
تعداد نشریات | 34 |
تعداد شمارهها | 1,328 |
تعداد مقالات | 9,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,636,503 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,870,958 |
اثر تغییرات هندسه بر ضرایب آیرودینامیکی یک موشک هوا به هوای کانارد کنترل | ||
مکانیک سیالات و آیرودینامیک | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
احمد شرفی* ؛ علی حبیب پور؛ داود موسویان | ||
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری | ||
تاریخ دریافت: 28 فروردین 1404، تاریخ بازنگری: 01 مرداد 1403، تاریخ پذیرش: 02 شهریور 1404 | ||
چکیده | ||
در این مقاله به بررسی اثر تغییرات هندسه بال، کانارد و طول بدنه بر ضرایب آیرودینامیکی موشک سایدوایندر با استفاده از نرم افزار MD و انسیس سی اف ایکس پرداخته شده است. در ابتدا با استفاده از کد MD ضرایب آیرودینامیکی پنج شکل مختلف این موشک در شرایط مختلف پروازی بررسی شده است. برای اعتبار سنجی دادههای MD، دادههای بدست آمده از یک مدل این موشک با دادههای تونل باد موجود مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که در تمامی شرایط پروازی، روند تغییرات ضرایب آیرودینامیکی یکسان بوده و در زوایای حمله پایین، دادهها تطابق بسیار خوبی با دادههای تجربی دارند و همچنین سریهای جدید این موشک دارای برد و مانور پذیری بهتری نسبت به سریهای اولیه آن هستند. در مرحله بعد، با استفاده از نتایج کد MD، به شبیه سازی جریان حول موشک موجود(ایم-9 ال) و موشک جدید(ایم-9 ایکس) با استفاده از نرم افزار سی اف ایکس پرداخته شده است. در این مرحله، بررسیها با استفاده از شبکه بیسازمان و مدل آشفتگی اس اس تی انجام شده است. برای اعتبارسنجی روش عددی نیز، یک یک مدل از این موشک مورد بررسی قرار گرفت و با مقایسه با دادههای موجود، حداکثر خطای 4 درصدی برای روش عددی مورد مشاهده گردید. نتایج نشان داد که تغییرات هندسی اعمال شده باعث افزایش نسبت نیروی برآ به پسا موشک جدید نسبت به موشک موجود شده و پایداری آن نیز کاهش یافته است همچنین برد موشک جدید نیز در حدود 43 درصد افزایش پیدا کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
موشک هوا به هوای کانارد کنترل؛ شبیه سازی عددی؛ مانور پذیری؛ برد؛ ضرایب آیرودینامیکی؛ انسیس سی اف ایکس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of geometry changes on aerodynamic coefficients of a canard control air-to-air missile | ||
نویسندگان [English] | ||
Ahmad Sharafi؛ Ali Habibpour؛ Davood Moosavian | ||
Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology | ||
چکیده [English] | ||
In this article, the effect of changes in the wing and canard geometry and body length on the aerodynamic coefficients of the Sidewinder missile has been investigated using MD and Ansys CFX software. First, using the MD code, the aerodynamic coefficients of five different shapes of this missile have been investigated in different flight conditions. To verify the MD data, the data obtained from a model of this missile was examined with existing wind tunnel data. The results showed that in all flight conditions, the change of aerodynamic coefficients is the same, and at the low attack angles, the data has very good agreement with the experimental data, and also, the new series of the missile have a better range and maneuverability than its initial series. Next, using the MD code results, the flow around the existing missile (AIM-9L) and the new missile (AIM-9X) has been simulated using CFX software. At this point, investigations were carried out using an unstructured mesh and K- ω SST turbulence model. To verify the numerical method, one model of this missile was examined and by comparing it with the available data, a maximum error of 4% was observed for the numerical method. The results showed that the applied geometrical changes had increased the lift to drag ratio of the new missile compared to the existing missile, and its stability has also decreased, and the range of the new missile has also increased by about 43%. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Canard control air to air missile, Numerical simulation, Maneuverability, Range, Aerodynamic coefficients, Ansys cfx | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |