
تعداد نشریات | 34 |
تعداد شمارهها | 1,320 |
تعداد مقالات | 9,476 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,270,854 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,677,490 |
بررسی میزان تأکید بر شیوههای اندیشهورزی در پرسش های خود ارزیابی کتاب فارسی پایهنهم، بر اساس سیاستهایکلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 8، دوره 33، شماره 67، مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی مقدسی1؛ سوسن فتوحی تکانتپه* 2 | ||
1استادیارگروه حقوق دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه جامع امام حسین(ع) | ||
2استادیار گروه زبان وادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 05 دی 1403، تاریخ بازنگری: 23 بهمن 1403، تاریخ پذیرش: 14 مرداد 1404 | ||
چکیده | ||
هدف از این تحقیق، سنجش میزان توجه مؤلفین کتب درسی به ارتقاء انواع اندیشه ورزی دانش آموزان و تأکید بر شیوه های آن، متناسب با سن آنها مبتنی برجزء دو، سه و هفت بند چهارم سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور میباشد. در این پژوهش درسهای اصلی کتاب فارسی پایه نهم و بخش خود ارزیابی آنها طبق مؤلفههای تفکر خلاق، تفکراستدلالی، حل مسأله، اصلاح تفکر نادرست، تفکر انتقادی و فراشناخت موردبررسی قرار گرفته است. روش پژوهش از نظر هدف تحقیق؛ کاربردی، از نظر رویکرد؛کیفی، از نظر جمع آوری داده ها؛ اسنادی- کتابخانهای و شیوه بررسی مطالب توصیفی- تحلیلی است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که کتاب فارسی پایه نهم در حد قابل قبولی توانسته است در گسترش و آموزش فرهنگ تفکر مطابق با سند یاد شده مؤثر واقع شود. متن درس ها با مفاد سند در زمینه کاربرد روش های یاددهی، یادگیری متنوع و مطلوب، انطباق دارد. بالاترین میزان کاربرد شیوه های تفکر در محتوای دروس، تفکر استدلال تمثیلی با 71/25% و پایین ترین میزان کاربرد آن، تفکر اصلاح باورهای نادرست با 85/2% می باشد. از شیوه تفکر فراشناخت نیز استفاده ای نشده است. در بخش خود ارزیابی نیز از تفکر استدلالی بیشترین استفاده با فراوانی 6/26%، و ازتفکر اصلاح باورهای نادرست با 2/2%، کمترین بهره برده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
سیاستهای کلی تحول؛ آموزش و پرورش؛ اندیشه ورزی؛ کتاب فارسی؛ پایۀ نهم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining the Emphasis on Thinking Methods in Self-Assessment Questions of the Ninth-Grade Persian Textbook Based on the General Policies of Educational Transformation | ||
نویسندگان [English] | ||
mahdi moghaddasi1؛ susan fotouhi tekantape2 | ||
1Assistant Professor, Department of Law, Faculty of Social Sciences, Imam Hossein Comprehensive University | ||
2Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this research is to assess the extent to which textbook authors focus on enhancing students' various thinking skills and emphasize appropriate thinking methods according to their age, based on Clauses 2, 3, and 7 of the fourth section of the Supreme Leader’s general policies on educational transformation. This study examines the main lessons of the ninth-grade Persian textbook and its self-assessment section based on the components of creative thinking, reasoning, problem-solving, correcting misconceptions, critical thinking, and metacognition. The research is applied in terms of its objective, qualitative in approach, and employs a documentary-library method for data collection, with a descriptive-analytical method for content analysis. The findings indicate that the ninth-grade Persian textbook has effectively contributed to promoting and teaching a culture of thinking in accordance with the general policies of educational transformation (Clauses 2, 3, and 7 of the fourth section). The lesson texts align well with the document’s provisions regarding the application of diverse and effective teaching-learning methods. The most frequently used thinking method in the lesson content is analogical reasoning (71.25%), while the least utilized is correcting misconceptions (2.85%), with no use of metacognitive thinking. Similarly, in the self-assessment section, reasoning is the most frequently applied method (26.6%), whereas correcting misconceptions is the least employed (2.2%). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
General Policies of Educational Transformation, Education System, Thinking, Persian Textbook, Ninth Grade | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7 |