
تعداد نشریات | 34 |
تعداد شمارهها | 1,325 |
تعداد مقالات | 9,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,474,458 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,785,965 |
بازخوانی علم سیاست مدرن و بازسازی دانش حکمرانی در پرتو بینش تمدنی ایرانی- اسلامی | ||
مطالعات میان رشتهای تمدنی انقلاب اسلامی | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 14، مرداد 1404، صفحه 37-60 اصل مقاله (928.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): Doi:10.47176/cir.2025.1277 | ||
نویسنده | ||
سید سعید موسوی اصل* | ||
استادیار، گروه حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 22 تیر 1404، تاریخ بازنگری: 06 مرداد 1404، تاریخ پذیرش: 12 مرداد 1404 | ||
چکیده | ||
علم سیاست مدرن در پرتو رویکرد اومانیستی رنسانس اروپا، با ایده ی «استقلال سیاست از اخلاق» از طرف ماکیاولی، و بعد از آن مبتنی بر رویکرد سکولار و مکانیستی هابز، شکل میگیرد و توسط اندیشمندان سیاسی عصر روشنگری تثبیت میگردد. این علم با عدول از غایت انگاری و فضیلت محوری درعلم سیاست حکمت عملی، موضوع خود را از «حکومت معطوف به عدالت و فضیلت» به «قدرت» تغییر میدهد و با تبیین وتحلیل مکانیستی از قدرت، به قوانین حاکم برچگونگی تولید، توزیع، اعمال و کنترل قدرت میپردازد. با عنایت به این رویکرد، علم سیاست مدرن با زمینه های معرفتی و فرهنگی و تمدنی ایرانی-اسلامی تناسب ندارد و نمی تواند در راستای حل مسائل جامعه و حرکت در چشم انداز تمدنی ایران نقش موثر و مفیدی ایفا نماید. کارآمدی این علم در افق تمدنی مستلزم تحول پارادایمیک آن به سمت حکمرانی معطوف به سرپرستی نظام اجتماعی است. این تحول بنیادین، اولویت علم سیاست را از موضوع قدرت، به سیاستگذاری و سرپرستی نظام اجتماعی مبتنی بر ظرفیت های سنت ایرانی-اسلامی تغییر داده و زمینه ی کارآمدی آن در راستای بینش تمدنی را فراهم مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
سیاست؛ قدرت؛ حکمرانی؛ سرپرستی؛ تمدنی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Rereading modern political science and reconstructing the knowledge of governance in light of the Iranian-Islamic civilizational vision | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyed Saeid Mousavi Asl | ||
Assistant Professor, Department of Criminal Law and Criminology, Faculty of Law and Political Science, Shiraz University, Shiraz, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Modern political science is formed in the light of the humanistic approach of the European Renaissance, with the idea of "independence of politics from ethics" by Machiavelli, and then based on the secular and mechanistic approach of Hobbes, and is consolidated by political thinkers of the Enlightenment era. By departing from teleology and virtue-centeredness in the political science of practical wisdom, this science changes its subject from "government focused on justice and virtue" to "power" and, by explaining and analyzing power mechanistically, deals with the laws governing how power is produced, distributed, exercised, and controlled. In view of this approach, modern political science is not compatible with the epistemological, cultural, and civilizational backgrounds of Iran-Islam and cannot play an effective and useful role in solving society's problems and moving forward in the civilizational perspective of Iran. The effectiveness of this science in the civilizational horizon requires its paradigmatic transformation towards governance focused on supervising the social system. This fundamental transformation has changed the priority of political science from the issue of power to policy-making and supervision of the social system based on the capacities of the Iranian-Islamic tradition, and provides the basis for its effectiveness in line with the civilizational vision. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Politics, power, governance, stewardship, civilization | ||
مراجع | ||
آخوندزاده، میرزا فتحعلی. (1395). مکتوبات کمال الدوله. به اهتمام علی اصغر حقدار، انتشارات باشگاه ادبیات، چاپ اول
اشتراوس، لئو. (1393). حقوق طبیعی و تاریخ. ترجمه باقر پرهام، انتشارات آگاه، چاپ سوم
ارسطو. (1398). اخلاق نیکوماخوس. ترجمه محمدحسن لطفی، انتشارات طرح نو، چاپ چهارم
ارسطو. (1349). سیاست. ترجمه حمید عنایت، انتشارات شرکت سهامی، چاپ دوم
پارسانیا، حمید. (1387). عرفان و سیاست. انتشارات بوستان کتاب، چاپ دوم
پیروزمند، علیرضا. (1400). نظام معقول. چاپ دوم، انتشارات کتاب فردا
تونیس، فردیناند. (1381). جامعه سنتی؛ جامعه مدرن. ترجمه منصور انصاری، انتشارات نقش جهان، چاپ اول
تیلور، آلفرد. (1393). ارسطو. ترجمه حسن فتحی، انتشارات حکمت، چاپ اول
حسینی الهاشمی، سید منیرالدین. (1375). بررسی مبانی نظری مدیریت. انتشارات دفتر فرهنگستان علوم اسلامی
دکارت، رنه. (1365). اصول فلسفه. ترجمه منوچهر صانعی دره بیدی، تهران: انتشارات آگاه
سهروردی، شیخ شهاب الدین. (1396 قمری). مجموعه مصنفات. تحقیق هانری کربن، جلد اول (مطارحات)، انتشارات انجمن حکمت و فلسفه ایران
صفایی حائری، علی. (1386). از معرفت دینی تا حکومت دینی. انتشارات لیله القدر، چاپ دوم
فارابی، ابونصر محمدبن محمد. (1396). السیاسه المدنیه. ترجمه حسن ملکشاهی، انتشارات سروش، چاپ سوم
فارابی، ابونصر محمدبن محمد. (1379). آراء اهل مدینه فاضله. ترجمه سید جعفر سجادی، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ اول
کاسیرر، ارنست. (1395). فلسفه ی روشنگری. ترجمه یداله موقن، انتشارات نیلوفر، چاپ چهارم
کربن، هانری. (1398). چشم اندازهای معنوی و فلسفی اسلام ایرانی. ترجمه انشاءاله رحمتی، جلد دوم، انتشارات سوفیا، چاپ اول، ص
کربن، هانری. (1384). روابط حکمت اشراق و فلسفه ایران باستان. ترجمه عبدالمحمد روح بخشان، انتشارات اساطیر، چاپ دوم، ص
گاتری، ویلیام کیت چمبرز. (1376). تاریخ فلسفه یونان. جلد پنجم، ترجمه قوام صفری، انتشارات فکر روز، چاپ اول
ماکیاولی، نیکولا. (1389). شهریار. ترجمه محمود محمود، انتشارات نگاه
ماکیاولی، نیکولو. (1377). گفتارها. ترجمه محمدحسن لطفی، انتشارات خوارزمی
مکفرسون، سی بی. (1391). لویاتان (مقدمه). ترجمه حسین بشیریه، انتشارات نی، چاپ هفتم
میرباقری، سیدمحمدمهدی. (1396). جستاری در مبانی نظری ولایت فقیه. تنظیم و تدوین یحیی عبداللهی، انتشارات تمدن نوین اسلامی، چاپ سوم
هابز، توماس. (1391). لویاتان. ترجمه حسین بشیریه، انتشارات نی، چاپ هفتم
یزدانپناه، یدالله. (1389). حکمت اشراق. تحقیق و نگارش مهدی علیپور، جلد اول، انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چاپ اول
Beiser, F. (2005), Hegel. New York, Routledge Press
Hegel. G.W.F. (2003). Elements of the Philosophy of Right. Trans. H.B.Nisbet. Edited by Allen Wood. Cambridge University Press
Houlgate. S. (2019). Hegel’s Idea of the State.In Marina F. Bykova (ed.), Hegel's Philosophy of Spirit: A Critical Guide. Cambridge University Press
Malcolm, N. (1991). Hobbes and Spinoza, in: Burns, J. H., The Cambridge history of political thought (1450-17 00), Cambridge university press
Miller, W.W. (1998). Durkheim, Kant, The Immortal Soul and God. In: On Durkheim's Elementary Forms of Religious Life, Edited by Allen, Pickering, Miller, Routledge Press
Thornhill. C. (2013). Idealism and the idea of a constitution, From The Impact of Idealism,The Legacy of Post-Kantian German Thought. General editor: Nicholas Boyle and Liz Disley. Cambridge University Press
Wilson,W. (1887). The Study of Administration. Source: Political Science Quarterly, 2 (2), 197-222.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 43 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 27 |