
تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,260 |
تعداد مقالات | 9,131 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,464,426 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,164,903 |
بررسی تاثیر ایجاد شیار در دندانه موتور مغناطیس دائم بدون جاروبک بر گشتاور اثر دندانه، تلفات و چگالی شار هسته | ||
الکترومغناطیس کاربردی | ||
مقاله 1، دوره 4، شماره 1، فروردین 1395، صفحه 1-8 اصل مقاله (6.56 M) | ||
نویسندگان | ||
محمدعلی حسینیان* ؛ علی شیرزادی | ||
دانشگاه صنعتی مالک اشتر | ||
تاریخ دریافت: 05 تیر 1395، تاریخ بازنگری: 03 اسفند 1401، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
موتورهای مغناطیس دائم بدون جاروبک دارای مزیتهای چشمگیری هستند و امروزه کاربردهای بسیاری یافتهاند. با وجود بازدهی قابلقبول و چگالی انرژی بالا، وجود اعوجاج در گشتاور خروجی آنها از مهمترین اشکالاتی است که در عملکرد موتور وجود دارد. در این مقاله بادرنظرگرفتن گشتاور اثر دندانه به عنوان عامل اصلی ایجاد اعوجاج در ساختار موتور، به بررسی ایجاد شیار در کف دندانههای استاتور به عنوان یکیاز راهکارهای کاهش دامنه تغییرات گشتاور اثر دندانه پرداخته شده است. برای اینکار با استفاده از تحلیل اجزا محدود نحوه تغییرات گشتاور اثردندانه به ازای تغییرات ابعاد شیارهای ایجاد شده در دندانه استاتور بررسی شده و با هدف نزدیککردن تغییرات شار در شیار درون دندانهها بهتغییرات شار در شیار اصلی بین دندانهها، ساختار مناسب برای ایجاد شیار درون دندانهها پیشنهاد شده است . در ادامه تاثیر ایجاد دندانه درشیارهای استاور بر تلفات هسته موتور و نیز چگالی شار هسته بررسی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
موتور مغناطیس دائم؛ ایجاد شیار در دندانه؛ گشتاور اثر دندانه؛ تلفات هسته | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Investigation Of Making Slot Effects On Cogging Torque, Core Losses and Core Flux Density In Brushless PM Motor | ||
چکیده [English] | ||
Brushless permanent magnet motors have considerable advantages and have been found with many applications. Despite the acceptable efficiency, the output torque ripple is the main drawback of motor performance. In this article, the effect of air gap flux variation on cogging torque is investigated. Various dimensions of the slots in permanent magnet’s stator tooth is created and cogging torque variation is investigated using a finite element method. Proper slot shaping is suggested and the core loss variation is investigated. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
PM Motor, Slot Creation In Tooth, Cogging Torque, Core Losses | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 685 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 341 |