
تعداد نشریات | 34 |
تعداد شمارهها | 1,338 |
تعداد مقالات | 9,662 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,921,883 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,109,748 |
استفاده از مهندسی ارزش در انتخاب قوس با شعاع کم – تونل مکانیزه خط 3 قطار شهری مشهد | ||
علوم و فنون سازندگی | ||
مقاله 4، دوره 5، شماره 4 - شماره پیاپی 17، اسفند 1403، صفحه 41-47 اصل مقاله (396.75 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید رضا حسنی زاوه* 1؛ حسن شایسته عظیمیان2؛ حسین میر محرابی3؛ حسن شمسی فراشاه4 | ||
1کارشناس خدمات مهندسی- شرکت ایمن سازان تدبیر پارس | ||
2کارشناس خدمات مهندسی - شرکت ایمن سازان تدبیر پارس | ||
3مدیر خدمات مهندسی - شرکت ایمن سازان تدبیر پارس | ||
4مدیر مهندسی - شرکت ایمن سازان تدبیر پارس | ||
تاریخ دریافت: 18 بهمن 1400، تاریخ بازنگری: 07 اسفند 1400، تاریخ پذیرش: 16 مهر 1404 | ||
چکیده | ||
یکی از محدودیتهای حفاری مکانیزه تونل در مقایسه با روشهای حفاری سنتی، ایجاد قوسهای تند میباشد؛ علاوه بر این، در صورت توأم شدن قوسهای دارای شعاع کم با معارضین سطحی و زیرسطحی، مشکلات و محدودیتهای حفاری، دوچندان میگردد. به طور معمول برای عبور ایمن از این معارضین گزینههایی نظیر تغییر مسیر، پیشنهاد بهسازی و طرحهای حفاظتی در فاز قبل از اجرا در دسترس طراحان میباشد. با توجه به طراحی اولیه پلان و پروفیل در تونل غربی خط 3 قطار شهری مشهد، اجرای بخشی از مسیر با چالشهای مهمی از جمله همزمانی قوس 300 متر با عبور از زیر ساختمانهای اقامتی و تجاری بلندمرتبه در منطقه روبهرو بوده است. پس از مطالعات و بررسیهای به عمل آمده، اجرای قوس با شعاع غیر معمول 270 متر در دستور کار قرار گرفت. برای پیشگیری از مشکلات حفاری در قوس تند، تمهیدات لازم به کار گیری شده است؛ برخی از این تمهیدات عبارتاند از اجرای طرحهای حفاظتی ساختمانهای جنوبی بلوار فردوسی و ساختمان زیبا سازه، تعویض براش و ابزارهای برشی، تعیین موقعیت درست کلید در رینگ، طرح چینش ویژه اینورتها و طراحی نوار نقاله که باعث حفاری با کیفیت مناسب در قوس گردید. از نظر مهندسی ارزش نیز انتخاب و اجرای قوس با شعاع 270 متر، معادل 20 میلیارد ریال صرفهجویی در پی داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
تونل مکانیزه؛ قوس؛ مهندسی ارزش؛ کیفیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Utilizing Value Engineering in choosing Small Radius Curve – Mechanized Tunnel of Mashhad Urban Railway Line 3 | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyyedreza Hassanizaveh1؛ Hasan Shayesteh Azimian2؛ Hossein Mirmehrabi3؛ Hasan Sahamsi Farashah4 | ||
1Master of Engineering Services of Imen Sazan Tadbir Pars Company | ||
2Master of Engineering Services of Imen Sazan tadbir Pars Company | ||
3Manager of Engineering Services - Imen Sazan Tadbir Pars Company | ||
4Engineering Manager - Imen Sazan Tadbir Pars Company | ||
چکیده [English] | ||
One of the limitations of mechanized tunnel excavation compared to traditional excavation methods is the creation of tight curve. In addition, excavation problems and limitations are doubled if small radius curves are combined with surface and subsurface obstacles. Typically, there are options available to designers for safe passage of these situations, such as changing the plan, improvement and protection proposal in the pre-construction phase. According to the initial design of the plan and profile In the western tunnel of the Mashhad urban railway line 3 project, the implementation of part of the route has faced important challenges, including the synchronization of the 300-meter curve with passing high-rise residential and commercial structures in the region. After the studies and investigations, the implementation of the curve with an unusual radius of 270 meters was put on the agenda. Necessary actions have been taken to prevent excavation problems in the sharp curve. Some of these actions include the implementation of protection plans for the southern buildings of Ferdowsi Avenue and the Ziba Sazeh building, replacement of brushes and cutting tools, determining the correct position of the key in the ring, special arrangement of inverts and conveyor design that resulted to appropriate quality. In terms of value engineering, the selection and implementation of a curve with a radius of 270 meters, equivalent to 20 billion rials has resulted in savings. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mechanized Tunnel, curve, value engineering, Quality | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |