تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,844,795 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,706,391 |
مدل سازی یک بعدی یک توربین محوری به منظور بررسی تاثیر تلرانس های پره بر بازده | ||
مکانیک سیالات و آیرودینامیک | ||
مقاله 2، دوره 5، شماره 2، مهر 1395، صفحه 15-28 اصل مقاله (1.3 M) | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا علیگودرز* 1؛ عبدالله مهرپناهی2؛ هادی کرابی3 | ||
1دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی | ||
2دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی | ||
3شرکت دوار صنعت شریف | ||
تاریخ دریافت: 25 اردیبهشت 1396، تاریخ بازنگری: 03 اسفند 1401، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
پرههای توربین همواره در معرض تلرانسها و خطاهای اجتنابناپذیری قرار دارند که باعث فاصله گرفتن هندسه نهایی پره از هندسه طراحیشده، میشود. از طرفی، تاثیر به سزایی که هندسه پره بر عملکرد توربین دارد، منجر میشود تا خطاهای ابعادی پره، ویژگیهای اصلی توربین، همچون بازده، را تحت تاثیر قرار دهد که این مورد نیز سبب فاصله گرفتن عملکرد توربین از عملکرد بهینه خود میشود. از اینرو، بهدست آوردن تلرانسهای ابعادی مجاز که بر بازده توربین موثر هستند، لازم بهنظر میرسد. از تاثیرگذارترین عوامل که منجر به این خطاها میشود، میتوان به خطاهای ناشی از روشهای گوناگون ساخت پره و نیز تغییرات هندسی بهوجود آمده در حین کار توربین اشاره نمود. از مهمترین این خطاها میتوان به تلرانسهای ضخامت بیشینه، طول وتر و ارتفاع پره اشاره نمود. در این پژوهش، به کمک مدلسازی یکبعدی، به بررسی عددی تغییرات بازده توربین جریان محوری هانوفر از مقادیر طراحیشده خود بهدلیل تلرانسهای ابعادی فوق پرداخته شده است. در این مدلسازی از مدل افتهای اینلی– ماتیسون، دونهام– کیم و انگیر استفاده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تلرانس؛ پره؛ بازده؛ توربین محوری؛ مدل سازی یک بعدی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigation of Blade Tolerances Effect on Efficiency, Using 1D Modeling of an Axial Flow Turbine | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Blade, Tolerance, Efficiency, Turbine, Axial, One Dimensional Modeling | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 585 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 420 |