
تعداد نشریات | 34 |
تعداد شمارهها | 1,326 |
تعداد مقالات | 9,524 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,576,908 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,838,019 |
تحلیل مضمون الگوی عوامل زمینهساز تحوّل در علوم انسانی از نگاه حضرت آیتالله خامنهای (مدظله العالی) | ||
مطالعات میان رشتهای تمدنی انقلاب اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علیرضا مرادی1؛ نعیم شکری* 2 | ||
1دکتری تخصصی، مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 15 اسفند 1403، تاریخ بازنگری: 18 مرداد 1404، تاریخ پذیرش: 10 شهریور 1404 | ||
چکیده | ||
علوم انسانی، بهعنوان حوزهای کلیدی در مطالعه ابعاد مختلف حیات بشری، نقش محوری در تبیین جایگاه انسان در جهان و پاسخگویی به چالشهای پیش روی او ایفا میکند. با این حال، علوم انسانی در ایران با موانعی چون تسلط پارادایمهای غربی، گسست از مسائل واقعی جامعه و بحران هویت ایرانی-اسلامی مواجه است. این پژوهش با هدف ارائه الگویی جامع برای شناسایی عوامل زمینهساز تحول در علوم انسانی، بهمنظور تسهیل بومیسازی این علوم، بر اساس دیدگاههای مقام معظم رهبری و با بهرهگیری از روش تحلیل مضمون انجام شد. یافتهها نشان میدهند که الگوی عوامل زمینهساز تحول در علوم انسانی، از نگاه حضرت آیتالله خامنهای، در شش طبقه اصلی شامل عوامل نظری و معرفتی، آموزشی و پژوهشی، نهادی و ساختاری، فرهنگی و اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، و ذهنی و روانشناختی دستهبندی میشوند. این الگو، با تأکید بر اصلاح مبانی نظری مبتنی بر جهانبینی اسلامی، بازطراحی نظام آموزشی، ارتقاء پژوهشهای کاربردی، تقویت زیرساختهای نهادی، پیوند با نیازهای فرهنگی و اجتماعی، و حمایت سیاسی و اقتصادی، چارچوبی راهبردی برای تحول علوم انسانی ارائه میدهد. نتایج این پژوهش میتواند بهعنوان راهنمایی برای سیاستگذاری علمی و فرهنگی در راستای تولید دانش بومی و کارآمد در ایران مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تحول؛ علوم انسانی؛ آیتالله خامنهای؛ تحلیل مضمون؛ بومیسازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Thematic Analysis of the Model of Factors Facilitating Transformation in the Humanities from the Perspective of Ayatollah Khamenei | ||
نویسندگان [English] | ||
alireza moradi1؛ Naeim Shokri2 | ||
1Ph.D. in Human Resource Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Health Economics, School of Public Health, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The humanities, as a pivotal domain of knowledge, play a central role in exploring various dimensions of human existence and addressing the challenges humanity faces. In Iran, however, the humanities confront significant obstacles, including the dominance of Western paradigms, a disconnect from the real issues of society, and a crisis of Iranian-Islamic identity. This study aims to propose a comprehensive model for identifying the factors facilitating transformation in the humanities to support their indigenization, based on the perspectives of the Supreme Leader of Iran, Ayatollah Khamenei, using a thematic analysis approach. The findings indicate that the model of transformative factors in the humanities is categorized into six main themes: theoretical and epistemological, educational and research-oriented, institutional and structural, cultural and social, political and economic, and psychological and cognitive. This model, emphasizing the revision of theoretical foundations rooted in an Islamic worldview, redesign of educational systems, enhancement of applied research, strengthening of institutional frameworks, alignment with cultural and social needs, and robust political and economic support, provides a strategic framework for transforming the humanities. The results of this study can serve as a guide for scientific and cultural policymaking to foster the development of indigenous and effective knowledge in Iran. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Transformation, Humanities, Ayatollah Khamenei, Thematic Analysis, Indigenization | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |