
Number of Journals | 34 |
Number of Issues | 1,306 |
Number of Articles | 9,428 |
Article View | 9,192,017 |
PDF Download | 5,622,634 |
Explaining the Educational Goals of the Second Phase of the Revolution Statement | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
Volume 29, Issue 53, February 2022, Pages 101-121 PDF (642.94 K) | ||
Document Type: Original Article | ||
Authors | ||
Ali Reza Manzari Tavakolli1; Marzieh Kahnouji* 2 | ||
1Assistant Professor, Kerman Branch,Islamic Azad University, Kerman, Iran. | ||
2Corresponding author: Assistant Professor, Vali Asr Uinversity, Rafsanjan, Kerman, Iran | ||
Receive Date: 13 November 2020, Revise Date: 29 October 2021, Accept Date: 09 January 2021 | ||
Abstract | ||
The purpose of this study is to explain and examine the educational goals of the second phase of the revolution statement. The research method was descriptive-analytical. First, the goals of the statement were identified, each of the goals, according to the subject, was included in one of the six main domains of education, and then they were examined and analyzed. Results showed that the educational goals of the socio-political domain have the largest frequency. The goals of this domain define the duties and obligations of individuals in socio-political activities and cause them to play a role and ultimately gain more prestige for Iran in the international communities. The educational goals of the religious and moral domain are in the second place meaning that if all the conditions are ready for the role-playing of individuals, but they are indifferent to the realization of the goals of the religious and moral domain, the ultimate goal of education, which is the divine gratification, cannot be achieved. The frequency of the goals of the economic and professional domain is very close to that of the scientific and technological domain, indicating the close relationship between these domains, because after equipping and strengthening scientific and technological infrastructure, we will observe economic and professional growth and development. Aesthetic and artistic, biological and physical domains have the least frequencies indicating that implementation of the comprehensive and sufficient instructions will pave the way for vitality, hope, and attention to human capacities in a society, and the goals of these two domains will be achieved automatically. | ||
Keywords | ||
the Second Phase of the Revolution Statement; Education; Goals of Education | ||
References | ||
ابراهیمزاده، عیسی (1392)، فلسفه تربیت ،چاپ سیزدهم، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
اعرافی، علیرضا، بهشتی، محمد، فقیهی، علینقی و ابو جعفری، مهدی (1396)، درآمدی بر تعلیم و تربیت اسلامی(2) اهداف تربیت از دیدگاه اسلام،چاپ سیزدهم،تهران: سمت.
امینی سابق، زینالعابدین، ردایی، هادی و ساده، احسان (1398)، تبیین نظریه مسئولیت اجتماعی جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با تأکید بر حکمرانی خوب، فصلنامه مدیریت کسبوکار، شماره 43: 133-157.
آقا محمدی، جواد (1396)، تربیت اسلامی در نظام تعلیم و تربیت: ضرورت تبیین مبانی،اهداف و شاخصها، فصلنامه تربیت تبلیغی، سال هفتم، شماره 17 و 18: 5-27.
باقری، خسرو (1393)، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی،جلد اول، چاپ سی و سوم، تهران: انتشارات مدرسه.
پور عباسی، عطاءالله، امامی رضوی، سید حسن، خیری، زهرا، نقوی الحسینی، سلماز سادات و لاریجانی، باقر (1398)، تبیین جایگاه بیانیه گام دوم انقلاب در اسناد سیاستی جمهوری اسلامی ایران و الگوی پیادهسازی مفاهیم آن در نظام آموزش عالی سلامت، فصلنامه طب و تزکیه، دوره بیست و هشتم، شماره 3 : 1-10.
حسینی زاده، سید علی (1399)، غایت تربیت اسلامی از دیدگاه اسلامی،نشریه تربیت اسلامی،سال پانزدهم،شماره 31: 67-87.
خدابخشی هفشجانی، نسرین (1399)، تأثیر گام دوم انقلاب در حوزه معنویت و اخلاق بر کیفیت زندگی کاری کارکنان، فصلنامه مطالعات رهبری فرهنگی، سال دوم، شماره 1، پیاپی 2: 48-70.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد،(1404ق)،المفردات فی غریب القرآن، بیروت : دارالعلم.
سند تحول بنیادین آموزشوپرورش،(1390)، تهران: شورای عالی انقلاب اسلامی.
کهنوجی، مرضیه،( 1396)،بررسی رابطه بین قاطعیت و همدلی اعضای هیأت علمی دارای پستهای مدیریتی(مطالعه موردی: دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان)،نشریه مدیریت فردا،سال شانزدهم:147-156.
متوسلی، محمود (1392)، توسعه اقتصادی: مفاهیم، مبانی نظری، نهادگرایی و روششناسی، چاپ ششم، تهران: سمت.
محمدی پویا،فرامرز و ترکاشوند،سینا (1399)، تربیت زمینهساز تمدن نوین اسلامی با تأکید بر اندیشه مقام معظم رهبری( مدظلهالعالی)،نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی،سال بیست و هشتم، شماره 46: 103-124.
محمدی پویا، فرامرز، (فرامرز بیجنوند)؛ صالحی، اکبر و مومی وند، فاطمه (1394)، تحلیل محتوای نهجالبلاغه بر اساس ساحتهای ششگانهی تربیتی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش،فصلنامه پژوهشنامه نهجالبلاغه، سال سوم، شماره دهم:63-81.
محمودی، عباس و زعفرانی، هانی (1398)، شناخت کلیدواژههای امنیتی بیانیه گام دوم و تطبیق آن با واژگان معادل قرآنی و حدیثی، فصلنامه دانشها و آموزههای قرآن و حدیث،سال دوم، شماره هفتم: 89-116.
ملکوت، محمدجواد (1399)، جایگاه جامعۀ اسلامی در بیانیۀ گام دوم انقلاب و نقش ناجا در تحقق آن،نشریه دانش انتظامی استان خراسان جنوبی، سال نهم، شماره 1، پیاپی 32: 86-101.
هاشمی، سید حسین (1388)، چیستی و اهداف تربیت، فصلنامه پژوهشهای قرآنی، سال پانزدهم، شماره 60-59: 30-71. | ||
Statistics Article View: 1,272 PDF Download: 720 |