تعداد نشریات | 36 |
تعداد شمارهها | 1,231 |
تعداد مقالات | 8,931 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,701,130 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,593,652 |
چیستی شناسی روش پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 1، دوره 20، شماره 15، شهریور 1391 اصل مقاله (272.14 K) | ||
نویسنده | ||
مهدی رضایی* | ||
موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی | ||
تاریخ دریافت: 21 فروردین 1392، تاریخ بازنگری: 12 آذر 1403، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
نوشتار پیش رو با هدف بررسی رویکرد های پژوهش موجود در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی به منظور انتخاب روش پژوهش مناسب به رشته تحریر درآمده است. پس از توصیف و نقد و بررسی هر یک از رویکرد ها، رویکرد انتخابی به همراه روش شناسی پژوهش مناسب تبیین می شود. نگارنده از میان رویکرد های موجود، رویکرد مضاف بودن فلسفه را به "تعلیم و تربیت اسلامی" به مثابه نظام تربیتی استنتاج شده از منابع دینی با استمداد از روش فلسفی و آموزه های دینی را انتخاب می کند و به این نتیجه می رسد که روش مناسب پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی روش تعقلی، استدلالی و استنتاجی در بعد فلسفی و زیربنایی رشته و روشهای تجربی در ساحت علمی و روبنایی آن است. از این رو در تدوین مبانی به مبانی فلسفی در کنار سایر منابع دینی روی می آورد و روش تعقلی و تجربی را در پژوهش بر می گزیند. | ||
کلیدواژهها | ||
فلسفه اسلامی؛ تعلیم و تربیت اسلامی؛ روش شناسی در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 506 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 758 |