
تعداد نشریات | 34 |
تعداد شمارهها | 1,325 |
تعداد مقالات | 9,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,474,467 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,785,967 |
مولفه های تربیتی مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی در منظومه بیانات امام خامنهای(تحلیل مضمون) | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 1، دوره 33، شماره 67، مرداد 1404، صفحه 11-36 اصل مقاله (1.1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
امید گندمی* | ||
سطح4، استاد تمام وقت سطوح عالی حوزه علمیه اهواز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 25 اسفند 1402، تاریخ بازنگری: 21 خرداد 1403، تاریخ پذیرش: 14 مرداد 1404 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تشریح مولفه های تربیتی مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی با تاکید بر پیام مقام معظم رهبری به مناسبت شهادت شهید سلیمانی است. این نوشتار از نوع پژوهش های کیفی با هدف اکتشاف است. قلمرو پژوهش مبتنی بر پیام بر پیام مقام معظم رهبری به مناسبت شهادت شهید سلیمانی و دیگر بیانات معظم له حول محور شهید سلیمانی راجع به مولفه های تربیتی مکتب شهید سلیمانی است. داده ها به روش فیش برداری و اسنادی، جمع آوری شده است. جهت کشف مضمون ها از روش تحلیل مضمون طی مسیر شده است. جهت استخراج مضامین پایه ای، مضامین فراگیر متن پیام رهبری و دیگر بیانات حول محور شهید مورد بررسی واقع شد. مطالب با روش "تحلیل مضمون" مورد بررسی واقع شدند. در نتیجه این بررسی، 104 مضمون پایهای، 16 مضموم سازمان دهنده که عبارتند از : اخلاص، شجاعت، صدق، زهد، معنویت، تشرع، تخصص، بلند همتی، تربیت مکتبی، دگرسازی، خستگی ناپذیر، درایت، تدبیر، پایبندی به آرمانها، دشمن شناسی و استکبار ستیزی و 3 مضمون فراگیر که عبارتند از مولفه های تربیتی اخلاقی، مولفه های تربیتی مهارتی و مولفه های تربیتی مکتبی استخراج شد. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت؛ مکتب شهید سلیمانی؛ پیام رهبری؛ تحلیل مضمون | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The educational components of the school of Martyr Haj Qassem Soleimani in the system of Imam Khamenei's statements (theme analysis) | ||
نویسندگان [English] | ||
omid gandomi | ||
Level 4, full-time professor at the higher levels of Ahvaz Seminary, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this research is to elucidate the educational components of the school of thought of Martyr Haj Qasem Soleimani with an emphasis on the message of the Supreme Leader on the occasion of the martyrdom of Martyr Soleimani. This study is a qualitative exploratory research that aims to identify the educational components of the school of thought of Martyr Haj Qasem Soleimani. The research is based on the message of the Supreme Leader on the occasion of the martyrdom of Martyr Soleimani and other statements of His Excellency about Martyr Soleimani regarding the educational components of the school of thought of Martyr Soleimani. The data were analyzed using thematic analysis. As a result of this analysis, 104 base themes, 16 organizing themes (namely: sincerity, courage, truthfulness, asceticism, spirituality, religious commitment, expertise, high-mindedness, school-based education, self-transformation, tirelessness, prudence, prudence, commitment to ideals, enemy recognition and anti-arrogance), and 3 overarching themes (namely: ethical educational components, skill-based educational components, and school-based educational components) were extracted. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education, Shahid Soleimani school, leadership message, theme analysis | ||
مراجع | ||
قرآن کریم
ابن فارس احمد، بی تا، معجم مقاییس اللغه، محقق: عبدالسلام محمد هارون، قم-ایران: مکتب الاعلام الاسلامی
اختری، عباسعلی، (1387ش)، مدیریت علمی مکتبی از دیدگاه اسلام، تهران-ایران: بین الملل.
خامنه ای، سید علی، (1397ش)، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایران، تهران-ایران: انتشارات انقلاب اسلامی
خامنهای، سید علی، (1392ش)، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، تهران-ایران: صهبا.
طبری، محمد بن جریر، (1362ش)، تاریخ طبری، تهران-ایران: اساطیر.
قاسمی, حمید، (1400ش)، مرجع پژوهش، تهران-ایران: اندیشه آرا.
نوری، حسین، (1408ق)، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، بیروت-لبنان: مؤسسة آل البیت علیهمالسلام لإحیاء التراث.
افسری، علی؛ شمشیری، محمدرضا؛ سعادتمند، زهره، (1403ش)، تحلیل ابعاد و مؤلفه های حیات طیبه بر اساس آیات قرآن و روایات اسلامی به منظور ارائه استلزامات تربیتی، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 32(62)،77-108. Dor: 20.1001.1.22516972.1403.32.62.3.8
باقری دولت آبادی، علی، (1400ش)، انقلاب اسلامی و مکتب سازی: نمونه موردی مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی، مطالعات دفاع مقدس، 7(28)، 27-50.
پورقیومی، ایوب؛ علویان، مجتبی، (1399ش)، چارچوبی برای تحلیل جنبه های انسانی مکتب شهید سلیمانی، مطالعات راهبردی، 21(82)، 107-124.
جمعی از نویسندگان گروه علوم تربیتی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره، 1388 ش. مجموعه مقـالات تربیتی، قم، موسسه امام خمینی ره.
جمعی از نویسندگان، 1388 ش ، تربیت دینی در جامعه اسلامی معاصر، قم، موسسه امام خمینی ره.
خانی، علی؛ محمدی، حمیدرضا، (1399ش)، بازشناسی مؤلفههای مکتب شهید سلیمانی مبتنی بر بیانات امام خامنه ای، مطالعات راهبردی بسیج، 23(86)، 5-38.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد، (1412 ق)، مفردات ألفاظ القرآن، بیروت – لبنان: دار العلم.
سیاهپوش، امیر، (1400ش)، ویژگیهای انسان تراز در مکتب شهید سلیمانی و نقش آن در انتظار، جامعه مهدوی، 2(4)، 127-188.
فراهیدی، خلیل بن احمد، ( 1410 ق)، کتاب العین، قم-ایران: نشر هجرت.
قاسمی ذوالپیرانی، رضوان؛ عسکری تپه، فهیمه، (1400ش). مؤلفههای مکتب شهید سلیمانی و تحقق تمدن نوین اسلامی، دولت پژوهی ایران معاصر، 7(4)، 37-60.
طباطبایی، محمدحسین ، (1390 ق)، المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت-لبنان: مؤسسۀ الأعلمی للمطبوعات.
مطهری مرتضی،(1383 ش)، مجموعه آثار، قم-ایران: صدرا.
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنهای (مدظه العالی) – موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی Farsi.khamenei.ir. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 96 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 33 |