
تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,260 |
تعداد مقالات | 9,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,464,237 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,164,772 |
چالشهای تجربه زیسته نیروهای انسانی تحصیل کرده افغان در کشور ایران | ||
فصلنامه جمعیت و پیشرفت | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 تیر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی با اصالت | ||
نویسندگان | ||
روح اله نوری* 1؛ حسن رنگریز2؛ عتیق الله احمدی3 | ||
1دانشیار، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
2دانشیار، گروه مدیریت کسبوکار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 20 فروردین 1403، تاریخ بازنگری: 05 اردیبهشت 1403، تاریخ پذیرش: 01 تیر 1403 | ||
چکیده | ||
گروههای مهاجرین افغان به عنوان بخشی از سرمایه انسانی و فکری این کشور که برخلاف نسلهای پیشین تحصیلات پایینتری داشتند، اکنون در کشور ایران تمایل بسیاری برای ارتقاء جایگاه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خود دارند. این نیروها که اکنون به عنوان گروههای انسانی تحصیلکرده به صورت موقت و یا دائم حضور دارند، اغلب در کشور ایران با چالشهای متعددی روبهرو هستند که پژوهش پیشرو به شناخت این عوامل پرداخت. پژوهش از نوع کیفی و مبتنی بر پارادایم تفسیرگرایی بود. تحلیل تم به عنوان ابزار اصلی تحلیل در پژوهش مورد استفاده قرار گرفت و میدان مورد مطالعه نیز شهر تهران. مطابق با یافتههای پژوهش مهمترین چالشهای اجتماعی نیروهای انسانی تحصیلکرده افغان در کشور ایران شامل: تبعیض و احساس نابرابری- تصویرسازی و ذهنیتهای منفی- اجتماعپذیری فردی و احساس فاصلهگذاری اجتماعی شناسایی گردیدند. در چالشهای فرهنگی نیز مهمترین موضوع فرهنگیپذیری دوگانه مهاجرین بوده است. همچنین در زمینه اقتصادی: مشکلات اقتصادی فردی- محدودیتهای کسب شغل- موقعیتهای شغلی نامطلوب- چالشهای حقوقی شغلی و ناپایداری شرایط اقتصادی اساسیترین موضوعات و در چالشهای سیاسی نیز سلب آزادیهای فردی- ضعف نظام قانونی- ضعف سیاستهای خارجی و چالشهای حمایتی و خدماتی مهمترین چالشها به دست آمدند. در سوی دیگر ضعف آموزشی- مهارتی نیز به عنوان دیگر چالشها برای نیروهای انسانی تحصیلکرده افغان به دست آمد. به عنوان یک نتیجهگیری، نیروهای انسانی تحصیلکرده افغان چه در کشور ایران و چه در افغانستان؛ یکی از سرمایههای با ارزش بوده که استفاده از آنها به عنوان عامل اصلی توسعه نیازمند رفع چالشهای سیاستی و مدیریتی است. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعه؛ مهاجرت؛ نیروی انسانی تحصیلکرده؛ افغانستان؛ چالش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The challenges of the lived experience of educated Afghan Manpower in Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Roohallah Noori1؛ Hasan Rangriz2؛ Atiqullah Ahmadi3 | ||
1Associate Prof., Human Resource Department, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
2Associate Prof., Business Administration Department, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
3Master in Human Resource management, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Afghan refugee groups, as part of the human and intellectual capital of this country, who, unlike previous generations, had lower education, are now very keen to improve their social, economic and cultural status in Iran. These forces, who are now present as educated human groups temporarily or permanently, often face numerous challenges in Iran, and the present study sought to identify these factors. The research was qualitative and based on the interpretive paradigm. Theme analysis was used as the main analysis tool in the research, and the field of study was Tehran. According to the research findings, the most important social challenges of educated Afghan human forces in Iran were identified as: discrimination and feelings of inequality - negative imagery and mentalities - individual sociability and feelings of social distancing. In cultural challenges, the most important issue was the dual acculturation of immigrants. Also in the economic field: individual economic problems - job restrictions - unfavorable job positions - legal challenges of employment and instability of economic conditions are the most fundamental issues and in the political challenges, the most important challenges were the deprivation of individual freedoms - weakness of the legal system - weakness of foreign policies and support and service challenges. On the other hand, the weakness of education and skills was also found as other challenges for the educated Afghan human resources. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Development, Migration, Educated Manpower, Afghanistan, challenge | ||
مراجع | ||
احمدی، فاطمه؛ شفیعی، نوذر و ابراهیمی، شهروز. (1401). بررسی چالشها، فرصتها و پیامدهای زندگی مهاجرین افغانستانی در کشورهای غربی. مجله مطالعات سیاسی جهان اسلام، 11(4): 82- 59. https://doi.org/10.30479/psiw.2022.17376.3123 بادپران، طیب. (1400). بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه نیروی انسانی دریامحور سواحل مکران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و علوم انسانی، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار. پریوش، نکتم. (1383). مقایسه رفتارهای باروری مهاجران افغانی با بومیان ساکن در منطقه گلشهر مشهد. پایاننامه کارشناسی ارشد، گروه جمعیتشناسی دانشگاه تهران. حلقه سیمین، ندا. (1394). شناسایی ظرفیت اشتغالزایی بخش های اقتصادی استان کرمانشاه. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران. خدابخشی کولایی، آناهیتا؛ اشرفی، فاطمه؛ همتی منش، اسدالله. (1390). پرخاشگری در دانشآموزان افغانی مقیم ایران، مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان، 1(53)، 53-53. https://www.sid.ir/paper/453485/fa خسروی، رقیه؛ بهادری، راضیه؛ گراوند، فاطمه و احمدی، علییار. (1398). مطالعه عوامل مرتبط با سازگاری دانشآموزان افغانستانی ساکن در شهر شیراز. مجله مطالعات جمعیتی، 5(1): 175- 149. https://jips.nipr.ac.ir/article_108234.html رهدارپور، احترام. (1395). بررسی تطبیقی اثر نیروی انسانی اموزش دیده در دو سطح عمومی و عالی برای رشد اقتصادی ایران از سال 1355 - 1391. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته علوم اقتصادی. دانشگاه پیام نور، مرکز تهران غرب. زندی ناوگران، لیلا؛ عسکری ندوشن، عباس؛ افراسیابی، حسین؛ صادقی، رسول و عباسی شوازی، محمد جلال. (1401). درک مهاجران از فاصله اجتماعی با ایرانیان: پژوهش کیفی در بین مهاجران افغانستانی. مجله پژوهشهای راهبردی مسائل اجتماعی ایران، 11(4): 26-1. https://www.doi.org/10.22108/srspi.2023.135419.1849 سعیدی، سعیده و فلاحتی، لیلا. (1399). تحلیل جنسیتی چالشهای دانشجویان افغانستانی در ورود به نظام آموزش عالی ایران. مجله مسائل اجتماعی ایران، 11(2): 176- 153. http://dorl.net/dor/20.1001.1.24766933.1399.11.2.4.5 سعیدی، سعیده. (1397). آسیبشناسی مهاجرتهای غیرمتعارف زنان؛ مطالعه موردی چالشهای مهاجران افغان ساکن ایران در کشورهای ترانزیت. فرهنگ رسانه، 7: 24- 11. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.38552322.1397.7.26.1.5 سعیدی، سعیده. (1397). نقش مادر در مدیریت فضای خانه، مطالعه موردی: تاثیرات فضای مجازی در افزایش مهاجرتهای غیرمتعارف جوانان، همایش نقش و جایگاه مادری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، اسفند 1397. شایسته، منبژه. (1390). ارائه مدلی مفهومی برای توزیع تسهیلات اشتغال زا بر مبنای توسعه فعالیت های اقتصادی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور تهران، ایران. شفیعی، ناهید (1389). مبانی آموزش بزرگسالان، اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی. صادقی، رسول و عباسیشوازی، محمد جلال. (1395). بازگشت به وطن یا ماندن جوانان افغانستانی در ایران. مجله مطالعات جمعیتی، 2(1): 150- 119. https://jips.nipr.ac.ir/article_89573.html صفری هاشم آبادی، روح الله. (1391). تاریخ شفاهی مهاجران افغان در اصفهان (با تکیه بر کارکردهای آموزشی). پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه یزد. فخرایی، سیروس و عبدی، مسعود. (1390). بررسی عوامل مؤثر بر مهاجرت روستائیان به شهرستان میاندواب در سال 1389. مطالعات جامعهشناسی، 4(13): 46- 33. https://sanad.iau.ir/journal/jss/Article/521093?jid=521093 محمدی، یدالله؛ خداوردی، حسن؛ کشیشیان، گارینه و مطلبی، مسعود. (1398). علل و ویژگیهای مهاجرت اتباع افغانستان بـه ایران و تأثیر آن بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب اسلامی. مجله رهیافت انقلاب اسلامی، 13(49): 86- 65. https://www.rahyaftjournal.ir/article_105594.html محمودیان، حسین. (1384). مهاجرت افغانها به ایران: تغییر در ویژگیهای اقتصادی اجتماعی و جمعیتی و انطباق با جامعه مقصد. مجله نامه انجمن جمعیتشناسی، زمستان 1386، 2(4): 69- 42. https://www.sid.ir/paper/127835/fa معصومی، غلامعلی و ارقامی، ناصر. (1378). مطالعه شاخصهای بهداشت باروری در زنان 29-15 ساله افغان و ایرانی ساکن در منطقه گلشهر مشهد، مرکز بهداشت استان خراسان. میرزایی، حسین. (1396 الف). بررسی انسانشناختی بهداشت روانی مهاجرین افغانستانی در ایران. مجله پژوهشنامه مددکاری اجتماعی، 2(7): 245- 189. https://doi.org/10.22054/rjsw.2016.8100 میرزایی، حسین. (1396ج). بررسی انطباق تحصیلی مهاجران افغانستانی در ایران. مجله مددکاری اجتماعی، 4(11): 84- 43. https://doi.org/10.22054/rjsw.2017.9650 میرزایی، حسین. (1398). بررسی انسانشناختی روزمرگی راهبردهای اقتصادی افغانستانی. مطالعات فرهنگ و هنر آسیا، 1(2): 173- 137. https://doi.org/10.30465/acas.2019.2886 میرزائی، حسین. (1386). بررسی سبک زندگی مهاجران افغانستانی ساکن در شهر قائم قم. پایاننامه کارشناسی ارشد انسانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران. مهدیان، حسین؛ ترکاشوند، محمدجلال و جهانیراد، حجتالله. (1403). ارائه الگوی جوانی جمعیت و ارتقاء قدرت ملی از منظر فرماندهی معظم کل قوا (حفظ الله) با استفاده از مدل استراوس کوربین. مجله جمعیت و پیشرفت، 2(3): 128- 101. https://pdj.ihu.ac.ir/article_209255.html میرزائی، حسین. (1392). انسانشناسی قومی- زبانی مهاجران هزاره در ایران. مجله پژوهشهای انسانشناسی ایران، 3(6)، 144- 123. https://ijar.ut.ac.ir/article_50848.html میرزائی، حسین. (1393). هویت زبانی مهاجران افغانستانی در ایران، مجله مطالعات اجتماعی ایران، دوره 8، شماره. میرزائی، حسین. (1396 ب). بررسی انسانشناختی روزمرگی راهبردهای اقتصادی مهاجران افغانستانی. مجله علمی- پژوهشی مطالعات فرهنگ و هنر آسیا، 1(2): 334- 297. https://doi.org/10.30465/acas.2019.2886 نصر اصفهانی، آرش؛ حسینی، سید حسن. (۱۳۹۵). بررسی تأثیر سیاستهای تحصیل اتباع افغانستانی در ایران (موردمطالعه: شهر تهران). مجله راهبرد اجتماعی فرهنگی، ۵(20): 83- 55. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22517081.1395.5.3.3.2 هودفر، هما. (1386). تلاش جوانان پناهنده افغانی در ایران برای امتناع از حاشیهای بودن. مجله فرهنگی و اجتماعی گفتگو، 50: 60- 23. Abbasi‐Shavazi, M. J., & Sadeghi, R. (2015). Socio‐cultural adaptation of second‐generation Afghans in Iran. International Migration, 53(6), 89–110. https://doi.org/https://doi.org/10.1111/imig.12148 Ahmadi, F., Shafiei, N., & Ebrahimi, Sh. (2022). Examining the challenges, opportunities and consequences of the life of Afghan immigrants in Western countries. Journal of Political Studies of the Islamic World, 11(4): 59-82. [In Persian]. https://doi.org/10.30479/psiw.2022.17376.3123 Alemi, Q., & Stempel, C. (2018). Discrimination and distress among Afghan refugees in northern California: The moderating role of pre-and post-migration factors. PloS One, 13(5), e0196822. Arbona, C., Olvera, N., Rodriguez, N., Hagan, J., Linares, A., & Wiesner, M. (2010). Acculturative stress among documented and undocumented Latino immigrants in the United States. Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 32(3), 362–384. Badparan, T. (2021). Investigating and identifying factors affecting the development of sea-oriented manpower in Makran coast. Master's thesis, Faculty of Management and Human Sciences, Chabahar University of Maritime and Marine Sciences. [In Persian]. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. Connor, P. (2010). Explaining the refugee gap: Economic outcomes of refugees versus other immigrants. Journal of Refugee Studies, 23(3), 377–397. De Haas, H., Castles, S., & Miller, M. J. (2019). The age of migration: International population movements in the modern world. Bloomsbury Publishing. Decanzo, D. A., & Robbins, S. P. (1999). Human Resource Management. Divkolaye, N. S. H., & Burkle Jr, F. M. (2017). The enduring health challenges of Afghan immigrants and refugees in Iran: a systematic review. PLoS Currents, 9, ecurrents-dis. https://doi.org/doi: 10.1371/currents.dis.449b4c549951e359363a90a7f4cf8fc4 Fakhraei, S., & Abdi, Massoud. (2012). Investigating the factors affecting the migration of villagers to Miandawab city in 2018. Sociological Studies, 4(13): 46-33. [In Persian]. https://sanad.iau.ir/journal/jss/Article/521093?jid=521093 Gladwell, C. (2021). The impact of educational achievement on the integration and wellbeing of Afghan refugee youth in the UK. Journal of Ethnic and Migration Studies, 47(21), 4914–4936. https://doi.org/https://doi.org/10.1080/1369183X.2020.1724424 Guarnaccia, P. J., & Lopez, S. (1998). The mental health and adjustment of immigrant and refugee children. Child and Adolescent Psychiatric Clinics, 7(3), 537–553. Halgheh Simin, N. (2016). Identifying the employment generation capacity of the economic sectors of Kermanshah province. Master's thesis, Ilam University, Ilam, Iran. [In Persian]. Hashemı, S. R., & Ünlü, M. (2021). An Analysis of Opportunities and Challenges towards the Afghan Immigrants in Turkey. Lnternational Journal of Geography and Geography Education, 43, 159–172. https://doi.org/https://doi.org/10.32003/igge.818341 Helavalada, W., & Julius, T. N. (2017). Significance of manpower planning for effective utilization of human resources in an organization: A conceptual approach. International Journal of Business and Management Invention, 6(8), 12–16. Hoodfer, H. (2008). The efforts of young Afghan refugees in Iran to refuse to be marginalized. Cultural and Social Journal of Dialogue, 50: 23-60. [In Persian]. ICRC. (2009). Our World: Views from the Field, Afghanistan Opinion Survey and Indepth Research. https://www.icrc.org/eng/assets/files/2011/afghanistanopinion-survey-2009.pd Khodabakhshi Kolayi, A., Ashrafi, F., & Hemti Manesh, A. (2012). Aggression in Afghan students living in Iran. Zahedan Medical Sciences Research Journal, 1(53), 53. [In Persian]. Khosravi, R., Bahadri, R., Gravand, F., & Ahmadi, A. (2020). Studying the factors related to the adaptation of Afghan students living in Shiraz city. Journal of Population Studies, 5(1): 149-175. [In Persian].https://jips.nipr.ac.ir/article_108234.html Leidy, M. S., Guerra, N. G., & Toro, R. I. (2010). Positive parenting, family cohesion, and child social competence among immigrant Latino families. Journal of Family Psychology, 24(3), 252. Mahmoudian, H. (2006). Migration of Afghans to Iran: change in socio-economic and demographic characteristics and adaptation to the destination society. Journal of Demographic Society, Winter 2016, 2(4): 42-69. [In Persian]. Masoumi, Gh., & Arghamei, N. (2000). Study of reproductive health indicators in Afghan and Iranian women aged 15-29 living in Golshahr area of Mashhad, health center of Khorasan province. [In Persian]. Masudi, J. A., & Mustafa, N. (2022). THE LEGAL STATUS OF AFGHAN REFUGEES IN PAKISTAN. Pakistan Journal of International Affairs, 5(2). Mehdian, H., Torkashund, M. J., & Jahanirad, H. (2024). Presenting the model of the youth of the population and the promotion of national power from the perspective of the supreme commander of the forces (Hafzullah) using the Strauss-Corbin model. Journal of Population and Development, 2(3): 101-128. [In Persian]. https://pdj.ihu.ac.ir/article_209255.html Mirzaei, H. (2012). Ethno-linguistic anthropology of Hazara immigrants in Iran. Iranian Journal of Anthropological Research, 3(6), 123-144. [In Persian]. https://ijar.ut.ac.ir/article_50848.html Mirzaei, H. (2013). Les immigrés Afghans en Iran: une étude anthropologique. Aix-Marseille. Mirzaei, H. (2013). Linguistic identity of Afghan immigrants in Iran, Iranian Journal of Social Studies, 8. [In Persian]. Mirzaei, H. (2016 a). Anthropological study of mental health of Afghan immigrants in Iran. Journal of Social Work Research, 2(7): 189-245. [In Persian]. https://doi.org/10.22054/rjsw.2016.8100 Mirzaei, H. (2016 b). An anthropological investigation of everyday economic strategies of Afghan immigrants. Scientific-Research Journal of Asian Culture and Art Studies, 1(2): 297-334. [In Persian]. https://doi.org/10.30465/acas.2019.2886 Mirzaei, H. (2016). Examining the educational adaptation of Afghan immigrants in Iran. Journal of Social Work, 4(11): 43-84. [In Persian]. https://doi.org/10.22054/rjsw.2017.9650 Mirzaei, H. (2018). Everyday anthropological investigation of Afghan economic strategies. Asian Art and Culture Studies, 1(2): 137-173. [In Persian]. https://doi.org/10.30465/acas.2019.2886 Mirzai, H. (2008). Investigating the lifestyle of Afghan immigrants living in the city of Qaim Qom. Master's thesis in anthropology, Faculty of Social Sciences, University of Tehran. [In Persian]. Mogiani, M., Qaisrani, A., & Reis, J. (2024). Navigating Uncertainty: Challenges, Aspirations, and Perspectives of Potential Afghan Migrants in Pakistan. Mohammadi, Y., Khadvardi, H., Chashisian, G., & Matlabi, M. (2020). The causes and characteristics of the migration of Afghan nationals to Iran and its effect on the national security of the Islamic Republic of Iran after the Islamic Revolution. Islamic Revolution Approach Journal, 13(49): 65-86. [In Persian].https://www.rahyaftjournal.ir/article_105594.html Monsutti, A. (2004). Guerres et migrations. Réseaux sociaux et stratégies économiques des Hazaras d’Afghanistan. Les Editions de la MSH. Nasr Isfahani, A., Hosseini, S. H. (2017). Investigating the effect of education policies of Afghan nationals in Iran (case study: Tehran). Journal of Social and Cultural Strategy, 5(20): 55-83. [In Persian]. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22517081.1395.5.3.3.2 Omolewa, M. (2010). Human Security in the African Context: The Education Imperative. Human Security in Africa: Perspectives on Education, Health and Agriculture. Abeokuta: OOPL-CHS. Onah, R. C. (2000). Assessing the manpower planning environment in Nigeria. Strategic Manpower Planning and Development.: Fulladu Publishing Company. Paryoosh, N. (2005). Comparison of fertility behaviors of Afghan immigrants with natives living in Golshahr area of Mashhad. Master's thesis, Department of Demography, University of Tehran. [In Persian]. Pendakur, R. (2021). Settlement and labour force outcomes for Afghan immigrants and their children in Canada. Journal of Ethnic and Migration Studies, 47(21), 4893–4913. https://doi.org/https://doi.org/10.1080/1369183X.2020.1724423 Pew Research Center. (2017). U.S. Muslims Concerned About Their Place in Society, but Continue to Believe in the American Dream. https://www.pewforum.org/wp-content/uploads/sites/7/2017/07/U.S.