
تعداد نشریات | 34 |
تعداد شمارهها | 1,339 |
تعداد مقالات | 9,665 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,947,098 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,149,847 |
بستهبندی فرهنگمحوردر صنایع دستی بر اساس نظریه کلیفورد گیرتز | ||
علوم و فنون بستهبندی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
احسان مرادی سنجانی* 1؛ بیتا بهرامی قصر2؛ حسین نوروزی قره قشلاق2 | ||
1مربی گرافیک اراک اراک ایران | ||
2استادیار گروه گرافیک دانشگاه اراک، اراک، ایران | ||
تاریخ دریافت: 05 شهریور 1404، تاریخ بازنگری: 07 مهر 1404، تاریخ پذیرش: 20 مهر 1404 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با تکیه بر رویکرد تفسیری کلی فورد گیرتز، به بررسی بستهبندی فرهنگمحور در صنایعدستی ایران میپردازد. مسئله اصلی این است که بستهبندی، فراتر از کارکردهای حفاظتی و تجاری، میتواند بهمثابه متنی فرهنگی و نظامی نشانهای عمل کند که حامل مفاهیم هویتی، تاریخی و نمادین است. هدف پژوهش تحلیل ابعاد فرهنگی و معنایی بستهبندی و نشان دادن ظرفیت آن در بازنمایی هویت فرهنگی، ارتقای ارزش ویژند و خلق تجربهای فرهنگی برای مخاطب است. روش تحقیق بهصورت کیفی و توصیفی ـ تحلیلی انجام شده و دادهها با بهرهگیری از منابع کتابخانهای، اسناد تصویری و تحلیل نمونههای منتخب بستهبندی صنایعدستی گردآوری شده است. چارچوب نظری گیرتز، با تأکید بر سه لایه فرهنگ، نماد و معنا، مبنای تحلیل قرار گرفته است. یافتهها نشان دادند که طراحی بستهبندی صنایعدستی در صورت فرهنگمحور بودن، قادر است به بازنمایی هویت فرهنگی، انتقال ارزشهای نمادین و تقویت جایگاه این محصولات در بازارهای داخلی و بینالمللی بیانجامد. عناصر بصری، جنس، ساختار و نوشتار بستهبندی نه تنها بازتابدهنده میراث فرهنگیاند، بلکه امکان تفسیر و تجربهای فرهنگی را برای مخاطب فراهم میآورند. الگوبرداری سطحی از نمونههای غیر ایرانی و کمبود رویکرد هدفمند در طراحی، مانع تحقق ظرفیتهای بستهبندی در توسعه ویژند ملی و تبادل فرهنگی است. در نتیجه، پژوهش نشان میدهد که بستهبندی صنایعدستی باید در جایگاه یک کنش فرهنگی و رسانهای معناپرداز مورد بازاندیشی قرار گیرد. بهکارگیری چارچوب تفسیری گیرتز میتواند بستری نظری برای ارتقای بستهبندی از سطح ابزار به سطح پدیدهای فرهنگی فراهم آورد؛ پدیدهای که نقش فعالی در بازآفرینی هویت فرهنگی، تداوم سنتها و تقویت تعاملات بین فرهنگی ایفا میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیفورد گیرتز؛ بستهبندی؛ صنایع دستی؛ فرهنگ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Culture-Oriented Packaging in Handicrafts Based on Clifford Geertz’s Interpretive Theory | ||
نویسندگان [English] | ||
احسان مرادی سنجانی1؛ Bita bahrami ghasr2؛ Hossein Norouzi Ghara Gheshlagh2 | ||
1Instructor, graphic design Department, Arak University, Arak, Iran. | ||
2Assistant Professor, graphic design Department, Arak University, Arak, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
This study, drawing on Clifford Geertz’s interpretive approach, examines culture-oriented packaging in Iranian handicrafts. The central issue is that packaging, beyond its protective and commercial functions, can operate as a cultural text and a semiotic system that conveys identity-related, historical, and symbolic meanings. The purpose of this research is to analyze the cultural and semantic dimensions of packaging and to demonstrate its capacity in representing cultural identity, enhancing brand value, and creating a cultural experience for the audience. The research method is qualitative and descriptive-analytical. Data were collected through library resources, documentary evidence, and the analysis of selected handicraft packaging samples. Geertz’s theoretical framework, emphasizing the triadic relationship between culture, symbol, and meaning, provided the basis for analysis. Findings indicate that when designed with a cultural orientation, handicraft packaging can effectively represent cultural identity, transmit symbolic values, and strengthen the position of these products in both domestic and international markets. Visual elements, materials, structures, and textual components of packaging not only reflect cultural heritage but also enable interpretation and cultural experience for the audience. Moreover, the analysis revealed challenges such as the absence of a unified visual identity, superficial imitation of non-indigenous models, and the lack of strategic approaches in design, which hinder the realization of packaging’s potential in fostering national branding and cultural diplomacy. In conclusion, the study argues that handicraft packaging should be reconsidered as a cultural act and a meaning-making medium. Applying Geertz’s interpretive framework offers a theoretical foundation for elevating packaging from a mere functional tool to a cultural phenomenon—one that actively contributes to the reproduction of cultural identity, the continuity of traditions, and the strengthening of intercultural interactions in the contemporary global context. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Clifford Geertz, packaging, handicrafts, culture | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8 |