| تعداد نشریات | 36 |
| تعداد شمارهها | 1,351 |
| تعداد مقالات | 9,724 |
| تعداد مشاهده مقاله | 10,652,267 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,489,398 |
چیستی شناسی روش پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی | ||
| پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
| مقاله 1، دوره 20، شماره 15، شهریور 1391 اصل مقاله (272.14 K) | ||
| نویسنده | ||
| مهدی رضایی* | ||
| موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی | ||
| تاریخ دریافت: 21 فروردین 1392، تاریخ بازنگری: 20 آبان 1404، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
| چکیده | ||
| نوشتار پیش رو با هدف بررسی رویکرد های پژوهش موجود در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی به منظور انتخاب روش پژوهش مناسب به رشته تحریر درآمده است. پس از توصیف و نقد و بررسی هر یک از رویکرد ها، رویکرد انتخابی به همراه روش شناسی پژوهش مناسب تبیین می شود. نگارنده از میان رویکرد های موجود، رویکرد مضاف بودن فلسفه را به "تعلیم و تربیت اسلامی" به مثابه نظام تربیتی استنتاج شده از منابع دینی با استمداد از روش فلسفی و آموزه های دینی را انتخاب می کند و به این نتیجه می رسد که روش مناسب پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی روش تعقلی، استدلالی و استنتاجی در بعد فلسفی و زیربنایی رشته و روشهای تجربی در ساحت علمی و روبنایی آن است. از این رو در تدوین مبانی به مبانی فلسفی در کنار سایر منابع دینی روی می آورد و روش تعقلی و تجربی را در پژوهش بر می گزیند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| فلسفه اسلامی؛ تعلیم و تربیت اسلامی؛ روش شناسی در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 731 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 917 |
||