
تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,260 |
تعداد مقالات | 9,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,464,212 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,164,731 |
مدلسازی اثر دانش فرآیندهای کسب وکار بر ارزش سازمان با استفاده از روش دیمتل و فرآیند تحلیل شبکه ای فازی | ||
مدیریت راهبردی دانش سازمانی | ||
دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 13، شهریور 1400، صفحه 67-94 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی با اصالت | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.47176/smok.2021.1310 | ||
نویسندگان | ||
آمنه خدیور* 1؛ الهه تقی زاده2 | ||
1دانشیار گروه مدیریت ، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی ، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
2کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی ، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 17 مرداد 1400، تاریخ بازنگری: 08 آبان 1400، تاریخ پذیرش: 10 آبان 1400 | ||
چکیده | ||
رسانههای اجتماعی پتانسیل بالایی در خصوص حمایت از ارتباطات دوجانبه میان سازمانها و مشتریانشان، با هزینه نسبتا پایین و سطوح بالایی از کارایی را دارا میباشند، از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیرات ناشی از ابعاد استفاده از رسانههای اجتماعی (شامل ابعاد اجتماعی، سرگرمی، شناختی) بر ابعاد تشکیل دهنده مدیریت دانش مشتری صورت گرفته است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، پژوهشی توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل37 مدیر و تمامی مشتریان بانک کارآفرین در سطح شهر تهران میباشد و 400 نفر بهعنوان نمونه براساس روش احتمالی تصادفی از بین جامعه آماری انتخاب و پرسشنامه پژوهش میان آنها توزیع شدهاست دادهها به وسیله نرمافزارهای SPSS و Amos تحلیل شدند. درنهایت فرضیّههای تحقیق براساس نتایج بدستآمده از تحلیل مدلیابی معادلات ساختاری(SEM) مورد آزمون تجربی قرار گرفتند. براساس این نتایج، استفاده از محتوای اجتماعی و لذّت جویانه رسانههای اجتماعی تأثیر مستقیم معناداری بر روی همه ابعاد مدیریّت دانش داشتهاند. امّا استفاده شناختی از رسانههای اجتماعی تنها روی بعدهای دانش از مشتری و دانش برای مشتری تأثیر مستقیم معناداری داشته و تأثیر آن بر روی بعد دانش درباره مشتری غیرمعنادار بوده است. رسانه های اجتماعی در سطح سازمانی و درنهایت بر مدیریت دانش مشتریان در سطح فردی اثر مثبت و معناداری دارد .تجزیه و تحلیل اثرگذاری رسانه اجتماعی (در سطح سازمانی) بر متغیر سطح فردی یعنی مدیریت دانش به کمک روشهای عادی رگرسیونی امکانناپذیر است و به همین دلیل برای شناسایی این اثرگذاری در دو سطح مختلف از تجزیه و تحلیل چند سطحی استفاده گردید. دادهها همچنین به کمک نرمافزار تحلیل خطی سلسلهمراتب(HLM) تحلیلشدهاند خروجی نرمافزار تأییدکننده روابط چند سطحی متغیرهای پژوهش میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش فرآیندهای کسب و کار؛ ارزش سازمانی؛ دیمتل؛ فرآیند تحلیل شبکه ای فازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Modeling the Effect of Business Process Knowledge on Organizational Value Using DEMATEL and Fuzzy ANP | ||
نویسندگان [English] | ||
Ameneh Khadivar1؛ Elahej Taghizadeh2 | ||
1Associate Professor, Department of Management, Faculty of Social Sciences and Economics, Alzahra University, Tehran, Iran | ||
2Master of Information Technology Management, Faculty of Social Sciences and Economics, Alzahra University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In today's competitive world, knowledge resources are one of the most valuable assets of an organization because they can create value. A part of organizational knowledge is related to business processes. In this article, a model is presented to identify and prioritize the dimensions of business process knowledge based on their effects on organizational value. Business process knowledge dimensions affect each other and ultimately affect the value of the organization. First, the key processes of the organization are identified during the process map and then a model including knowledge dimensions such as knowledge of the environment outside the process, knowledge input to the process, knowledge during the process, knowledge output of the process and knowledge about the process is presented. The combination of DEMATEL method and fuzzy analytic network process (ANP) has been used to find the cause-and-effect relationships and prioritize the processes. The tool used is a questionnaire that is filled by a sample of experts who are aware of the processes. After the analysis with multi-criteria decision-making methods, it was observed that knowledge from the external environment, knowledge about the process and knowledge during the process have the greatest effects on the value of the organization, respectively. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Business process knowledge, organization value- DEMATEL, Analytic network process | ||
مراجع | ||
انتظاری، حسن (1381). افزایش سرمایه فکری در سازمان و نقش یادگیری سازمانی. رساله دکتری، دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت.
استرکی، اصغر (1389). بررسی رابطه فناوری اطلاعات با مدیریت دانش سازمانها (مورد سازمان بیمه سلامت خراسان شمالی)، همایش پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی در ایران، تهران، موسسه پژوهشی مدیریت مدبر، دانشگاه تهران.
اصغرپور، محمدجواد (1390). تصمیمگیریهای چندمعیاره، انتشارات دانشگاه تهران، صفحه 398.
ایوبی، احمد (1389). بررسی رابطه بین مولفههای مدیریت دانش سازمانی و میزان خلاقیت. اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش، تهران، موسسه اطلاعرسانی نفت، گاز و پتروشیمی، موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
قریشی، علی صفرزاده، جواد (1380). نقش بهکارگیری مدیریت فرآیند کسب و کار در بهبود عملکرد، فصلنامه مدیریت و توسعه دانشگاه شهید بهشتی، تهران، شماره 7، از ص 3 تا ص 5.
ربیعی، علی (1393). مدیریت دانش فرآیندها، رویکردها. تهران. تیسا.
خدیور، آمنه، میرشاهی، سهیلا، آقابابایی، سارا (1393). مدلسازی و اکتساب دانش فرآیندهای سازمانی با استفاده از استنتاج مبتنی بر مورد، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، شماره 32(3)، ۴۶۷-۴۹۰.
خدیور, آمنه, عباسی, فاطمه. (1395). ارزیابی بلوغ مدیریت دانش در سیصد شرکت برتر ایرانی. پژوهش های نوین در تصمیم گیری, 1(3),23-42.
References
Abualoush, S., Masa’deh, R. E., Bataineh, K., & Alrowwad, A. (2018). The role of knowledge management process and intellectual capital as intermediary variables between knowledge management infrastructure and organization performance. Interdisciplinary Journal of Information, Knowledge, and Management, 13, 279-309.
Abusweilem, M., & Abualoush, S. (2019). The impact of knowledge management process and business intelligence on organizational performance. Management Science Letters, 9(12), 2143-2156.
Alavi, M., & Leidner, D. E. (2001). Knowledge management and knowledge management systems: Conceptual foundations and research issues, 107-136.
Angeles, J. O. (2015). Zonceptualizing a Business Process Knowledge Construct. In Proceedings of the 2015 ACM SIGMIS Conference on Computers and People Research (11-12), ACM.
Cintron, Jose. (2015). A Framework for Measuring the Value-Added of Knowledge Processes with Analysis of Process Interactions and Dynamics. System dynamic conf.
Dumas, M., La Rosa, M., Mendling, J., Reijers, H. (2013). Fundamental of Process Managementspringer. Berlin.
Hashemi, P., Khadivar, A., & Shamizanjani, M. (2018). Developing domain ontology for knowledge management technologies. Online Information Review.
Chugh, M., Chugh, N., & Punia, D. K. (2015, May). Evaluation and analysis of knowledge management best practices in software process improvement a multicase experience. In 2015 Second International Conference on Advances in Computing and Communication Engineering (pp. 661-666). IEEE.
Tripathi, A., Bagga, T., & Aggarwal, R. K. (2020). Strategic impact of business intelligence: A review of literature. Prabandhan: Indian Journal of Management, 13(3), 35-48.
Işik,W., Van den Bergh, J. (2013). Practices of knowledge intensive process management: quantitative insights. Business Process Management Journal, 19(3), 515-534.
Jassbi, J., Mohamadnejad, F., & Nasrollahzadeh, H. (2011). A Fuzzy DEMATEL framework for modeling cause and effect relationships of strategy map. Expert systems with Applications, 38(5), 5967-5973.
khadivar, A. r. zadeh, M. Khani and S. M. J. Jalali,( 2007),A conceptual model for knowledge flow in supply chain, IEEE International Conference on Industrial Engineering and Engineering Management, 352-356.
Kappe, F.,Cardoso, J. (2020). The business process knowledge framework. Knowledge and process management
Lee, Y. C., Lee, M. L., Yen, T. M., & Huang, T. H. (2011). Analysis of fuzzy Decision Making Trial and Evaluation Laboratory on technology acceptance model, Expert Systems with Applications, 23, 1-10.
Linderman, K., Schroeder, R. G., & Sanders, J. (2010). A knowledge framework underlying process management. Decision Sciences, 41(4), 689-719.
McIver, Derrick and Xiaodan “Abby” Wang (2016). "Measuring knowledge in organizations: a knowledge-in-practice approach." Journal of knowledge management.
Miskon. S., (2015). Subramanian.p.incorpoating knowledge mapping into km-oriented business reengineering toward better beneficial knowledge, journal of information system and innovation, 54-64.
Nakamura, E., (2014). Foresight and System Dynamics in Modelling the Dynamics of Organizational Knowledge.
Nonaka, D. F. (1994). The efficient estimation of vector linear time series model, 63, 381-385.
Ouali, Sonya, Mohamed Mhiri and Lotfi Bouzguenda. (2016) "A Multidimensional Knowledge Model for Business Process Modeling." International Conference on Knowledge Based and Intelligent Information and Engineering Systems.
Raghu, T. S., & Vinze, A. (2007). A business process context for Knowledge Management. Decision Support Systems, 43(3), 1062-1079.
Saaty, T. L. (1996). Decision Making with Dependence and Feedback: The Analytic Network Process. RWS Publications, Pittsburgh.
Shim, J. P. (1989). Bibliographical research on the analytic hierarchy process (AHP). Socio-Economic Planning Sciences, 23(3), 161-167.
Wu, W. W. (2008). Choosing knowledge management strategies by using a combined ANP and DEMATEL approach. Expert Systems with Applications, 35(3), 828-835.
Zaim, S., Sevkli, M., Camgöz-Akdağ, H., Demirel, O. F., Yayla, A. Y., & Delen, D. (2014). Use of ANP weighted crisp and fuzzy QFD for product development. Expert Systems with Applications, 41(9), 4464-4474. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,697 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 628 |