
تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,260 |
تعداد مقالات | 9,131 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,464,425 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,164,892 |
بهینهسازی عملکرد ماشین حفاری EPB خط 2 مترو اصفهان در برابر سایش و انتقال مصالح بر اساس تطبیقپذیری ماشین با زمین پروژه به کمک مدلسازی عددی در نرمافزار EDEM | ||
علوم و فنون سازندگی | ||
دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 12، تیر 1402، صفحه 1-11 اصل مقاله (1.24 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عرفان راسخ* 1؛ داوود لطفی2 | ||
1دانشگاه صنعتی امیرکبیر | ||
2شرکت تونلساز ماشین | ||
تاریخ دریافت: 10 شهریور 1402، تاریخ پذیرش: 23 خرداد 1403 | ||
چکیده | ||
در این مقاله برای اولین بار در ایران با بررسی مطالعات پیشین با استفاده از تحلیل عددی المان مجزا نقاط ضعف اساسی و گلوگاههای موجود در حفاری خط 2 مترو اصفهان با استفاده از ماشین حفاری EPB شناسایی و راهکارهای عملی برای حل آن اندیشیده شد. مدلسازی هندسه دستگاه در نرمافزار SOLIDWORKS صورت گرفت؛ سپس مدل نهایی و اسمبل شده برای قسمت دوم تحلیل به نرمافزار المان مجزای EDEM وارد شد.کالیبراسیون پارامترهای خاک سینهکار تونل و خاک عملآوری شده با استفاده از مجموعه دادههای آزمایشگاهی دانهبندی، برش مستقیم و تست اسلامپ صورت گرفت. نتایج نشان داد که ناحیهی یکسوم پایینی چمبر و ناحیه محصورشده بین بازوییهای دستگاه دارای پتانسیل بالای کلاگینگ است و ذرات از میدان سرعت ضعیفی در این ناحیه برخوردارند. برای حل این گلوگاه اساسی دو طرح بهینهسازی به کمک نصب میکسینگ بار جدید بر روی کاترهد ارائه شد و برای ارزیابی میزان کارایی آن مدل جدیدی از هر دو طرح ران شد و نتایج نشان داد که طرح دوم که میکسینگبار بر روی بازویی کاترهد نصب میشود بهبود چشمگیری در افزایش میدان سرعت ذرات اتفاق میافتد و متوسط سرعت ذرات در ناحیهی مرکزی تا 5 برابر نیز گاهاً بهبود مییابد. طرح شماره یک کارایی مطلوبی نداشت و تنها بهصورت جزئی میدان سرعت ذرات را بهبود بخشید. بهعنوان راهحلی دیگر برای بهینهسازی و بهبود میدان سرعت ذرات در یکسوم پایین فضای چمبر استفاده از ردیف واترجت پیشنهاد شد و به کمک نرمافزار ناحیهی بحرانی تشخیص و بهترین مکان برای نصب لاینهای واترجت مشخص شد. | ||
کلیدواژهها | ||
سایش ابزار؛ کلاگینگ؛ مدل عددی المان مجزا؛ ماشین حفاری EPB؛ خط 2 مترو اصفهان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Optimizing the performance of the EPB Tunnel Boring Machine of Isfahan metro line 2 against wear and material transfer based on the adaptability of the machine to the project ground with the help of the numerical modeling in EDEM software | ||
نویسندگان [English] | ||
Erfan Rasekh1؛ ِDavood Lotfi2 | ||
1Amirkabir university of Tehran | ||
2Tunnelsaz Machine | ||
چکیده [English] | ||
In this article, for the first time in Iran, by using discrete element Method analysis, the main weaknesses in the excavation of Isfahan metro line 2 using EPB drilling machine were identified and practical solutions were proposed to solve it. The machine geometry was modeled and imported into the EDEM discrete element software for the second part of the analysis. The parameters of the tunnel lining, soil and conditioned soil were calibrated using the laboratory data set of sieve analysis test, direct shear test and slump.The results showed that the lower third of the chamber and the enclosed area between the arms of the device have a high clogging potential and the particles have a weak velocity field in this area. Two optimization plans were presented with the help of installing a new mixing bar on the cutterhead, and the results showed that the second plan, where the mixing bar is installed on the arm of the cutterhead, a significant improvement in the speed of the particles happens, and the average speed of the particles in the central region sometimes improves up to 5 times. First optimization plan one did not work well and only partially improved the particle velocity field. As another solution to optimize and improve the particle velocity field in the lower third of the chamber space, the use of waterjet rows was suggested, and with the help of software, the critical area was identified and the best place to install waterjet lines was determined. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
wear, clogging, discrete element method, numerical model, EPB | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 170 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 58 |