
تعداد نشریات | 34 |
تعداد شمارهها | 1,332 |
تعداد مقالات | 9,619 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,819,784 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,031,948 |
مفهوم، مولفهها، چارچوب و مدل مفهومی سواد آیندهها (مرور نظامند) | ||
آینده پژوهی انقلاب اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حمیدرضا سرآبادانی* 1؛ صفر فضلی2؛ روحالله بیات3؛ حاکم قاسمی3؛ مهدی نصراللهی3 | ||
1دانشجوی دکتری آیندهپژوهی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران | ||
2استاد گروه آیندهپژوهی ،دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)،قزوین،ایران | ||
3دانشیارگروه آیندهپژوهی،دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)،قزوین،ایران | ||
تاریخ دریافت: 28 اردیبهشت 1404، تاریخ بازنگری: 16 خرداد 1404، تاریخ پذیرش: 26 شهریور 1404 | ||
چکیده | ||
این مطالعه درصدد توصیف مفهوم سواد آیندهها شناسایی عوامل و مولفههای این سواد و ارایه چارچوب و مدل سواد آیندهها است. برای نیل به این هدف روش مرور نظامند (چارچوب پریزما) انتخاب شده و با بررسی بیش از ۱۷۲ مقاله و پالایش آنها و با بهرهگیری از تحلیل مضامین، عبارات مهم از۸۴ مقاله استخراج شد. در ادامه با بررسیهای چند باره مضامین به دست آمده چهار عامل خیال، فراگیری، اندیشه و کاربست شناسایی شد و در ذیل آنها مولفههای سواد آیندهها به همراه نشانگرها از ادبیات موضوعه استخراج شد. سپس چارچوب سواد آیندهها و پس از آن با استفاده از تحلیل معادلات ساختاری تفسیری و وزدهی همزمان مدل سواد آیندهها ارایه شد. که دارای سه سطح میباشد. در سطح اول مولفههای ارتباطات، رویاپردازی و روشهای آینده پژوهی تاثیرگذارترین مولفهها هستند و در سطح دوم مولفههای یادگیری، عاملیت انسانی و خودکارآمدی و سطح سوم را مولفههای تفکر نقاد، آگاهی، برآورد و عدم قطعیت تشکیل میدهند. سپس اهمیت مولفهها نیز با فرایند وزندهی به دست آمد. مدل به دست آمده و وزنهای مولفهها میتواند زیرساختی برای انجام پژوهش بیشتر در حوزه آموزش و ترویج سواد آیندهها باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
سواد آیندهها؛ مولفههای سواد آیندهها؛ چارچوب سواد آینده ها؛ مدل سواد آیندهها | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Concept, Components, framework and conceptual model of Futures Literacy- A systematic literature review | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamid R Sarabadani1؛ Safar Fazli2؛ Roholah Bayat3؛ Hakem Ghasemi3؛ Mahdi Nasrolahi3 | ||
1PhD student in Futures Studies, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran | ||
2Professor, Future Studies Department, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran | ||
3Associate Professor, Future Studies Department, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study describes the concept of Futures Literacy (FL), identifies the factors and components of this literacy and presents a framework and model of Futures Literacy (FL). To achieve this goal, the Systematic Literature Review (PRISMA) was selected, then 172 articles were found among which 84 were chosen. Using content analysis, significant phrases were extracted. Subsequently, by reviewing the obtained themes several times, 4 factors of Fancy, Training, Thinking, and Usage were identified. Next the components of FL were extracted from these factors along with their indicators. Following, the Futures Literacy Framework (FLF) was proposed, and then using Simultaneous Interpretive Structural Modelling and Weighting (SISMW), the Futures Literacy Model (FLM) was presented and the components were introduced according their importance. FLM has three levels. In the first level, the components of Communication, Dreaming, and Futures Research Methods are the most influential, and in the second level, the components of Learning, Human Agency, and Self-efficacy, and the third level consists of Critical Thinking, Awareness, Anticipation, and Uncertainty. The resulting model can be an utilized for further research in the field of education and advancement of Futures Literacy. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Futures Literacy, Futures Literacy Components, Futures Literacy Framework, Futures Literacy Model | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |