
تعداد نشریات | 34 |
تعداد شمارهها | 1,338 |
تعداد مقالات | 9,661 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,922,960 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,109,879 |
بررسی تأثیر متقابل سازه- تونل و نحوه مدلسازی سازه بر نشست سطحی زمین با مدل سازهای خاک سخت شونده ( ماسه دریاچه ارومیه) | ||
مهندسی عمران و فناوریهای نوین | ||
دوره 6، شماره 6، شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
وحید محمدی قلعه عزیز* 1؛ بابک سربلند2 | ||
1گروه مهندسی عمران، موسسه آموزش عالی آیین کمال ارومیه، ارومیه، ایران | ||
2گروه مهندسی عمران، موسسه آموزش عالی آیین کمال ارومیه | ||
تاریخ دریافت: 28 تیر 1404، تاریخ بازنگری: 16 مهر 1404، تاریخ پذیرش: 16 مهر 1404 | ||
چکیده | ||
امروزه تونلهای شهری برای رفع ترافیک ناشی از رشد جمعیت مورد توجه قرار گرفتهاند، اما ساخت تونل باعث تغییر شکلهای سطحی زمین میشود. بنابراین در این مطالعه به بررسی تغییر شکلهایی زمین ناشی از وجود سازه سطحی و نحوه مدلسازی آن با استفاده از نرمافزارPlaxis پرداخته میشود. از مدل خاک سخت شونده (ماسه دریاچه ارومیه) برای خاک بستر استفاده شده است که مطابقت خوبی با نتایج تحلیل تجربی نشست دارد. با وجود سازه سطحی، مقدار نشست به سرعت افزایش مییابد. میزان نشست تونل با H/D=1 در زمین بکر 38 میلیمتر و با اجرای سازههای 5 و 10 طبقه میزان نشست 55 و 84 میلیمتر (افزایش 45 و 121 درصدی) میباشد ولی در تونل با H/D=4 در زمین بکر 14 میلیمتر و با اجرای سازه میزان نشست 16 و 21 میلیمتر (افزایش 14 و 50 درصدی) میباشد. طبق تحلیل اثر سختی سازه و فونداسیون (به روش تیر معادل)، لحاظ کردن اثر سختی میتواند نتایج تغییرمکانها را کاهش دهد. بطوریکه بیشینه نشست در محور تونل با H/D=1 بدون تاثیر سختی (اعمال بارگذاری سازه سطحی) 95 میلیمتر و با تاثیر سختی به حدود 84 میلمتر کاهش مییابد (13% کاهش). همچنین نحوهی نشست زیر پی نیز از حالت منحنی گوسی خارج شده و حالت صافتری به خود گرفته است. لیکن این کاهش نشست در محدوده پی رخ میدهد و پس از تقاطع دو منحنی، وجود پی سبب افزایش تنشهای القایی و در نتیجه افزایش نشست میشود که میتواند به سازههای مجاور آسیب وارد کند. ولی در تونل با H/D=4 این تاثیر کمتر میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تونلهای شهری؛ مدل خاک سخت شونده؛ ماسه دریاچه ارومیه؛ روش تیر معادل؛ نرمافزارPlaxis 2D | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Interaction Effect of the Structure-Tunnel and the Method of Structure Modeling on the Surface Settlement of the Ground with the Hardening Soil Model (Urmia Lake Sand) | ||
نویسندگان [English] | ||
Vahid Mohammadi1؛ Babak Sarboland2 | ||
1Department of Civil Engineering, Aeen Kamal Higher Education Institute, Urmia, Iran | ||
2Dep. Civil. Eng of AEEN KAMAL Higher Education Insitute | ||
چکیده [English] | ||
Nowadays, urban tunnels have been considered to relieve traffic caused by population growth, but tunnel construction causes changes in the surface deformation of the ground. Therefore, this study examines the changes in the ground deformation caused by the presence of surface structures and how to model them using the Plaxis software. The hardening soil model (Urmia Lake sand) has been used for the bed soil, which is in good agreement with the results of the experimental settlement analysis. With the presence of surface structures, the settlement increases rapidly. The settlement of the tunnel with H/D=1 in virgin soil is 38 mm, and with the implementation of 5 and 10-story structures, the settlement is 55 and 84 mm (an increase of 45 and 121 percent), but in the tunnel with H/D=4 in virgin soil, it is 14 mm, and with the implementation of structures, the settlement is 16 and 21 mm (an increase of 14 and 50%). According to the analysis of the stiffness effect of the structure and foundation (by the equivalent beam method), considering the stiffness effect can reduce the results of displacements. So that the maximum settlement in the tunnel axis with H/D=1 without the stiffness effect (applying the surface structure loading) is 95 mm and with the stiffness effect it is reduced to about 84 mm (13% reduction). Also, the settlement pattern under the foundation has also moved out of the Gaussian curve and has taken on a flatter shape. However, this reduction in settlement occurs in the foundation area and after the intersection of the two curves, the presence of the foundation causes an increase in induced stresses and, as a result, an increase in settlement, which can damage adjacent structures. However, in the tunnel with H/D=4, this effect is less. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Urban Tunnel, Hardening Soil Model, Lake Urmia Sand, Equivalent Beam Method, Plaxis 2D Software | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 13 |