
تعداد نشریات | 34 |
تعداد شمارهها | 1,331 |
تعداد مقالات | 9,574 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,756,286 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,960,640 |
بهینه سازی تعداد باتری و چیدمان آنها در وسایل نقلیه الکتریکی بر اساس بهینه سازی چند هدفه | ||
پدافند غیرعامل | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
سینا صمدی قره ورن* | ||
دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 13 آذر 1403، تاریخ بازنگری: 30 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 29 شهریور 1404 | ||
چکیده | ||
در طراحی بسته باتری خودروهای برقی، انتخاب بهینه پارامترهایی مانند تعداد سلولهای سری و موازی، چیدمان سلولها و فاصله آنها از دیوارههای باتری، تأثیر مستقیمی بر عملکرد سیستم دارد. این مقاله چارچوبی برای طراحی بهینه بسته باتری ارائه میدهد که اهدافی همچون حداقلسازی مصرف سیستم خنککننده، کنترل دمای حداکثری سلولها و استفاده بهینه از فضای موجود را در نظر میگیرد. این طراحی به دلیل تأثیر مستقیم بر عملکرد کل سیستم و اهمیت آن در کاهش وزن، حجم، هزینه، و افزایش کارایی، یکی از چالشهای کلیدی در تولید خودروهای برقی بهشمار میرود. نوآوری اصلی این پژوهش استفاده از ترکیب الگوریتم MOSOA برای تعیین تعداد بهینه سلولهای سری و موازی و الگوریتم MOGA برای بهینهسازی چیدمان سلولها است. نتایج شبیهسازی نشان میدهد که روش پیشنهادی موجب %22 کاهش حجم باتری، %18 کاهش هزینه، %15 افزایش توان خروجی و %10 بهبود توزیع دمایی نسبت به روشهای پیشین میشود. این تحقیق میتواند راهنمای مفیدی برای طراحی و بهینهسازی بسته باتری در وسایل نقلیه الکتریکی باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوریتم چندهدفه ژنتیک؛ باتری؛ بهینهسازی چیدمان؛ خودروبرقی؛ کاهش مصرف انرژی خنک کنندهها | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Optimization of the number of batteries and their arrangement in electric vehicles based on multi-objective optimization | ||
نویسندگان [English] | ||
Sina Samadi Gharehveran | ||
Faculty of Electrical and Computer Engineering, University of Tabriz, Tabriz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In the design of electric vehicle battery packs, the optimal selection of parameters such as the number of series and parallel cells, the arrangement of cells, and their distance from the battery walls have a direct impact on the system performance. This paper presents a framework for the optimal design of battery packs that considers objectives such as minimizing cooling system consumption, controlling the maximum cell temperature, and optimizing the available space. This design is considered one of the key challenges in the production of electric vehicles due to its direct impact on the performance of the entire system and its importance in reducing weight, volume, and cost, and increasing efficiency. The main innovation of this research is the use of the combination of the MOSOA algorithm to determine the optimal number of series and parallel cells and the MOGA algorithm to optimize the cell arrangement. Simulation results show that the proposed method reduces the battery volume by 22%, reduces the cost by 18%, increases the output power by 15%, and improves the temperature distribution by 10% compared to previous methods. This research can be a useful guide for the design and optimization of battery packs in electric vehicles. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Multi-objective genetic algorithm, battery, layout optimization, electric vehicle, reducing energy consumption of coolers | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |