تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,843,712 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,705,274 |
بررسی تجربی اثر دنباله یک مدل تریلر بر آیرودینامیک یک مدل خودرو | ||
مکانیک سیالات و آیرودینامیک | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 1، خرداد 1391 اصل مقاله (912.08 K) | ||
نویسندگان | ||
عبدالامیر بک خوشنویس* ؛ وحید برزنونی | ||
تاریخ دریافت: 14 آبان 1392، تاریخ بازنگری: 01 دی 1403، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
در این پژوهش دنباله نزدیک در پشت یک مدل خودرو Notch Back با استفاده از تکنیک سرعتسنج سیم داغ بهصورت یک بعدی تجزیه و تحلیل شده است. مؤلفههای نوسانی و متوسط زمانی سرعت جریان در دنباله خودرو بهطور مستقل و همچنین زمانی که در دنباله یک مدل تریلر قرار میگیرد، اندازهگیری شده است. همچنین، تغییرات ضریب نیروی پسای خودرو که در دنباله تریلر و در فاصلههای مختلف نسبت به آن قرار دارد، مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق سعی شده که از روش دنبالهای و معادلهای که اخیراً توسط Van Dam استخراج شده، برای اندازهگیری ضریب نیروی پسا استفاده شود. فاصله بدون بعد بین خودروها از 1/0 X/L=تا X/L=3 متغیر است (طول تریلر L≡ و فاصله از پشت تریلر X≡). مشاهده میشود که مقدار ضریب پسای خودرو در مقایسه با حالت مجزای آن در فاصله بدون بعد 1/0 تا 3/1 ابتدا یک روند صعودی و سپس نزولی دارد. با توجه به نمودارها و نتیجههای بهدست آمده از آزمایشها، مشاهده میشود که با افزایش فاصله در جهت طولی (x) میزان شدت اغتشاشهای دنباله بیشتر و میزان بیشینه سرعت کاهش مییابد. همچنین، دامنه ناحیه برشی افزایش یافته و علاوه برآن با دور شدن از خودرو در جهت طولی (x) قلههای کمینه سرعت نیز از بین میروند. | ||
کلیدواژهها | ||
بررسی تجربی؛ نیروی پسا؛ تونل باد؛ شدت اغتشاشات؛ مدل خودرو | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 457 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 176 |