
Number of Journals | 34 |
Number of Issues | 1,306 |
Number of Articles | 9,428 |
Article View | 9,191,918 |
PDF Download | 5,622,573 |
A Comparative Study of the Idea of Virtue-based Knowledge in the Islamic and the Western Thought and Their Educational Applications DOR:20.1001.1.22516972.1399.28.49.2.3 | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
Article 2, Volume 28, Issue 49, February 2021, Pages 39-62 PDF (569.58 K) | ||
Document Type: Original Article | ||
Authors | ||
Shabnam Salar* 1; Masood Safaei Moghaddam2; Muhaamad Shafigh Aski3; Reza Sheikheh4 | ||
1Corresponding author: PhD in the philosophy of education, Shahid Chamran University of Ahvaz. | ||
2Full professor at the Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, | ||
3Assistant Professor at the Farhangian University | ||
4PhD in the Philosophy of Education, Shahid Chamran University of Ahvaz | ||
Receive Date: 25 April 2021, Accept Date: 25 April 2021 | ||
Abstract | ||
The purpose of this study is to have a comparative study on the idea of virtue-oriented knowledge in Islamic and Western thoughts and their educational applications. The researchers of this analytical-comparative research first clarified two concepts of knowledge and virtue and then explained their relations. The results signified that this idea can only develop precisely when it accompanies its main essence, virtue and virtuosity, as the main spirit of knowledge in support of all knowledge activities. In the second phase of the research, a comparative study was held between the idea of virtue-based knowledge in Islamic and Western thoughts. The comparison indicated that the idea of virtue-based knowledge of people in the West, unlike that of Islam, suffers from shortcomings. In the Islamic worldview, the principle of monotheism leads to intimacy to God as its ultimate goal. To conclude, the ethical application of knowledge, recognizing the value orientation aspect of knowledge, practical and technological application of knowledge, and the acquisition of beneficial knowledge were identified as educational applications of the idea of virtue oriented knowledge. | ||
Keywords | ||
Knowledge; virtue; virtue-based knowledge; educational applications; analytical-comparative method | ||
References | ||
قرآن کریم ارسطو (1385)، اخلاق نیکوماخس، ترجمۀ محمدحسن لطفی تبریزی، چ دوم، تهران، طرح نو. ابنبابویه، محمدبنعلی (1388)، التوحید، ترجمه میرزایی، علیاکبر، چاپ دوم، قم: علویون. آریانپورکاشانی، عباس (1368)، فرهنگ دانشگاهی انگلیسی فارسی، چاپ هشتم، تهران: سپهر. آقازاده، احمد (1386)، آموزشوپرورش تطبیقی، تهران: سمت. آمدی، عبدالواحد (1327)، غررالحکم، دررالکلم، ترجمه محمدعلی الانصاری، تهران: انتشارات علمی. ادموند، پینکافس (1382)، از مسئلهمحوری تا فضیلتگرایی، ترجمه حمیدرضا حسنی، تهران: معارف. بهشتی، محمد؛ ابوجعفری، مهدی و فقیهی، علینقی (1388)، آراء دانشمندان مسلمان در تعلیموتربیت و مبانی آن، جلد دوم، چاپ چهارم، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. حکیمی، محمدرضا، حکیمی، محمد و حکیمی، علی (1381)، ترجمه الحیاة، ترجمه احمد آرام، جلد اول، چاپ ششم، قم: دلیل ما. رفیعی، بهروز (1390)، آراء دانشمندان مسلمان در تعلیموتربیت و مبانی آن: امام محمد غزالی، جلد سوم، چاپ سوم، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. سارپ، مادن (1382)، راهنمایی مقدماتی بر پساساختارگرایی و پسامدرنیسم، ترجمه محمدرضا تاجیک، چاپ اول، تهران: نشر نی. سالار، شبنم؛ صفاییمقدم، مسعود؛ مهرعلیزاده، یدالله؛ ولوی، پروانه (1397)، بررسی ایده دانش فضیلتبنیان برمبنای نگرش تاریخی به ماهیت دانش، پژوهشنامه مبانی تعلیموتربیت، 8 (2): 86 ـ 66. سند تحول بنیادین آموزشوپرورش (1390)، تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی. سید رضی(1387)، نهجالبلاغه، ترجمه محمد دشتی، تهران: فهرست. شعارینژاد، اکبر (1364)، فرهنگ علوم رفتاری، تهران: امیرکبیر. شلینگ (1395)، خطابه شیلینگ علیه تمنای علم کاربردی و حامیان دانشگاهی آن؛ ایده مطلق علم، ترجمه عباس جنگ و اباصالح تقیزاده طبری، فصلنامه علم و سیاست بابِل، ش2: 39 ـ 29. صفاییمقدم، مسعود (1387)، بازشناسی ویژگیهای اصیل آموزشعالی در فرایند تحول اندیشه آدمی، تربیت، به قلم جمعی از مؤلفان (به مناسبت نکوداشت استاد فرهیخته دکتر محمدجعفر پاکسرشت)، دانشگاه شهید چمران، اهواز. صفاییمقدم، مسعود (1389)، مطالعه تحلیلی نهضت معنویتگرایی و ارائه رویکردی برای آموزشعالی معنویتگرا، راهبردفرهنگ، ش 12 و 13: 110 ـ 87. طوسی، محمدبنحسن (1391)، امالی شیخ طوسی، ترجمه صادق حسنزاده، جلد اول، قم: اندیشه هادی. کاروئانا، لوییس (1393)، علم و فضیلت: جستاری دربارهی تاثیر ذهنیت علمی بر منش اخلاقی، ترجمه محمد ابراهیم م | ||
Statistics Article View: 463 PDF Download: 391 |