
تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,260 |
تعداد مقالات | 9,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,464,392 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,164,872 |
طراحی خلبان خودکار فازی ارتفاع هواپیمای بدون سرنشین | ||
مکانیک هوافضا | ||
مقاله 1، دوره 6، شماره 3، آبان 1389 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا بابائی* 1؛ مهدی مرتضوی2 | ||
1اصفهان، شاهین شهر، خیابان فردوسی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مجتمع دانشگاهی مکانیک و هوافضا | ||
21 | ||
تاریخ دریافت: 04 آذر 1392، تاریخ بازنگری: 04 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
در این مقاله تلاش شده که خلبان خودکار ارتفاع یک هواپیمای بدون سرنشین طراحی شود. به دلیل پرواز هواپیماهای بدون سرنشین در ارتفاع پایین و در نزدیکی سطح زمین، خلبان خودکار ارتفاع نقش مهمی در اجرای موفقیتآمیز مانورها دارد. این مسأله دارای پیچدگیها و در عین حال جذابیتهای فراوانی است، زیرا رابطهی بین ارتفاع و زاویهی الویتور(به عنوان ورودی) غیرکمینه فاز و غیرخطی است و دارای مقدار نامعینی میباشد. در این مقاله، برخلاف روشهای متداول (که به واسطهی سه حلقهی کنترلی، سه متغیر نرخ زاویهی پیچ، زاویهی پیچ و ارتفاع اندازهگیری میگردد، به طوریکه منجر به ساختار نسبتاً مقاومی میشود)، با اندازهگیری فقط ارتفاع از یک ساختار تکحلقهای استفاده میشود. ساختار پیشنهاد شده ساده و درنتیجه کمهزینهتر است، اما به طور ذاتی دارای مقاومت پایینی است. تلاش شده تا با استفاده از دانش شخص خبره و کنترل منطق فازی، علاوه بر دستیابی به پاسخ زمانی مناسب برای محدوهی وسیعی از فرمان ارتفاع، محدودیت مقاومت در مقابل نامعینیهای پارامتری و مقاومت در مقابل دینامیکهای مدلنشده (که به دلیل پیچیدگیها و هزینههای موجود در صنعت هوافضا، همیشه به همراه مدلسازیها هستند) به مقدار زیادی رفع گردد. شبیهسازی شش درجهآزادی غیرخطی این نتایج را نمایش میدهد. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 531 |