. Given this necessity, the present study explored the area of organizational learning capability in the future of the organization in order to form a more efficient and effective management organization. One of the most important aspects of future organizational research is organizational learning capability. Given the issues raised in relation to the future and the necessity for examining organizational learning capability, the future study of organizational learning capability should be addressed. Research Method The research is descriptive and analytical. In this study, according to the viewpoints of academic and documentary and library studies professors, as well as reviewing the opinions, interviews and views of experts, different aspects of future organizational learning capability have been investigated. These dimensions represent the needs of the organization in the future and they should plan their future according to these dimensions. To confirm the dimensions specified in the research method of this research, a questionnaire was used in a limited statistical population to collect data. Finally, based on the complementary survey of participants' views on the questionnaire, it can be concluded that future organizational learning capability has 7 dimensions. Also, the most important aspect is the testing and openness dimension, which has the highest priority for the attention of senior managers of the organization. Finally, the concluding section of the futures model derived from this study is drawn.
خزایی، سعید و الهی دهقی، ایرج (1391)، عوامل موفقیت در آیندهنگاری ملی ، فصلنامه علمیـ تخصصی مطالعات آیندهپژوهی.
خصمافکن نظام، محمدحسین؛ عطافر، علی؛ نصراصفهانی، علی و شاهین، آرش (1393)، سرمایه فکری، قابلیت یادگیری سازمانی و کارایی عملکرد توسعه محصول جدید در صنعت خودروسازی، پژوهش های مدیریت عمومی، 7 (25): 57 ـ 74.
خورسندی، مجید؛ میرزازاده، زهراسادات و سلاطین، مهدی (1394)، بررسی قابلیت یادگیری سازمانی با عملکرد سازمانی در ادارهکل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی، مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 2 (7): 61 ـ 68.
داورپناه، هدایت الله و هویدا، رضا (1396)، بررسی روابط بین قابلیت یادگیری سازمانی و بیتفاوتی سازمانی موردمطالعه کارکنان دانشگاه اصفهان، نوآوریهای مدیریت آموزشی، 13 (1): 21 ـ 38.
سادلر، ف. (1380)، مدیریت تغییر (ترجمه غلامرضا اسماعیلی)، تهران: میر.
سبحانینژاد، مهدی؛ شهایی، بهنام و یوزباشی، علیرضا (1385)، سازمان یادگیرنده، چاپ اول، نشر یسطرون.
سنگه، پیتر. ( 1386)، پنجمین فرمان (ترجمه حافظ هدایت و حسن روشن)، تهران: انتشارات مدیریت صنعتی.
عنایتالله، سهیل (1390)، پرسش از آینده، ترجمه مسعود منزوی، تهران، مرکز آیندهپژوهی علوم و فناوری دفاعی.
قهرمانی، علیاکبر و مصطفوی، اعظمالسادات (1394)، تأثیر یادگیری سازمانی بر پاسخگویی اقتصادی و اجتماعی شهرداری تهران، مطالعه موردی شهردارهای مناطق 1، 6، 8، 19، 22. فصلنامه اقتصاد مدیریت شهری، 3 (12): 77 ـ 97
مارکوآرت، مایکل (1385)، ایجاد سازمان یادگیرنده (ترجمه محمدرضا زالی)، تهران: دانشگاه تهران.
ممبینی، محمد و معمارزاده تهران، غلامرضا (1395)، آیندهپژوهی سازمانهای دولتی ایران متناسب با الزامات اقتصاد مقاومتی، فصلنامه سیاستهای راهبردی و کلان، 4: 1 ـ 32
منتظر صومعهسرایی، نادیا؛ حسینی، محمدعلی؛ یزدانی، شهرام و نخستین، محمدرضا (1394)، بررسی وضعیت قابلیت یادگیری سازمانی و موانع و تسهیلکنندههای آن در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی، 8 (17): 93 ـ 101.
منطقی، محسن (1390)، آیندهپژوهی: ضرورت آینده مطالعات فرهنگی و علمی، نشریه اسلام و پژوهشهای مدیریتی، 1: 68 ـ 51.
میرکوشش (1390)، آیندهنگری در روابط بینالملل نشریه روابط بینالملل، (1).
نادری خورشیدی، علیرضا (1381)، طراحی و تبیین الگوی توسعه قابلیت یادگیری سازمانی در شرکت ایرانخودرو، رساله دکتری، دانشگاه تهران.
Aqdasi M. Sensing capabilities of organizational learning in Hospitals. International Journal of Industrial Engi neering and Production 2009; 19(4): 71-83
Argyris, C. Schon, D. (1999). Organizational Learning II Reading: Mass Addisonwesley.
Armestrang, A. and Patrick Foley (2003). Foundation for a Learning Organization, 10(2): 14-82.
Beck C.(٢٠٠٢). Mothering multiples: a meta –Synthesis of the qualitative research, MCN, The American Journal of maternal /child nursing, 28(2): 93-99.
Bell, Wendell. (2008). Foundations of futures studies: History, purposes and knowledge (4 Edition). New Brunswick, NJ: Transaction. Chapter 2 (futures studies), Chapter 6 (futures research).
Havas, Attila. (2003). Socio-economic and developmental needs: Focus of foresight programs, technology foresight for organizers. Ankara, Turkey.
Hiltrop, J. (2007). The Accidental Manager: Surviving the Transition from Professional to Manager. prentice Hall Europe.
Hitt, W. D. 1995. The learning organization: Some Reflections on organizational Renwal. Leadership& organization Development Journal, 16(8).
Jerez-Gomez, P., Céspedes-Lorente, J., & Valle-Cabrera, R. (2005).Organizational learning capability: a proposal of measurement. Journal of business research, 58(6), 715-725.
Ramos, J. (2006). Action research and futures studies. Futures, 38(6): 639-641.
Shu-Hsien, L. Chi-Chuan, W. (2009). “System perspective of Knowledge. Management, Organizationl learning, and organizational innovation”. Expert systems with Applications, 8.
Slaughter, Richard A. (2004). Futures Beyond Dystopia: Creating Social Foresight. New York: RoutledgeFalmer. http://foresightinternational. com. au/ catalogue/ resources/ Integral_Futures. pdf.
Wheelright, V. (2010). The Next Wave. Journal of Futures Studies, 14(4): 107-114.
Yong, A. K. 1999. Organizational Learning capability . Oxford university press.
Yong.M and Dulewicz.V(2005).A Model Of Command, Leadership And Managment Competency In British Royal Navy,Journal Leadership & Organization Development, 25(3).