
تعداد نشریات | 33 |
تعداد شمارهها | 1,335 |
تعداد مقالات | 9,646 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,874,027 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,076,896 |
طراحـی مدل ارزیابی خط مشـی های حفظ و نگهداشت دانشـگران در سازمان های وابسته به (ودجا) | ||
مدیریت و پژوهشهای دفاعی | ||
دوره 24، شماره 108 - شماره پیاپی 2، شهریور 1404، صفحه 11-58 اصل مقاله (1.94 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محسن بیگدلی1؛ احمد ودادی* 2؛ وجه الله قربانی زاده3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران | ||
2دانشیارگروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
3استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی،تهران.ایران | ||
تاریخ دریافت: 21 آذر 1403، تاریخ بازنگری: 24 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 06 خرداد 1404 | ||
چکیده | ||
توجه به موضوع ارزیابی خطمشیها، در همه حوزهها بهویژه حوزه HR نشان از اهمیت فزاینده آن در نیمقرن گذشته بوده است و کاربرد بیشتر آن در سازمانها گواه بر این موضوع میباشد. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل ارزیابی خطمشیهای نگهداشت دانشگران در ودجا میباشد. این پژوهش ازلحاظ هدف توسعهای و از منظر روش،آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) میباشد. جامعه آماری در بخش کیفی؛ شامل 22 نفر از خبرگان در سازمانهای توابع ودجا و انتخاب نمونه آن به روش نمونهگیری قضاوتی هدفمند و گلوله برفی و در بخش کمی؛ شامل 400 نفر از مدیران ستادی و کارشناسان مرتبط به موضوع تحقیق (منابع انسانی و.) می باشد که حجم نمونه به روش تصادفی طبقهای نسبی از طریق فرمول کوکران و جدول مورگان، تعداد 196 نفر درنظرگرفته شد. گردآوری دادهها به روشهای میدانی و کتابخانهای هست. در بخش کیفی برای شناسایی مضامین و ارائه مدل، از روش تحلیل تم و در بخش کمی از روشهای تحلیل عاملی تأییدی و آزمون برازش مدل بر اساس نرمافزارهای SPSS و PLS بهره گرفتهشده است. گردآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته بر اساس شاخصهای مدل بوده که روایی بااعتبار محتوا و پایایی با آلفای کرونباخ بالای 977/0 تائید گردید. بر اساس نتایج، مضامین فراگیرشامل 13 مضمون؛ فرا گرد، اهداف، پیامدهای سیاسی، پیامدهای رضایتمندی، پیامدهای دانشی-تکنولوژیکی، پیامدهای دفاعی-نظامی، پیامدهای تجاری-مالی، پیامدهای تسلسلی، پیامدهای سازمانی، محتوا، پیامدهای اجتماعی، پیامدهای فردی، رابطه فرد و سازمان (EOR) و مشروعیت خطمشی و مضامین سازمانده؛ شامل 34 مضمون و مضامین پایه؛ شامل 125 مضمون میباشند...مدل ارائهشده نشان داد وجود همه ابعاد فراگیردر ارزیابی خطمشیهای نگهداشت دانشگران ودجا ضروری میباشد که با برخی از تحقیقات محققین داخلی و خارجی همخوانی دارد. محوریت ابعاد مختلف مدل تحقیق، راهکاری را برای سایر سازمانهای نظامی و دفاعی و...در پرداختن به مقوله ارزیابی خطمشیها و همچنین فرصتی برای مدیران و سیاستگذاران سازمانهای وابسته به ودجا فراهم میکند تا با شناسایی ابعاد مختلف مدل ارائهشده پژوهش، آن را در برنامههای سازمانی خود بکار بگیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی خط مشی؛ حفظ و نگهداشت؛ کارکنان دانشی؛ ودجا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing a model for evaluating student retention policies in organizations affiliated with (Vodja) | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohsen Bigdali1؛ Ahmed Wadadi2؛ Vajhollah Ghorbanizadeh3 | ||
1PhD student in public administration, Department of Public Administration, Faculty of Management and Economics, Research Sciences Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management, Central Tehran, Islamic Azad University, Tehran, Iran. | ||
3Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Attention to the issue of policy evaluation in all fields, especially the HR field, has shown its increasing importance in the past half century, and its greater use in organizations is evidence of this. The purpose of the present study is to design a model for evaluating student retention policies in Vodja. This research is a developmental study in terms of its objective and a mixed exploratory (qualitative-quantitative) method. The statistical population in the qualitative section includes 22 experts in Vodja functional organizations and its sample selection is made using purposeful judgment and snowball sampling methods, and in the quantitative section includes 400 staff managers and experts related to the research topic (human resources, etc.), with a sample size of 196 people selected using a stratified random method using the Cochran formula and Morgan table. Data collection is done using field and library methods. In the qualitative part, the theme analysis method was used to identify themes and present the model, and in the quantitative part, confirmatory factor analysis methods and model fit testing based on SPSS and PLS software were used. Data collection was done using a researcher-made questionnaire based on the model indicators, which confirmed content validity and reliability with a Cronbach's alpha of over 0.977. Based on the results, the overarching themes included 13 themes; process, goals, political consequences, satisfaction consequences, scientific-technological consequences, defense-military consequences, commercial-financial consequences, sequential consequences, organizational consequences, content, social consequences, individual consequences, individual-organization relationship (EOR) and policy legitimacy, and organizing themes; included 34 themes, and basic themes; included 125 themes... The presented model showed that the presence of all overarching dimensions in evaluating retention policies of scholars and places is essential, which is consistent with some research by domestic and foreign researchers. The focus on the various dimensions of the research model provides a solution for other military and defense organizations, etc., in addressing the issue of policy evaluation, as well as an opportunity for managers and policymakers of organizations affiliated with the WADA to identify the various dimensions of the presented research model and apply it in their organizational programs. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Policy evaluation, retention, knowledge workers, VeDja | ||
مراجع | ||
الوانی،سیدمهدی و شریف زاده،فتاح. (1394). فرآیند خط مشی گذاری عمومی(چاپ13).تهران.انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
آمسترانگ، مایکل؛ مدیریت استراتژیک منابع انسانی.ترجمه حسن رنگریز. تهران .شرکت چاپ و نشر بازرگانی، 1396.
توکلینژاد، حسین؛ جزنی، نسرین؛ معمارزاده طهران، غلامرضا و افشار کاظمی، محمدعلی. (1395). شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر در نگهداشت کارکنان. فصلنامۀ پژوهشهای منابع انسانی، 8(26)، 208-239.
پورعزت،علی اصغر و عبدالحمید،مهدی.(1400). ارایه الگوی ارزشیابی موفقیت خط مشی های عمومی جمهوری اسلامی ایران، فصل نامه مطالعات الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی. سال9. شماره2.
دانایی فرد، حسن. (1398). مرور و نقد کتاب. دو فصلنامه توسعه علوم انسانی، 2(3)، 157-159.
دانش فرد،کرم الله.(1396).مبانی خط مشی گذاری عمومی،تهران. انتشارات نیاز دانش. چاپ دوم.
سرافراز،ایوب؛معمارزاده طهران، غلامرضا و حمیدی، ناصر(1398).ارایه مدل اخلاق مدارانه نگهداشت نخبگان در سازمان های دولتی ایران، فصل نامه پژوهش های اخلاقی، سال9.
شهسواری، حسنرضا؛ طاهری گودرزی، حجت و کاملی، محمدجواد. (1401). شناسایی مؤلفهها و شاخصهای مدل ارزیابی خطمشیهای صنعتی با رویکرد رونق تولید در خوشۀ کسبوکارهای کوچک و متوسط. فصلنامۀ علوم مدیریت ایران، 17(66)، 145-168.
فرهادی، علی وشیخ، علیرضا.(1396). کیفیت زندگی کاری کارکنان سازمانهای نظامی و ارتباط آن با توسعۀ دفاعی(مطالعۀ موردی: یک سازمان نظامی) نشریه مدیریت نظامی. شماره 67.
کمیته تدوین خط مشی های منابع انسانی ودجا. (1401).مقاله سیاست پژوهی مستخرجه از موسسه تحقیقات صنایع دفاعی. ودجا.
ب: منابع خارجی
Alkin, M. C., Christie, C. A. (2012) . An Evaluation Theory Tree. In M.Alkin (Ed.), Evaluation roots،A Wider Perspective of Theorists' Views and Influences(pp. 11-58). Thousand Oaks:SAGE. Autiero, G. &, Vinci,C.P. (2016). Religion, human capital and growth. International Journal of Social Economics, 43(1), 39 – 50. Armestrang, M(2008). Strategic human resource management:4th Edition. London. Bamberger, P., Sisselman, M., & Borin, M. (2005). The impact of increased employee retention on performance in a customer contact centre, 8(3), 236. Bartholomew, U. & Chukwuemeka, E. E.O. (2013). The Obstacles to Effective Policy Implementation by the Public Bureaucracy in Developing Nations: The Case of Nigeria/Singaporean. Journal of Business Economics and Management Studies, 1(8), pp. 34-43. Bovens,M, and P, ’t Hart, 2010, Understanding Policy Fiascoes,NewBrunswick and London: Transaction Publishers. Bundi, P. (2018). Parliamentarians strategies for policy evaluations. Evaluation and Program Planning. Coryn, C,Stufflebeam, D. (2014). Evaluation Theory, Models, and Applications. San Francisco: Jossey-Bass. Braun, V. & Clarke, V. (2012). Thematic Analysis. In Cooper, H. (Ed), The Handbook of Research methods in Psychology. Washington, DC: American Psychological Association Darchen, S, &Trembly, D, G, (2014) what att racts and retainsknowledge worker/students: the quality of place or career opportunities? The cases of montreal and ottawa cities, 27, 225-233. Davenport, T. H., (2005), Improving Knowledge Worker Performance, MIT Sloan Management Review, 46(4), p.215-235. Drucker,p.(1999),Knowledge-worker productivity: The biggest challenge. Californai Management Review, 41 (2) , 79- 94. Dwomoh, G., & Frempong, E.O. (2017). Factors Influencing Employees’ Retention in the Banking Industry of Ghana. Review Pub Administration Manag, 5(223), 1-6. Dye, Thomas R. (2016). Understanding public policy, 14th edition, Pearson Education, Inc. Fornell, C. & Larcker, D.F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research. 18(1): 39-50 Funnell, S. C. , Rogers, P. J. (2011) . Purposeful Program Theory،Effective Use of Theories Of Change And Logic Models. San Francisco: Jossey-Bass Gefen, D. & Straub, D.W. (2005). A practical guide to factorial validity using PLS-Graph: tutorial and annotated example. Communications of the AIS. 16(25): 91-109. George, J.M. & Jones, G.R. (2012). Understanding and managing organizational behavior (6th Ed.). Boston: Prentice Hall. Henseler, J., Ringle, C.M. & Sinkovics, R.R. (2009). The use of partial least squares path modeling in international marketing. In T. Cavusgil, R. R. Sinkovics & P. N. Ghauri (Eds.), New challenges to international marketing (pp. 277-319). Emerald Group Publishing Limited. Hulland, J. (1999). Use of partial least squares (PLS) in strategic management research: a review of four recent studies. Strategic management journal. 20(2): 195-204. Hendricks, M. D., (2015), Towards an optimal teacher salary schedule: Designing base salary to attract and retain effective teachers, Economics of Education Review,47, 143–167. Hill, M. & Hupe, P."Implementing public policy: Governance in theory and in practice". Sage,2017. Houng.y؛ Wu، Y (2010)“Intellectual capital and knowledge productivity the Taiwan biotech industry”, Management Decision, Vol.48 NO.4.pp.580-599. Holtshouse.D.(2010),“Knowledge work.Thinking ahead about Knowledge work. Hn the horizon.vol18. ss3.pp.193.203. Howlett, M, , M, Ramesh and Anthony Perl(2009), Studying Public Policy; Policy Cycles & Policy Subsystems, Third Edition , Oxford University Press. Jenkins, William I.; Policy Analysis :A Political and Organizational Perspective; London: Martin Robertson, 1978. Kaczmarek, K. Romaniuk, P. The use of evaluation methods for the overall assessment of health policy: potential and limitations. Cost Eff Resour Alloc18, p.43 (2020).Retrieved from: https://doi.org/10.1186/s12962-020-00238-4. Khaled adnan Bataineh (2019) Impactof Work-Life Balance,Happinessat Work on EmployeePerformance. Published by Canadian Center of Science and Education. Korzhova, O. S., Stuken, T. Y., & Lapina, T. A. (2020). Evaluating the effectiveness of active labor market policy. In The 14th International days of statistics and economics (pp548-557). Magner, N., Welker, R.B. & Campbell, T.L. (1996), Testing a model of cognitive budgetary participation -processes in a latent variable structural equations framework. Accounting and BusinessResearch. 27(1): 41-50. McConnell, A, 2010, ‘Policy success, policy failure and grey areas in-be45 tween,’ Journal of Public Policy 30(3): 345–362,` McConnell, A, 2010, Understanding policy success: Rethinking public policy, New York: Palgrave Macmillan. Moss, S., Prosser, H., Costello, H., Simpson, N., Patel, P., Rowe, S. & Hatton, C. (1998). Reliability and validity of the PAS ADD Checklist for detecting psychiatric disorders in adults with intellectual disability. Journal of Intellectual Disability Research. 42(2): 173-183. Nagel, S, (2002), Handbook of public policy evaluation, Thousand Oaks:Sage, Newman, Joshua (2014), “Measuring Policy Success: Case Studies from Canada and Australia”, Australian Journal of Public Administration, vol, 31, no, 2, pp, 192–205 https://sk.sagepub.com/reference/handbook-of-public-policy-evaluation Palfrey, C,, C, Phillips, P, Thomas, and D, Edwards,(1992), Policy evaluation in the public sector, Aldershot: Avebury/Ashgate Publishing, Panadero Ernesto, Javier Fernández-Ruiz & Iván Sánchez-Iglesias (2020): Secondary education students’ self-assessment: the effects of feedback, subject matter, year level, and gender, Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, Stevens P.J. (2009). Applied Multivariate Statistics for the Social Sciences, Fifth Edition. 191: 254-261. Smith.K.B., Larimer.K. (2009), An Introduction to Public Policy Theory (Theoretical Confrontation of Rationalists and Post-Positiveists), translated by Hassan Danaeifard, Tehran: Saffar Publications. Rossi, Peter Henry, Howard E, Freeman, and Mark W, Lipsey, 1999, Evaluation: A Systematic Approach, London, Thousand Oaks and New Delhi: Sage, Publications, Inc, Switzer. (2008), “Time for change: empowering organizations to succeed in the knowledge economy”,no.pp. (18-24). Vanderstraeten, A. (2019). Strategic HRM and Performance: A Conceptual Framework. Basingstoke: Palgrave Macmillan), 35-51. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 52 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 29 |