
تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,260 |
تعداد مقالات | 9,131 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,464,397 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,164,876 |
ضرورت توجه به تمدن سازی اسلامی در دانشگاه ها مبتنی بر ارزیابی کیفیت درونی برنامه درسی دروس معارف اسلامی بر اساس مدل رالف تایلر | ||
مطالعات میانرشتهای تمدنی انقلاب اسلامی | ||
دوره 3، شماره 12، دی 1403، صفحه 147-164 اصل مقاله (473.01 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد علی پور* 1؛ جواد اکبری مطلق2؛ یحیی محمدی3؛ مجتبی ملکی زهان4 | ||
1دکتری، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2دکتری تخصصی، گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
3دکتری تخصصی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران | ||
4دانشجو کارشناسی امور تربیتی، دانشگاه فرهنگیان،تهران،ایران | ||
تاریخ دریافت: 23 اردیبهشت 1403، تاریخ بازنگری: 25 آذر 1403، تاریخ پذیرش: 02 بهمن 1403 | ||
چکیده | ||
توجه به تعلیم و تربیت اسلامی دانشجویان همواره یکی از اهداف مهم نظام آموزشی در دانشگاه فرهنگیان است. هدف مطالعه حاضر ارزیابی کیفیت درونی برنامه درسی دروس معارف اسلامی از دیدگاه دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی بر اساس مدل رالف تایلر بود. این مطالعه توصیفی-تحلیلی است. جامعه مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر بیرجند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 347 نفر به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته 43 سوالی استفاده شد. روایی پرسشنامه به تائید صاحب نظرات و اساتید دانشگاه رسید. و پایایی پرسشنامه با استفاده از شیوه الفای کرونباخ 87% بدست آمد. تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 16 و از آمار توصیفی(فراوانی و درصد) و آمار استنباطی( t تک نمونه ای و t مستقل) استفاده شد. براساس نتایج به دست آمده، وضعیت کیفیت درونی برنامه درسی دروس معارف اسلامی در عنصر اهداف آموزشی، محتوای آموزش، روش های تدریس و نمره کلی کیفیت برنامه درسی از دیدگاه دانشجویان از متوسط به بالا برخوردار بود ولی میانگین عناصر( ارزشیابی ) از میانگین نظری (3) پائین تر بود و وضعیت این عناصر از دیدگاه دانشجویان از کیفیت پائینی برخوردار بود (P<0/05). برنامه درسی دروس معارف اسلامی در دانشگاه فرهنگیان باید همواره مورد ارزیابی قرار گیرند و موانع اثربخشی و تأثیرگذاری این دروس بر دانشجومعلمان شناسایی شوند و بازنگری لازم در جهت ارتقاء و رشد مسائل اسلامی و دینی در راستای تمدنسازی اسلامی دانشجومعلمان انجام شود. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی؛ کیفیت درونی؛ معارف اسلامی؛ مدل تایلر؛ دانشگاه فرهنگیان؛ دانشجومعلم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The need to pay attention to Islamic civilization in universities based on the evaluation of the internal quality of the curriculum of Islamic education courses based on Ralph Tyler's model | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad alipour1؛ javad akbari motlagh2؛ yahya mohammadi3؛ mojtaba maleki zohan,4 | ||
1PhD, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2PhD, Department of Islamic Studies, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
3PhD, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran | ||
4Bachelor of Education Student, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Paying attention to the Islamic education of students is always one of the important goals of the educational system in Farhangian University. The aim of the current study was to evaluate the internal quality of the curriculum of Islamic education courses from the perspective of student teachers at Farhangian University of South Khorasan based on Ralph Tyler's model. This is a descriptive-analytical study. The studied population of Farhangian University of Shahid Bahonar Birjand Campus, 347 people were selected as a sample based on the Karjesi and Morgan table. A researcher-made questionnaire with 43 questions was used to collect information. The validity of the questionnaire was confirmed by the reviewers and university professors. And the reliability of the questionnaire using Cronbach's alpha method was 87%. Data analysis was done using SPSS 16 software and descriptive statistics (frequency and percentage) and inferential statistics (one-sample t and independent t) were used. Based on the obtained results, the internal quality of the curriculum of Islamic education courses in the element of educational objectives, content of education, teaching methods and the overall quality score of the curriculum from the students' point of view was medium to high, but the average of the elements (evaluation) was below the theoretical average ( 3) It was lower and the status of these elements was of low quality from the students' point of view (P<0.05). The curriculum of Islamic education courses in Farhangian University should always be evaluated and the obstacles to the effectiveness and impact of these courses on student teachers should be identified and the necessary revision should be done in order to promote and develop the Islamic and religious issues of student teachers | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Curriculum, internal quality, Islamic education, Tyler model, Farhangian University, student teacher | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 35 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 52 |