
تعداد نشریات | 34 |
تعداد شمارهها | 1,320 |
تعداد مقالات | 9,476 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,270,848 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,677,489 |
بازخوانی علم سیاست مدرن و بازسازی دانش حکمرانی در پرتو بینش تمدنی ایرانی- اسلامی | ||
مطالعات میان رشتهای تمدنی انقلاب اسلامی | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 14، مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
سید سعید موسوی اصل* | ||
استادیار، گروه حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 22 تیر 1404، تاریخ بازنگری: 06 مرداد 1404، تاریخ پذیرش: 14 مرداد 1404 | ||
چکیده | ||
علم سیاست مدرن در پرتو رویکرد اومانیستی رنسانس اروپا، با ایده ی «استقلال سیاست از اخلاق» از طرف ماکیاولی، و بعد از آن مبتنی بر رویکرد سکولار و مکانیستی هابز، شکل میگیرد و توسط اندیشمندان سیاسی عصر روشنگری تثبیت میگردد. این علم با عدول از غایت انگاری و فضیلت محوری درعلم سیاست حکمت عملی، موضوع خود را از «حکومت معطوف به عدالت و فضیلت» به «قدرت» تغییر میدهد و با تبیین وتحلیل مکانیستی از قدرت، به قوانین حاکم برچگونگی تولید، توزیع، اعمال و کنترل قدرت میپردازد. با عنایت به این رویکرد، علم سیاست مدرن با زمینه های معرفتی و فرهنگی و تمدنی ایرانی-اسلامی تناسب ندارد و نمی تواند در راستای حل مسائل جامعه و حرکت در چشم انداز تمدنی ایران نقش موثر و مفیدی ایفا نماید. کارآمدی این علم در افق تمدنی مستلزم تحول پارادایمیک آن به سمت حکمرانی معطوف به سرپرستی نظام اجتماعی است. این تحول بنیادین، اولویت علم سیاست را از موضوع قدرت، به سیاستگذاری و سرپرستی نظام اجتماعی مبتنی بر ظرفیت های سنت ایرانی-اسلامی تغییر داده و زمینه ی کارآمدی آن در راستای بینش تمدنی را فراهم مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
سیاست؛ قدرت؛ حکمرانی؛ سرپرستی؛ تمدنی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Rereading modern political science and reconstructing the knowledge of governance in light of the Iranian-Islamic civilizational vision | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyed Saeid Mousavi Asl | ||
Assistant Professor, Department of Criminal Law and Criminology, Faculty of Law and Political Science, Shiraz University, Shiraz, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Modern political science is formed in the light of the humanistic approach of the European Renaissance, with the idea of "independence of politics from ethics" by Machiavelli, and then based on the secular and mechanistic approach of Hobbes, and is consolidated by political thinkers of the Enlightenment era. By departing from teleology and virtue-centeredness in the political science of practical wisdom, this science changes its subject from "government focused on justice and virtue" to "power" and, by explaining and analyzing power mechanistically, deals with the laws governing how power is produced, distributed, exercised, and controlled. In view of this approach, modern political science is not compatible with the epistemological, cultural, and civilizational backgrounds of Iran-Islam and cannot play an effective and useful role in solving society's problems and moving forward in the civilizational perspective of Iran. The effectiveness of this science in the civilizational horizon requires its paradigmatic transformation towards governance focused on supervising the social system. This fundamental transformation has changed the priority of political science from the issue of power to policy-making and supervision of the social system based on the capacities of the Iranian-Islamic tradition, and provides the basis for its effectiveness in line with the civilizational vision. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Politics, power, governance, stewardship, civilization | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8 |