
تعداد نشریات | 34 |
تعداد شمارهها | 1,338 |
تعداد مقالات | 9,658 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,922,178 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,109,522 |
ارائه مدل برنامهریزی تعمیر و نگهداری روسازی آزادراه (مطالعه موردی آزادراه قم - گرمسار) | ||
علوم و فنون سازندگی | ||
دوره 5، شماره 3 - شماره پیاپی 16، آبان 1403، صفحه 11-28 اصل مقاله (685.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
بهروز مطاعی* 1؛ حمزه ذاکری2؛ محمدباقر یکتایی3 | ||
1دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیر کبیر، تهران، ایران | ||
2دکترا دانشگاه صنعتی امیر کبیر تهران ایران | ||
3دانشگاه آزاد اسلامی زنجان ایران | ||
تاریخ دریافت: 18 خرداد 1400، تاریخ بازنگری: 01 دی 1400، تاریخ پذیرش: 10 بهمن 1400 | ||
چکیده | ||
راهها، شریانهای حیاتی هر کشور هستند که تأمین شرایط مناسب برای آنها یکی از معیارهای اصلی توسعهیافتگی و پیشرفت به شمار میآید. این شریانها بایستی پیوسته در شرایط استاندارد از نظر سرویسدهی قرار داشته باشند و بستری ایمن و راحت در اختیار استفادهکنندگان از این تسهیلات قرار دهند. باتوجهبه بودجه محدودی که در اختیار متولیان این راهها قرار دارد، دستیابی به شرایطی که در آن راهها با صرف کمترین هزینه شرایط مطلوب خود را حفظ کنند از اهمیت بالایی برخوردار میباشد. یکی از اهداف کلیدی سازمانهای دستاندرکار در بخش راهسازی و مدیریت راهها به تأخیر انداختن خرابی و افزایش عمر مفید شبکه راهها از طریق انجام عملیاتهای تعمیر و نگهداری میباشد. این هدف از طریق بهینهسازی برنامهریزی عملیاتها در سطوح شبکه و پروژه صورت میپذیرد. در این راستا در این پژوهش روشی جهت انتخاب گزینه بهینه تعمیر و نگهداری در قطعات روسازی در هر بازه زمانی ارائه شده است. در این تحقیق با استفاده از دادههای خرابی و ناهمواری، مدل پیش پینی وضعیت روسازی بر اساس دو شاخص PCI و IRI ارائه شده است. همچنین برنامه تعمیر و نگهداری یکساله و چندساله تعمیر و نگهداری روسازی بر اساس مدلهای پیشبینی و برنامهریزی تعمیر و نگهداری ارائه شده است. در نهایت برنامههای تعمیر و نگهداری در حالت وجود محدودیت بودجهای ارائه شده است که موجب کاهش هزینهها و حفظ شرایط مطلوب روسازی در سالهای آینده خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
روسازی؛ تعمیر؛ نگهداری؛ آزادراه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Presentation of freeway pavement maintenance and rehabilitation planning model(Case study: Qom - Garmsar freeway) | ||
نویسندگان [English] | ||
behrouz mataei1؛ hamzeh zakeri2؛ mohammad yektaee3 | ||
1faculty of civil and environmental engineering, amir kabir university of technology, Tehran, Iran | ||
2Phd, Amirkabir university of technology Tehran Iran | ||
3islamic azad university, Zanjan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Roads are the vital arteries of all countries for which providing the right conditions is one of the main criteria for development and progress. These arteries must be constantly in standard conditions in terms of serviceability and provide safe and comfortable conditions for users of these facilities. One of the key goals of the organizations involved in road construction and management is to delay the occurrence of distresses and increase the useful life of the road network through maintenance operations. This goal is achieved by optimizing maintenance and rehabilitation (M&R) planning at the network and project levels. In study, a method for selecting the optimal M&R option for freeway pavement sections in each time period is presented. The prediction models of pavement IRI and PCI are presented. Also, one-year and multi-year M&R program of pavement is presented based on these prediction models. Finally, maintenance plans are provided in the presence of budget constraints that will reduce maintenance costs and maintain optimal pavement conditions during the years of operation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Pavement, Maintenance, Rehabilitation, Freeway | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |