تعداد نشریات | 36 |
تعداد شمارهها | 1,176 |
تعداد مقالات | 8,477 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,547,373 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,710,861 |
ارائه یک الگوی پایدار برای برنامه ریزی ناوگان حملونقل نیروی هوایی در عملیات نظامی با استفاده از رویکرد بهینهسازی استوار | ||
مدیریت و پژوهشهای دفاعی | ||
دوره 22، شماره 99، خرداد 1402، صفحه 173-199 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
پژمان صالحی* 1؛ مهران خلج2؛ داود جعفری2 | ||
1دکتری تخصصی، گروه مهندسی صنایع آموزشی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه آزاد واحد پرند | ||
2دانشیار گروه آموزشی مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 31 مرداد 1402، تاریخ بازنگری: 15 آذر 1402، تاریخ پذیرش: 03 اردیبهشت 1403 | ||
چکیده | ||
در چارچوب جنگهای مدرن امروزی، نیروهای مسلح برای نیل به مقاصد نظامی با چالشها و موانع عدیدهای مواجه هستند که میتواند قدرت پیشبینیهای و برنامهریزی رزمها را در عملیات نظامی متأثر و محدود نماید. ازاینرو در تحقیق حاضر هدف طراحی و ارائه یک مدل ریاضی به گونه است که بتواند برنامهریزی ناوگان حملونقل نیروی هوافضا را با بالاترین بهرهوری و کمترین هزینه امکانپذیر سازد. ازاینرو در تحقیق حاضر بهمنظور یافتن گزینههای بهینه و فرمولهسازی روابط میان متغیرها از روش برنامهریزی خطی یکمرحلهای و ورود نمونهها از طریق الگوریتمهای فراابتکاری و رویکردهای اکتشافی در فضای حالت نزدیک به محیط واقعی بهره گرفته شده است. با توجه اهداف متضاد در فضای ابهام و عدمقطعیت از رویکرد بهینهسازی چندهدفه بهمنظور یافتن مجموعه جواب موجه در محیطهای عملیاتی بهمنظور بازطراحی و سازماندهی ناوگان حملونقل استفاده شده است؛ بنابراین پس از تعیین مفروضات، متغیرها و پارامترهای مدل تصمیمگیری به بررسی و ارزیابی میزان استواری مدل ارائه شده در برابر ریسکهای محتمل و محدودیتهای موجود در سناریوهای مختلف از طریق الگوریتم ژنتیک پرداخته گردید. نتایج آزمونهای محاسباتی نشان داد که الگوریتمهای اکتشافی در مقایسه با شیوههای کلاسیک، یک حلکننده مطلوب برای رسیدن به راهحلهای بهینه برای مدیریت هزینههای ناوگان حملونقل نیروی هوافضای سپاه پاسداران محسوب میشوند. | ||
کلیدواژهها | ||
روش استواری؛ ناوگان حملونقل نظامی؛ عملیات جنگی؛ نیروی هوایی؛ الگوریتم ژنتیک | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 573 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 16 |