
تعداد نشریات | 34 |
تعداد شمارهها | 1,320 |
تعداد مقالات | 9,476 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,270,849 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,677,489 |
واکاوی مبانی انسان شناختی و اهداف تربیتی طرح قصص در قرآن کریم | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 5، دوره 33، شماره 67، مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم دیلمی* 1؛ سعید بهشتی2 | ||
1فلسفه تعلیم و تربیت،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی(ره) | ||
2فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی(ره) | ||
تاریخ دریافت: 10 مرداد 1402، تاریخ بازنگری: 27 آذر 1403، تاریخ پذیرش: 14 مرداد 1404 | ||
چکیده | ||
قصه به منزله بافت هنری و تاثیرگذار و به دلیل انکشاف از واقعیت و خیال انگیز بودن، ماندگاری آن در ناخودآگاه انسان بیشتر است. در قصه های قرآنی نیز به دلیل طرح آسان و غیر مستقیم، یادگیری از آن به طور ناخودآگاه اتفاق می افتد و نتایج تربیتی آن برای خواننده و شنونده قابل درک است. لذا این پژوهش به هدف واکاوی و تحلیل مبانی انسان شناختی و استخراج اهداف تربیتی قرآن کریم در طرح قصص، بررسی می گردد. نوع تحقیق بنیادی_کاربردی، روش آن تحلیلی و روش تحلیل داده ها تحلیل محتوای کیفی از نوع قیاسی، مبتنی بر مطالعه اسنادی است. نتیجه یافته های این تحقیق در بخش مبانی فلسفی انسان شناختی در قصص قرآن شامل مبانی ذیل بوده است ؛ 1.تجرد روح،2.اصالت روح، 3.فطرت مندی، 4.عقل مندی و5.مختار بودن. نتیجه یافته ها در بخش تربیتی نشان می دهد اهداف قرآن در طرح قصص نیز، به لحاظ دامنه به اهداف بینشی، گرایشی و رفتاری قابل تقسیم اند. اهداف «بینشی»، شامل:1.تعقل در کتاب خداوند 2.نجات از غفلت و گمراهی 3.آگاهی بخشی به یگانگی خداوند، «گرایشی»، شامل: 1.ایمان به ملاقات پروردگار 2.امیدواری به رحمت الهی 3.تسلیم امر خداوند بودن 4.توکل بر خداوند و «رفتاری»، شامل: 1.عبادت خداوند 2.شکرگزاری از خداوند 3.رعایت نظم 4.برقراری عدالت اجتماعی است. | ||
کلیدواژهها | ||
مبانی؛ مبانی انسان شناختی؛ مدلول های تربیتی؛ قصص قرآن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing the anthropological foundations and educational goals of plotting stories in the Holy Qur'an | ||
نویسندگان [English] | ||
maryam Deilami1؛ Saeid Beheshti2 | ||
1Philosophy of Education, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University | ||
2Philosophy of Education, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University | ||
چکیده [English] | ||
A story is an artistic and effective texture, and due to its development from reality and imagination, its durability is more in the human unconscious. In Quranic stories, due to the easy and indirect plot, learning from it happens unconsciously, and its educational results are understandable for the reader and listener. Therefore, this research is investigated with the aim of analyzing and analyzing the anthropological foundations and extracting the educational goals of the Holy Quran in the design of stories. The type of basic-applied research, its method is analytical, and the method of data analysis is qualitative content analysis of the comparative type, based on documentary study. The results of the findings of this research in the anthropological philosophical foundations of the Qur'anic stories included the following foundations; 1. The celibacy of the soul, 2. The originality of the soul, 3. Being natural, 4. Being rational, and 5. Being independent.The results of the findings in the educational section show that the goals of the Qur'an in the design of stories can also be divided into insight, tendency and behavioral goals in terms of scope. The goals of "vision" include: 1. Reasoning in God's Book 2. Deliverance from neglect and error 3. Partial awareness of God's oneness, "Tendency", including: 1. Faith in meeting God 2. Hope for God's mercy 3. Surrender Being God 4. Relying on God and "behavior", including: 1. Worshiping God 2. Thanking God 3. Observing order 4. Establishing social justice. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
the basics, anthropological foundations, educational symbols, Qur'anic stories | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 11 |