
تعداد نشریات | 34 |
تعداد شمارهها | 1,336 |
تعداد مقالات | 9,655 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,877,252 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,080,310 |
اهمیت طراحی و بکارگیری هوش مصنوعی در پیاده سازی سیستم کمک ناوبری بویه های مجازی به جهت ارتقاء سطح ایمنی دریانوردی در بنادر | ||
پژوهش در ایمنی، سلامت و محیط زیست | ||
دوره 3، شماره 10، مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فروزان فرخیان* 1؛ ابوطالب گرایلو2 | ||
1گروه محیط زیست و HSE ، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | ||
2دانشجوی مقطع دکتری، گروه محیط زیست و HSE، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 08 مرداد 1404، تاریخ بازنگری: 30 مرداد 1404، تاریخ پذیرش: 12 مهر 1404 | ||
چکیده | ||
بیش از 90 درصد تجارت خارجی کالاها به واسطه شیوه حمل و نقل دریایی صورت می پذیرد و گلوگاه ابتدائی و انتهایی کشتی ها به جهت بارگیری/ تخلیه کالاها در بنادر کشورها می باشد، لذا تامین ایمنی دریانوردی در مسیر کریدور آبراه ورودی و خروجی بنادر به جهت کاهش ریسک انواع مخاطرات قابل تصور برای یک شناور، همواره حایز اهمیت و جزء دغدغه های لاینفک مدیران بنادر در تمامی بنادر جهان بشمار می آید. از اینرو با توجه به آنکه بویه های دریایی سنتی فیزیکی موجود بعنوان مشخص کننده مسیر ترافیک ورود و خروج کشتی ها در کریدور آبراهه های بنادر ایفای نقش می نمایند، لذا بهره گیری از هوش مصنوعی در جهت ارتقاء عملکرد بویه های فیزیکی به واسطه پیاده سازی بویه های مجازی می تواند نقش بسزائی در ارتقاء سطح ایمنی دریانوردی در آبراهه های بنادر بعنوان گلوگاه های اصلی عبور و مرور کشتی ها ایفای نقش نمایند. از اینرو در این پژوهش به عنوان مطالعه موردی ضرورت پیاده سازی سیستم علایم کمک ناوبری مجازی و یکپاچه سازی عملکرد آنها بوسیله هوش مصنوعی با بویه های فیزیکی مستقر در آبراه بنادر و سامانه های شناسائی خودکار کشتی ها موسوم به AIS، سیستم نقشه های الکترونیکی یا ECDIS و رادار آرپا در کانال خورموسی مجتمع بندری امام خمینی به عنوان طویل ترین و یکی از پرچالش ترین آبراهه های ورودی بنادر کشور با فاصله حدوداً 42 مایل دریایی از دهانه خورموسی تا محل اسکله های پهلودهی جهت کاهش خطای انسانی در هدایت کشتی ها پرداخته شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
"بویه "؛ "ناوبری"؛ "ایمنی "؛ "خورموسی"؛ "دریانوردی" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The importance of designing and implementing artificial intelligence in the deployment of virtual buoy navigation assistance systems to enhance the safety level of navigation in ports | ||
نویسندگان [English] | ||
Forouzan Farrokhian1؛ Aboutaleb Gerayloo2 | ||
1Department of Environment and HSE, Ahv.C., Islamic Azad University, Ahvaz, Iran | ||
2Department of Environment and HSE, Ahv.C., Islamic Azad University, Ahvaz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Over 90% of global trade in goods is conducted through maritime transport, making the safety of port entry and exit waterways a critical concern for port managers worldwide. These areas are bottlenecks due to intense ship traffic, and traditional physical buoys are commonly used to guide navigation. Enhancing these systems with artificial intelligence (AI) and virtual buoys can significantly improve maritime safety. This research proposes the integration of virtual navigational aid signals, supported by AI, with existing physical buoys and maritime technologies such as Automatic Identification Systems (AIS), Electronic Chart Display and Information Systems (ECDIS), and ARPA radar. The study focuses on the KHOWR-E MUSA Channel at the Khomeini Port Complex, one of the longest and most challenging port waterways in Iran, spanning approximately 42 nautical miles. The goal is to reduce human error in navigation and increase the efficiency and safety of vessel traffic in these critical maritime corridors. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
" buoys", "Navigation", "risk", "maritime ", "safety" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |