
تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,260 |
تعداد مقالات | 9,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,464,173 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,164,700 |
ارائه یک مدل بهینهسازی استوار برای مسئله زمانبندی عملیات بهبود و انتقال ناوگان حملونقل نظامی در نیروهای مسلح | ||
سیاست دفاعی | ||
دوره 33، شماره 128 - شماره پیاپی 3، آذر 1403، صفحه 11-38 اصل مقاله (970.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
پژمان صالحی* 1؛ مهران خلج1؛ داود جعفری2 | ||
1مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پرند، تهران | ||
2گروه مهندسی صنایع دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند | ||
تاریخ دریافت: 05 فروردین 1402، تاریخ بازنگری: 10 خرداد 1402، تاریخ پذیرش: 20 آذر 1403 | ||
چکیده | ||
مسائل ترکیبی برای ناوگان حملونقل در سازمان نیروهای مسلح، غالباً هنگامی مورداستفاده قرار میگیرد که سرعت تحولات فنآوریهای جدید جنگی و نیز استقرار سیستمهای نوین ناوبری؛ فرماندهی نیروهای مسلح را ناگزیر از مدرن سازی تسهیلات عملیاتی و از رده خارج نمودن سامانههای نظامی قدیمی و ناکارآمد در طی یک دورهی زمانبندی از پیش برنامهریزیشده نموده است. در این تحقیق برای حل مسئله ترکیبی ناوگان جنگی، یک الگوی بهینهسازی استوار با استفاده از ابزارهای شبیهسازی بهمنظور بهبود و ارتقای ناوگان حملونقل نظامی، به تصمیم سازان و تصمیم گیران امور دفاعی نیروهای مسلح پیشنهاد میشود. تابع هدف در مدل پیشنهادی ضمن لحاظ تمامی محدودیتها، شیوهای را برای حداقل سازی هزینه کل ناوگان حملونقل نظامی و نیز جابجایی بهینه و انتقال به هنگام نیروها و تسلیحات به مناطق عملیاتی ارائه میدهد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که توسعه رویکرد پیشنهادی میتواند از طریق ارائه دو سناریوی ممکن در منطقهی موجه، حداکثر سازی راندمان ناوگان نظامی بهوسیله حداقل سازی هزینه و زمان به همراه داشته باشد. در این پژوهش همچنین به ارائه گزینهای برای بهینهسازی نرخ محاسبات با استفاده از الگوریتمهای فرا ابتکاری پرداخته میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
بهینهسازی استوار؛ مسئله زمانبندی؛ ناوگان حملونقل؛ نیروهای مسلح | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Presenting a robust optimization model for the problem of scheduling the improvement and transfer of the military transport fleet in the armed forces | ||
نویسندگان [English] | ||
pejman salehi1؛ mehran khalaj1؛ davod jafari2 | ||
1Industrial Engineering, Faculty of Industrial Engineering, Islamic Azad University, Parand Branch, Tehran | ||
2Department of Industrial Engineering, Islamic Azad University, Parand branch | ||
چکیده [English] | ||
Combined problems for the transport fleet in the armed forces organization are often used when the speed of developments of new war technologies as well as the establishment of new navigation systems; The command of the armed forces has made it necessary to modernize the operational facilities and decommission the old and ineffective military systems during a pre-planned period of time. In this research, to solve the combined problem of the war fleet, a stable optimization model is proposed to the decision makers of the defense affairs of the armed forces using simulation tools in order to improve and upgrade the military transport fleet. The objective function in the proposed model provides a way to minimize the cost of the entire military transport fleet while taking into account all the constraints, as well as the optimal movement and timely transfer of troops and weapons to operational areas. The findings of this research show that the development of the proposed approach can maximize the efficiency of the military fleet by minimizing the cost and time by presenting two possible scenarios in the Mojah area. In this research, it is also discussed to provide an option to optimize the calculation rate using meta-innovative algorithms. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Robust optimization, scheduling problem, transport fleet, armed forces | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 85 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 72 |