
Number of Journals | 34 |
Number of Issues | 1,306 |
Number of Articles | 9,427 |
Article View | 9,189,270 |
PDF Download | 5,621,868 |
Designing the Conceptual Pattern of the Islamic Revolution Knowledge for Public Administrators in the Intellectual Paradigm of Imam Khomeini | ||
مدیریت اسلامی | ||
Volume 28, Issue 3, November 2020, Pages 5-28 PDF (1 M) | ||
Document Type: Original Article | ||
Authors | ||
Mohammad Reza Fazeli1; Mohsen Ameri* 2; Zainulabedin Amini Sabegh3; Ehsan Sadeh3 | ||
1PhD candidate in public Administration, Islamic Azad University of Saveh, Iran | ||
2Corresponding author: assistant professor of management, Islamic Azad University of North Tehran, Iran | ||
3Assistant professor at the Department of Management, Islamic Azad University of Saveh, Iran | ||
Receive Date: 03 November 2019, Revise Date: 25 April 2021, Accept Date: 26 October 2020 | ||
Abstract | ||
With specific goals for the continuation of the Holy Prophet’s revolution of the divine system, the Islamic Revolution stands at high position. The role of its elites and agents is in accordance with the systematic procedure of this movement and the continuance of the revolution will never be possible unless with the persistence of the managers on making progress and achieving excellence only in this way. This basic research follows descriptive-exploratory method for designing "conceptual pattern of the Islamic Revolution knowledge for managers". The research is aimed at identifying and introducing the concepts, categories and meta-categories derived from the data collected from the statements of the founder of the Islamic Revolution, Imam Khomeini, in a 21-volume collection called “Sahifeh Imam”, which are to be reviewed entirely until saturation. Three open, axial, selective identification (conceptualization) of the data resulted in 358 propositions, 59 codes and concepts, 20 categories and 6 meta-categories including causal, axial, interventional, strategic, contextual and consequential variables. The concept of "Islamic Revolution knowledge" was pointed as the central category, and the relevant factors were inserted in the obtained model. The components included: revolutionary insight, revolutionary faith and transcendence as the central factors; spiritualism, self-purification, faith in the last day and Islam as the underlying components; revolutionary spirit, determination, revolutionary integration and revolutionary commitment as the strategic components; guarding the revolution, legality, giving service, and Jihadi management as consequential components; revolutionary thinking and revolutionary features as intervening components; revolutionary thinking and revolutionary awareness as causal factors. | ||
Keywords | ||
the Islamic Revolution; Islamic Revolution knowledge; public administrators; grounded theory; Imam Khomeini | ||
References | ||
امام خمینی، سید روحالله، صحیفه بیستویک جلدی امام خمینی (ره). امام خامنهای، سید علی، سایت مقام معظم رهبری. استراوس، آنسلم و کوربین، جولیت (1385)، نظریه مبنایی، ترجمه بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. اسکاچپول، تدا (1382)، دولت رانتیر و اسلام شیعی در انقلاب ایران، ترجمه محمدتقی دلفروز، فصلنامه مطالعات راهبردی، س ششم، ش اول، ش 19. آرنت، هانا (1963م)، انقلاب؛ پنگوئن لندن، ترجمه عزتالله فولادوند، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، خرداد 1361. بشیریه، حسین (1372)، انقلاب و بسیج سیاسی، تهران: دانشگاه تهران. جمالزاده، ناصر؛ باباهادی، محمدباقر؛ فیضی، رضا (1397)، مؤلفههای مانایی انقلاب اسلامی در منظومه فکری مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی جامعهشناسی سیاسی جهان اسلام، دوره 6، ش1. حسرتی، مصطفی (1385)، مقدمهای بر روش کیفی نظریهسازی