تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,846,558 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,707,206 |
بررسی پرتابه های ابرصوتی در ارتفاعات بالا، به منظور افزایش راندمان آیرودینامیکی | ||
مکانیک سیالات و آیرودینامیک | ||
مقاله 3، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 19، تیر 1396، صفحه 39-52 اصل مقاله (1002.85 K) | ||
نویسندگان | ||
سید علی توکلی صبور* 1؛ محمد حسن جوارشکیان2؛ امیر باقری2 | ||
1پژوهشکده هوافضا پژوهشگاه باقرالعلوم، تهران | ||
2دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
تاریخ دریافت: 06 دی 1396، تاریخ بازنگری: 11 خرداد 1399، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
در این تحقیق، یک پرتابه که توانایی ایجاد راندمان آیرودینامیکی بالا در شرایط پروازی ابرصوتی را دارد، توسط یک روش عددی مورد بررسی قرار گرفته است. در این شبیه سازی، از روش مستقیم مونت کارلو DSMC که روشی ذره- مبنا برای شبیه سازی جریانهای گازی غیرتعادلی میباشد، استفاده شده است. به منظور افزایش نسبت برا به پسا، ابتدا" از یک تعریف ساده برگرفته شده از تئوری مومنتم استفاده شده است. بر اساس تعریف فوق، جریان رقیق و ابرصوتی توسط کد محاسباتی DS2V (مربوط به روش شبیه سازی مستقیم مونت کارلو) روی یک جسم دو بعدی شبیه سازی شده، تا موثر بودن تعریف فوق در افزایش بازده آیرودینامیکی برای هندسه بالواره مفروض روشن شود. سپس، با داشتن یک هندسه مرجع سه بعدی به عنوان پرتابه، اقدام به شبیهسازی جریان در شرایط حاکم بر جریانهای رقیق و ابرصوتی توسط نرم افزار عددی جریان رقیق DS3V شده است. در انتها، با تعمیم تعریف فوق الذکر روی هندسه سه بعدی مرجع، یک طرح نمونه که در آن شاهد افزایش بازده آیرودینامیکی باشد، ارائه شده است. نتایج شبیهسازی نشان می دهد که در این نمونه، به ازای زوایای حمله کوچک (صفر الی پانزده درجه) مقدار بازده آیرودینامیکی را در هندسه دوبعدی نهایی بین 1 الی 4/2 واحد و در حالت سه بعدی، نیز این مقدار را در حدود 1/0 الی 4/0 افزایش داده است. | ||
کلیدواژهها | ||
روش DSMC؛ عدد نودسن؛ جریان ابرصوتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Hypersonic Vehicle Investigations at High Altitudes, Enhancement of Aerodynamic Efficiency | ||
نویسندگان [English] | ||
ali tavakoli saboor1؛ mohammad hasan javareshkian2؛ amir bagheri2 | ||
1- | ||
2ferdosi mashhad | ||
چکیده [English] | ||
In this work, the problem of designing a hypersonic vehicle with high lift-drag ratio in hypersonic rarefied regimes is investigated. At high altitudes, the assumption of continuity employed in the Navier Stocks equations is no longer true and is not possible to simulate the problem with conventional CFD routines. The Direct Simulation of Monte Carlo (DSMC) which is a particle-based method was employed to simulate the hypersonic rarefied regimes of hypersonic vehicles. In the first step, based on momentum theory, a simple definition for increasing aerodynamic efficiency was provided. According to this definition, a two-dimensional body under considerations of hypersonic-rarefied flow regimes was analyzed using the DSMC code of DS2V. According to the facts obtained from this analysis, we considered a typical three-dimensional body, and developed the configurations of high aerodynamic efficiencies. The simulations were conducted in three-dimensional space by the DSMC program of DS3V showed that the abovementioned definition is applicable to three-dimensional geometries. Finally, based on authenticated definitions, we exemplified a three-dimensional body, which is capable to produce high aerodynamic efficiencies in hypersonic regimes at high altitudes. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
DSMC Method, Knudsen Number, Hypersonic Regime | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 280 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 246 |