تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,843,981 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,705,445 |
تحلیل پایداری یک کنترلر چند حلقه حاوی رگولاتورهای فیدبک خروجی و اشباع برای موتور هواپیماهای تجاری | ||
مکانیک سیالات و آیرودینامیک | ||
مقاله 11، دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 29، شهریور 1401، صفحه 159-172 اصل مقاله (1.58 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
امین ایمانی* | ||
استادیار، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 27 خرداد 1401، تاریخ بازنگری: 26 تیر 1401، تاریخ پذیرش: 10 مرداد 1401 | ||
چکیده | ||
یک روش کارآمد جهت کنترل موتور هواپیماهای تجاری ساختار چندحلقه Min-Max است. در این مقاله، یک کنترلر Min-Max با ساختار سوئیچینگ و حاوی رگولاتورهای فیدبک خروجی و تابع اشباع روی نرخ جریان سوخت برای یک موتور توربوفن طراحی میشود. علاوه بر عملکرد مطلوب، تحلیل پایداری یک مسئله مهم در فرآیند طراحی کنترلر برای موتورهای هوایی است. به دلیل رفتار سوئیچینگ روش Min-Max، پایداری تکتک حلقهها پایداری کل سیستم را تضمین نمیکند؛ بنابراین یک روش جهت تحلیل پایداری سیستم حلقه بسته ارائه میشود. برای این منظور، عملگرهای Min، Max و تابع اشباع با معادلهای غیرخطی آنها جایگزین شده و ساختار سیستم کنترلی به شکل متعارف سیستم لور تبدیل میشود. سپس شرایط برای پایداری مجانبی استخراج شده و با استفاده از روش ارائه شده، اثبات پایداری مجانبی برای سیستم حلقه بسته انجام میگیرد. در یک شبیهسازی با مدل غیرخطی از یک موتور توربوفن، عملکرد کنترلر Min-Max طراحی شده در برآوردن تراست و مدیریت قیود با روش Min-Max/SMC مقایسه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
موتور توربوفن تجاری؛ ساختار سوئیچینگ Min-Max؛ رگولاتور فیدبک خروجی؛ تابع اشباع غیرخطی؛ پایداری مجانبی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Stability Analysis of a Multi-loop Controller Containing Output Feedback Regulators and a Saturation Function for Commercial Aircraft Engines | ||
نویسندگان [English] | ||
Amin Imani | ||
Assistant Professor, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
An efficient approach to control the engine of a commercial aircraft is the Min-Max multi-loop structure. In this paper, a Min-Max controller with a switching structure containing output feedback regulators and a saturation function on the fuel flow rate is designed for a turbofan engine. In addition to desirable performance, the stability analysis is an important issue in the process of controller design for aero-engines. Because of the switching behavior of the Min-Max approach, the stability of each single loop by itself does not ensure the stability of the whole system. Therefore, a procedure is provided to analyze the stability of the closed loop system. For this purpose, the Min and Max operators and the saturation function are replaced by their nonlinear equivalents and the structure of the control system is converted to the canonical configuration of the Lure’s system. Then, the conditions for asymptotic stability are extracted and using the presented approach, an asymptotic stability proof is achieved for the closed loop system. In a simulation study with the nonlinear model of a turbofan engine, the performance of the designed Min-Max controller in the thrust attainment and limitation management is compared with the Min-Max/SMC technique. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Commercial turbofan engine, Min-Max switching structure, Output feedback regulator, Nonlinear saturation function, Asymptotic stability | ||
مراجع | ||
. Csang, J.T., May, R.D., Guo, T.H., and Litt, J. “The Effect of Modified Control Limits on the Performance of a Generic Commercial Aircraft Engine”, NASA/TM—2012-217261, Glenn Research Center, Cleveland, Ohio, 2012.
Regulators”, NASA/TM—2012-217814, Glenn Research Center, Cleveland, Ohio, 2012.
Research Center, Cleveland, Ohio, 2013.
Approach”, J. Aerosp. Sci. Technol. Vol. 68, pp. 214-222, 2017.
Controller Structure”, J. Control, Automat. Electr. Systs. Vol. 30, pp. 27-40, 2019.
System”, Asian J. Control, Published Online, 2021.
Turbine Aero-Engines Control: from Whittle Engine to More-Electric Propulsion”, J. Meas. Control, Vol. 54, No. 5, pp. 935-966, 2021.
Engines”, J. Aerosp. Sci. Technol. Vol. 56, pp. 70-89, 2016.
Sons, Inc, New Jersey, US, 2011.
Control Conf., Karlsruhe, Germany, 31 August–3 September 1999.
2003.
Springer-Verlag, Berlin Heidelberg, Germany, 2003.
10, pp. 2251-2259, 2011.
Control Dyn. Vol. 35, No. 4, pp. 1132-1142, 2012.
its Application to Gas Turbine Engines”, Eur. J. Control, Vol. 52, pp. 97-107, 2020.
Proof”, Int. J. Control Autom. Syst., Vol. 17, No. 6, pp. 1359-1368, 2019.
Aircraft Engine”, NASA/TM—2008-215303, Glenn Research Center, Cleveland, Ohio, 2008.
NASA/TM—2009-215668, Glenn Research Center, Cleveland, Ohio, 2009.
Management and Low Computational Burden”, T. I. Meas. Control, Vol. 41, No. 1, pp. 36-44, 2018.
Engine’s Thermodynamic Model”, Aerosp. Mech. J., Vol. 15, No. 2, pp. 17-32, 2019. (In Persian)
and Performance Comparison with a Min-Max Controller”, J. Fluid Mech. and AeroDyn., Vol. 8, No. 1, pp. 161-176, 2019. (In Persian)
Simulation Using the Toolbox for Modeling and Analysis of Thermodynamic Systems (T-MATS)”, NASA/TM—2014- 218402, Glenn Research Center, Cleveland, Ohio, 2014.
Glenn Research Center, Cleveland, Ohio, 2017.
Circle, and Popov Theorems and Their Application to Robust Stability. Part I: Continuous-Time Theory”, Int. J. Robust Nonlin. Vol. 3, No. 4, pp. 313-339, 1993.
2004. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 139 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 209 |