-MUSLIMS-FULL-REPORT-with-population-update-v2.pdf Pouya, J. (2022). The Challenges of Afghan Migrants in Türkiye. Sosyal ve Kültürel Araştırmalar Dergisi (SKAD), 8(17), 275–295. Qaisrani, A., Hahn-Schaur, K., & Hendow, M. (2021). Irregular migration dynamics from Pakistan and the role of information campaigns. Rahdarpur, A. (2017). A comparative study of the effect of trained manpower at both general and higher levels for Iran's economic growth from 1355 to 1391. Master's thesis in the field of economic sciences. Payam Noor University, West Tehran Center. [In Persian]. Rezaei, O., Adibi, H., & Banham, V. (2021). Integration experiences of former Afghan refugees in Australia: what challenges still remain after becoming citizens? International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(19), 10559. https://doi.org/https://doi.org/10.3390/ijerph181910559 Sadeghi, R., & Abbasishawazi, M. J. (2015). Return home or stay Afghan youth in Iran. Journal of Population Studies, 2(1): 119-150. [In Persian]. https://jips.nipr.ac.ir/article_89573.html Saeedi, S., & Falahati, L. (2019). Gender analysis of Afghan students' challenges in entering Iran's higher education system. Iranian Journal of Social Issues, 11(2): 153-176. [In Persian].http://dorl.net/dor/20.1001.1.24766933.1399.11.2.4.5 Safari Hashem Abadi, R. (2011). Oral history of Afghan immigrants in Isfahan (based on educational functions). Master's thesis, Faculty of Literature and Humanities, Yazd University. [In Persian]. Saidi, S. (2017). Pathology of women's unconventional migrations; A case study of the challenges of Afghan immigrants living in Iran in transit countries. Media Culture, 7: 11-24. [In Persian].https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.38552322.1397.7.26.1.5 Saidi, S. (2017). The role of the mother in the management of the home space, a case study: the effects of cyberspace in increasing the non-conventional migration of young people, conference on the role and position of the mother, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, March 2017. [In Persian]. Semako, G. E. (2019). The role of tertiary education in manpower development in Nigeria. Global Academic Journal of Linguistics and Literature, 1(1), 17–19. https://doi.org/DOI: 10.36346.GAJLL.V01I01.005 Shafi'i, N. (2011). Basics of Adult Education, Islamshahr, Islamic Azad University. [In Persian]. SHaiesteh, M. (2012). Providing a conceptual model for the distribution of job-creating facilities based on the development of economic activities. Master's thesis, Payam Noor University, Tehran, Iran. [In Persian]. Stempel, C., & Alemi, Q. (2021). Challenges to the economic integration of Afghan refugees in the US. Journal of Ethnic and Migration Studies, 47(21), 4872–4892. https://doi.org/https://doi.org/10.1080/1369183X.2020.1724420 Takbiri, A., Takian, A., Rahimi Foroushani, A., & Jaafaripooyan, E. (2020). The challenges of providing primary health care to Afghan immigrants in Tehran: a key global human right issue. International Journal of Human Rights in Healthcare, 13(3), 259–273. https://doi.org/https://doi.org/10.1108/IJHRH-06-2019-0042 Trusty, J., & Niles, S. G. (2004). Realized potential or lost talent: High school variables and bachelor’s degree completion. The Career Development Quarterly, 53(1), 2–15. Walker, J. (1992). Human Resource Strategy. McGraw Hill Publishers. Zandi Navgaran, L., Askari Nadushan, A., Afrasiabi, H., Sadeghi, R., & Abbasi Shawazi, M. J. (2022). Immigrants' perception of social distance with Iranians: a qualitative research among Afghan immigrants. Iranian Journal of Strategic Research on Social Issues, 11(4): 1-26. [In Persian].https://www.doi.org/10.22108/srspi.2023.135419.1849 Zandi‐Navgran, L., Sadeghi, R., Afrasiabi, H., & Askari‐Nodoushan, A. (2024). Afghan immigrants’ perceptions of integration policies in Iran. International Migration. https://doi.org/https://doi.org/10.1111/imig.13290 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 69 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 9 |