تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,244 |
تعداد مقالات | 9,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,870,815 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,720,719 |
کاهش اثر فروسرخِ پلوم هواپیما، با استفاده از تغییرات هندسی در نازل خروجی اگزوز | ||
پدافند غیرعامل | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 4، شهریور 1391 اصل مقاله (312.3 K) | ||
نویسنده | ||
علی طالبی* | ||
تاریخ دریافت: 15 دی 1393، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
کاهش آسیبپذیری هواپیماهای جنگی در برابر تهدیدات ناشی از حسگرهای مدرن، با کاهش انتشار اثرات فیزیکی آنها صورت میگیرد. این کار با عنوان «استتار درونساخته»، یکی از اصول مهم پدافند غیرعامل بوده و در شناساگریزی سکوهای نظامی مورد توجه میباشد. در این کار پژوهشی اثر تغییر هندسۀ نازل خروجیِ اگزوز هواپیما، بر سردسازی سریع محصولات احتراق که به اتمسفر تخلیه میشوند، جهت فرونشانی اثر تابش فروسرخ مورد توجه قرار گرفته است. اثر فروسرخ پلوم بررسی، و برای برآورد میزان تابش آن، از نرمافزار فلوئنت استفاده شد. در این راستا، میدان سیال پلوم برای دو نازل همگرا با هندسههای متفاوت، با این نرمافزار شبیهسازی شد و تأثیر هندسه بر توزیع دمای پلوم مشاهده گردید. نتیجۀ این شبیهسازی نشان میدهد که دما در هستۀ داغ پلوم، برای نازل صافِ بدون برش و نازل برشدار به ترتیب حدود 900 و 840 درجه کلوین بهدست میآید. کار انجام شده، در مقایسه با نتایج تجربی موجود، رضایتبخش بوده و نشان میدهد که پلوم در حالت برشدار، سریعتر سرد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
پلوم؛ اثر فروسرخ؛ شناساگریزی؛ آشکارساز فروسرخ؛ هواپیما | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,077 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 945 |