
Number of Journals | 34 |
Number of Issues | 1,306 |
Number of Articles | 9,427 |
Article View | 9,188,648 |
PDF Download | 5,620,937 |
Designing a Motivational Model with the Approach of Maintaining Specialized Human Resources in Bushehr Electricity Distribution Company | ||
پژوهشهای مدیریت منابع انسانی | ||
Article 4, Volume 16, Issue 3 - Serial Number 57, October 2024, Pages 115-148 PDF (1.3 M) | ||
Document Type: Research Paper | ||
Authors | ||
Shirzad Safarloo* 1; zahra vazife2; mohamad ghasemi3; Abdolali keshtegar3 | ||
1PhD candidate, Department of Public Administration, Faculty of Management and Economics, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran | ||
2.Assistant Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management and Economics, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran | ||
3.Associate Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management and Economics, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran | ||
Receive Date: 25 July 2024, Revise Date: 22 September 2024, Accept Date: 18 January 2025 | ||
Abstract | ||
This research was carried out with the aim of investigating the motivational framework of human resources specialized in electricity distribution in Bushehr province. The current research is of a qualitative, fundamental, interpretive and inductive type, which was implemented with thematic analysis method. The statistical population of the research consists of fourteen university experts and participants who are working in Bushehr province electricity distribution company and were selected by a judgmental method. After selecting the participants, the research questions were answered through semi-structured interviews. After reviewing and analyzing the obtained interviews, 188 descriptive codes were obtained, of which 54 primary themes, 21 organizing themes were obtained in 8 comprehensive themes. After examining and analyzing the results, the presented model includes the following comprehensive and organizing theme; The bed builders that refer to external and internal factors. Environmental factors that are secondary factors and include occupational and organizational factors. Organizational action includes organizational orientation, organizational justice, and budget policies. The action of human resource management refers to the development of soft capabilities and the development of hard capabilities. And finally, the functions of human resources management, which include recruitment and employment, training and development, performance management, communication and organizational architecture, service compensation and leadership. Implementation of the proposed model can; To have positive individual, organizational and extra-organizational consequences for the society. The presented model can be a basis for planning organizations so that they can keep their specialized force who have unique experiences, knowledge, expertise and skills in organizations | ||
Keywords | ||
Motivation; maintenance; expert manpower; theme analysis; Bushehr province electricity distribution company | ||
References | ||
آروند، حمید و انگزی قدس، احدالله. (1400). طراحی مدل جذب و نگهداشت نیروی انسانی مستعد؛ مطالعة موردی (مرکز آموزش تکاور و ناجا)، مدیریت سرمایة انسانی دفاعی، سال 1، شمارة 4، صص 157-178.
اکبری، سهند؛ قلی پور، آرین؛ نرگسیان، عباس. (1402). شناسایی عوامل موثر بر نگهداشت کارکنان نسل Z در بازار سرمایه (سیستم حقوق و مزایا)، نشریه علمی پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، دوره 15، شماره 51، صص 52-11. 20.1001.1.20084528.1402.15.1.2.0Doi:
امجدی، غلامرضا؛ دانشفرد، کرماله و محمدداودی، امیرحسین. (1397). آسیبشناسی حفظ و نگهداری کارکنان حرفهای با رویکرد اخلاق سازمانی در شرکت ملی نفت، پژوهشهای اخلاقی، سال 8، شمارة 4، صص 47-62.
امجدی، غلامرضا؛ دانشفرد، کرماله و محمدداودی، امیرحسین. (1398). سازوکاری اخلاقی مدل مفهومی برای ارتقاء عوامل تعیینکنندة نگهداشت کارکنان حرفهای، پژوهشهای اخلاقی، سال 10، شمارة 2، صص 27-42.
پورانجنار، گل بهار. (1401). بررسی ابعاد، مؤلفهها و ارائة راهکارهای بهبود مدیریت حفظ و نگهداشت خبرگان منابع انسانی در سازمانهای دولتی کشور، اولین همایش ملی رویکردهای نظری و فناوریهای نوین در علوم اداری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، شهریورماه، زاهدان، ایران.
جهانگیری، معراج. (1400). فراترکیب عوامل مؤثر بر انگیزش شغلی کارکنان در سازمانها، مدیریت کسب و کارهای دانشبنیان، جلد 2، شمارة 1، صص 25-52.
جوکارتنگ، کرمی، بیژن و امیریانزاده، مژگان. (1394). ارائة الگویی بمنظور ارزیابی عوامل مؤثر بر انگیزش کارکنان جهت شرکت در دورههای آموزشی ضمن خدمت در شرکت پایانههای نفتی ایران، مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، سال 7، شمارة 25، صص 99-123.
حاج کریمی، فاطمه؛ الوانی، سیدمهدی؛ طهماسبی، رضا؛ گائینی، ابولفضل. (1402). حفظ و نگهداشت کارکنان تنوع عصبی در سازمان با تمرکز بر افراد اوتیسم، نشریه علمی پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، دوره 15، شماره 51، صص 119-99 20.1001.1.20084528.1402.15.1.6.4. Doi:
حاجیپور، محمد و امیرخانی، طیبه. (1400). مدل انگیزش کارکنان در بخش عمومی ایران: ابعاد و شاخصها، مطالعات مدیریت دولتی ایران، دورة 4، شمارة 1، صص 87-112.
دقتی، عادله. (1397). پیشرانهای نگهداشت نیروی انسانی در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، پژوهشهای مدیریت عمومی، سال 11، شمارة 42، صص 271-294.
رجبپور، ابراهیم و احمدی، حیدر. (1399). شناسایی و رتبهبندی عوامل مژثر بر کاهش انگیزش کارکنان دانشی (مطالعة موردی: پژوهشگاه صنعت نفت)، توسعة استعداد، سال 2، شمارة 3، صص 121-140.
رضایی، سجاد؛ باقری دهباغی، مریم و نمامیان، فرشید. (1395). جایگاه شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه در هرم مازلو، کنفرانس بینالمللی نخبگان مدیریت، مؤسسه سرآمد همایش کارین، خردادماه، تهران: ایران.
شریفی، میلاد؛ اردکانی، محمدشاطر و امراللهی، ناهید. (1400). شناسایی خطرپذیری منابع انسانی در حوزة نگهداشت معلمان با رویکرد کیفی، پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، دورة 11، شمارة 4، صص 47-74.
طاهری، فاطمه؛ داداشی زارنجی، علی اصغر. (1403). شناسایی مولفه های موثر بر سرمایه مسیر شغلی مدیران ارشد سازمانهای دولتی، نشریه علمی پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، دوره 16، شماره 1، صص 110-75. Doi: 20.1001.1.20084528.1403.16.1.3.8
طهماسبی، رضا (1391). طراحی و تدوین سیستم مدیریت استعداد( (TMS) در سازمان با تمرکز بر بازار سرمایه، رساله دکتری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
علیدوست قهفرخی، ابراهیم؛ حاجی حسنی، مبین و عیوضی، حسین. (1400). تحلیل و مدلسازی نظام جبران خدمات در نگهداشت کارکنان ادارة کل ورزش و جوانان استان زنجان، مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، دورة 8، شمارة 3، صص 11-24.
قمری، آزاده؛ زینآبادی، حسن رضا؛ آراسته، حمیدرضا و بهرنگی، محمدرضا. (1397). بهرهوری سازمانی با نگهداشت استعدادهای نیروی انسانی: ارائة الگو (مورد مطالعه: شرکت ملی گاز ایران)، اقتصاد و مدیریت شهری، دوره 6، شمارة 3، صص 67-80.
کامراننژاد، علیرضا؛ حسینی، سیدحسین؛ نظری، نعمتلله و محترم، محمدرضا. (1390). راهکارهای عملی جذب و نگهداشت نیروی انسانی در راستای افزایش بهرهوری سازمانی، مطالعات انتظامی شرق، پیش شماره، صص 37-40
گنجعلی، اسدالله. (1398). طراحی لگوی انگیزش کارکنان دانشگاه با روش پژوهش ترکیبی، پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، دورة 9، شمارة 3، صص 61-87.
محمدنژادفیروزجایی، رقیه و عربکلمری، محبوبه. (1399). چالشهای نگهداشت منابع انسانی در شرکتهای پخش (مطالعة موردی: شرکت پخش قاسم ایران در استانهای تهران و مازندران)، مدیریت منابع انسانی پایدار، دورة 2، شمارة 2، صص 201-220.
منصوری، علی؛ عظیمی، حسین و محمدی، مصطفی. (1400). نقش پاداشهای نقدی و غیرنقدی بر انگیزش کارکنان با میانجیگری تعهد سازمانی، مشاورة شغلی و سازمانی، دورة 13، شمارة 49، صص 29-52.
مهدیدخت، مریم. (1400). شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر افزایش و کاهش انگیزة کارکنان شهرداری منطقة 1 شهرستان خرمآباد، کنکاش مدیریت و حسابداری، شمارة 1، صص 70-86
میرکمالی، سیدمحمد؛ حاجخزیمه، مجتبی و ابراهیمی، صلاحالدین. (1394). شناسایی ملاکهای جذب و نگهداشت منابع انسانی و ارائة راهکارهای مناسب (مورد: کارکنان دانشکدههای پردیس فنی دانشگاه تهران)، مدیریت توسعه و تحول، شمارة 22، صص 9-18.
Ahmed, S., Islam, R., & Al Asheq, A. (2023). Analysis of employee motivation in the service and manufacturing organisations: the case of a developing economy, Int. J. Business and Systems Research, 17(3), 309-325.
Allen, D.G., Bryant, P.C., & Vardaman, J.M. (2010). Retaining Talent: Replacing Misconceptions With Evidence-Based Strategies, Academy of Management Perspectives, 24(2), 48.
Asongu, S.A. (2017). Knowledge economy gaps, policy syndromes, and catch-up strategies: Fresh South Korean lessons to Africa, Journal of the Knowledge Economy, 8(1), 211-253.
Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77-10
De Sousa S.M., Ledimo, O., & Martins, N. (2018). Predicting staff retention from employee motivation and job satisfaction, Journal of Psychology in Africa, 28(2), 136-140.
Forson, J,A., Ofosu‑Dwamena, E., Opoku, R.A., & Adjavon, S.E. (2021). Employee motivation and job performance: a study of basic school teachers in Ghana, Future Business Journal, 7(1), 1-12.
Fstyng, S. T. V., Ruel, H. J. M., Oiry, E. & Guiderdonijourdan, K. (2014). Making sense of e-HRM: Transformation, Technology and Power Relations. In Bondarouk, (Eds.) Handbook of Research on E- Transformation and Human Resources Management Technologies: Organizational Outcomes and Challenges, IGI Global. 51(2), 93-118.
Garavan, T.N., Carbery, R., & Rock, A. (2012). Mapping talent development: definition, scope and architecture, European Journal of Training and Development, 36(1), 5-24.
Green, N, (2014). "Managing the talent management pipeline: Towards a greater understanding of senior managers' perspectives in the hospitality and tourism sector", International Journalof Contemporary Hospitality Management, 20(7), 807 – 819.
Hitka, M., Lorincova, S., Lipoldova, M., Balazova, Z., & Debnarova, D. (2020). Differences in the level of workers’ motivation in repair and maintenance service enterprise in The Rail Transport, O R I Communications - Scientific letters of the University of Zilina, 22(4), 3-12.
Kazho, Sh.A., & Atan, T. (2022). Public Sector Downsizing and Public Sector Performance: Findings from a Content Analysis, Sustainability, 14(2989), 1-21.
Kucharcikova, A., & Miciak, M. (2018). Human capital management in transport enterprises with the acceptance of sustainable development in the Slovak Republic, Sustainability, 10(7), 1-18.
Kuswati, Y. (2020). The effect of motivation on employee performance, Budapest International Research and Critics Institute-Journal (BIRCI-Journal), 3(2), 995-1002.
Lau, C.M., & Roopnarain, K. (2014). The effects of nonfinancial and financial measures on employee motivation to participate in target setting, The British Accounting Review, DOI: 10.1016/j.bar.2014.02.006.
Madueke, Ch.V., & Emerole, I.Ch, (2017). Organizational Culture and Employee Retention of Selected Commercial Banks in Anambra State, Saudi Journal of Business and Management Studies, 2(6), 244-252.
Naeem, M., Ozuem, W., Howell, K., Ranfagni, S, (2023). A Step-by-Step Process of Thematic Analysis to Develop a Conceptual Model in Qualitative Research, International Journal of Qualitative Methods, 8, -10.
Ntshebe, S., Mapuranga, M., Lose, T., & Lukman, Y. (2022). Maintenance Management and Its Effects on Employee Performance: A Positivist Approach, International Journal of Higher Education, 11(7), 47-54.
Olusadum, N.J., & Anulika, N.J. (2018). Impact of Motivation on Employee Performance: A Study of Alvan Ikoku Federal College of Eduaction, sigma, 1(1), 53-65.
Paais, M., & Pattiruhu, J.R. (2020). Effect of motivation, leadership, and organizational culture on satisfaction and employee performance, The Journal of Asian Finance, Economics and Business, 7(8), 577-588.
Pekersen, Y., & Tugay, O. (2020). Professional satisfaction as a key factor in employee retention: A case of the service sector, Journal of Tourism and Services, 11(20), 1-27.
Shahriari, B. (2016). Discussing the Effective Factors on Maintenance of Human Resources, European Journal of Management and Marketing Studies, 1(2), 99-109.
Shanbhag, M., Dutt, M.L., & Bagwe, S. (2016). Strategic Talent Management: A Conceptual Analysis of BCG Model, Imperial Journal of Interdisciplinary Research, 2(7), 1-22.
Singh, D. (2019). A literature review on employee retention with focus on recent trends, International Journal of Scientific Research in Science and Technology, 6(1), 425-431.
Tumi, N.S., Hasan, A.N., & Khalid, J. (2021). Impact of Compensation, Job Enrichment and Enlargement, and Training on Employee Motivation, Business Perspectives and Research, 10(1), 121-139.
Yee, R.W.Y., Miquel-Romero, M.J., & Cruz-Ros, S. (2020). Work-life management for workforce maintenance: A qualitative comparative study, Journal of Business Research, 121(5), 329-337. | ||
Statistics Article View: 367 PDF Download: 287 |