دادهبنیاد، فصلنامه زبان و زبانشناسی، س 2، ش 3. داناییفرد، حسن (1384)، نظریهپردازی با استفاده از رویکرد استقرایی: راهبردی مفهومسازی نظریه بنیادی، دو ماهنامه علمی پژوهشی دانشور، دانشگاه شاهد، س 12، ش 11. داناییفرد، حسن؛ الوانی، مهدی و آذر، عادل (1383)، روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع، تهران: صفار اشراقی. داناییفرد، حسن و امامی، سیدمجتبی (1386)، راهبردهای پژوهشی کیفی: تأملی بر نظریهپردازی دادهبنیاد، مجله اندیشه مدیریت، س اول، ش 2: 69 ـ 97. سجادیه، نرگس (1394)، نقد و بررسی رویکرد سواد اخلاقی از دیدگاه عاملیت انسانی، مجله پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، س 5، ش 2: 109 ـ 88. سرینی واسولو (1387)، سواد رایانهای و اطلاعاتی: چالشهای پیشروی اطلاعرسانان مدرن در آستانه قرن بیستویکم، ترجمه حمیدرضا جمالی مهموئی، پیام کتابخانه، دوره نهم، 62 ـ 66. سعیدی شاهرودی، علی و مرادی، عزیزمراد (1395)، بررسی و تحلیل نفوذپذیری انقلابهای توحیدی، فصلنامه امنیت ملی، س ششم، ش 22: 84 ـ 61. صلواتیان، سیاوش؛ حق وردی طالقانکی، میثم و گودرزی، غلامرضا (1396)، الگوی رهبری شهید سید مرتضی آوینی در فعالیتهای رسانهای (1396)، مدیریت اسلامی، س 25، ش 4: 121 ـ 95. عامری، محسن و فاضلی، محمدرضا (1398)، سواد انقلابی، قم: انتشارات بدرا. کشتکار، مهران و نوروزی، خلیل (1395)، الگوی مفهومی دانشگاه اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری، فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، س نوزدهم، ش 73: 23 ـ 1. مبینی، محمد (1395)، طراحی الگوی اسلامی ـ ایرانی مدیریت جهادی در راستای عینیت بخشیام القرای جهان اسلام، مدیریت اسلامی، ش 24: 160 ـ 137. محمدی، یدالله (1380)، انقلاب اسلامی: ایدئولوژی، مفاهیم و کارکردها، فصلنامه مصباح، 6 ـ40. محمدعلیزاده، اکبر (1397)؛ الگوی پاسداری از انقلاب اسلامی؛ مطالعه بیانات مقام معظم رهبری، فصلنامه علمی ـ پژوهشی پژوهشنامه انقلاب اسلامی، س هشتم، ش 26: 70 ـ 47. مشیرزاده، حمیرا (1382)، نگرشی اجمالی به نظریههای انقلاب در علوم اجتماعی، انقلاب اسلامی و ریشههای آن، قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، ج 1. مطهری، مرتضی (1379)، بررسی اجمالی نهضتهای اسلامی در صد سال اخیر، تهران: صدرا. میرجلیلی، حسین (1385)، سواد اطلاعاتی نگاهی به تحول مفهوم سواد در عصر اطلاعات، فصلنامه کتاب، 122 ـ 109. نوروزی، خلیل؛ باقریکنی، مصباحالهدی؛ آزادیاحمدآبادی، جواد و نوروزی، محمد (1391)، ارتقای توان پویا در دانشکدههای مدیریت جمهوری اسلامی ایران، مورد مطالعه: دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق(ع)، نشریه مدیریت در دانشگاه اسلامی، ش 3: 423 ـ 446. هانتینگتون، ساموئل (1392)، سامان سیاسی در جوامع دستخوش دگرگونی، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: علم، چ 5. منابع انگلیسی Charmaz, C. (1990), “Discovering Chronic Tllness: Using Grounded Theory” , Social Science and Medicine, 30.
Coursool. M. (2005). Qualitative data analysis: a sourcebook of new methods Sage London: Beverly Hills.
Creswell, J. W.(2005), Educational Research : Planing, Conucting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Researchb (2nd edition).
Gee, J. P. 2007. Social Linguistics and Literacy: Ideology in Discourses.
Herman, B. (2007). Moral literacy. London:Harvard University Press, 302-313.
Martin,Patricia Y.& Turner, Barry A. (1986), Grounded Theory and Organizational Research, The Journal of Applied Behavioral Science, 22(2).
Peters, R.S. and Hirst, P. (1980). The Logic of education. Blackwell: London.
Sousa.C.A.A Headriks., P.H.J(2006),the need for grounded theory in developing a knowledge based view of organization research methods, Vol.9,No3,pp315-338.
Strauss, A. and Corbin, J. (1998), Basics of Qualitative Research: Grouned Theory Procedures and Technique (2nd Edition), Sage, Newbury Park, London.
Yvonne, E. D. (2001). A synthesis technique for grounded theory data analysis. Journal of Advanced Nursing, 654-663. | ||
Statistics Article View: 1,324 PDF Download: 598 |