تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,258 |
تعداد مقالات | 9,115 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,325,390 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,040,306 |
بررسی مبادی معرفتی تربیت حرفه ای از دیدگاه آموزه های اسلامی جستاری در مبادی تحول نظام آموزش و پرورش حرفه ای | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 2، دوره 20، شماره 17، اسفند 1391 اصل مقاله (292.98 K) | ||
نویسنده | ||
هدایت سیاوشی* | ||
علامه طباطبایی(ره) | ||
تاریخ دریافت: 13 آذر 1392، تاریخ بازنگری: 17 بهمن 1403، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
تربیت حرفهای به عنوان یکی از گسترههای مهم تربیتی در نظام تعلیم و تربیت ما با آموزشهای شغلی مشاغل یکی گرفته میشود و این هم بیشتر به دلیل تأثیر پذیری ما از نظام آموزش و پرورش غرب است. این دیدگاه با نظر به معارف دینی، میتواند جامع و درخور باشد؛ لذا در این نوشته سعی میشود تا با مبنا قرار دادن آموزههای دینی از بعد انسانشناختی به باز تعریف تربیت حرفهای پرداخته شود؛ از این رو با این رویکرد و با روش تحلیل محتوا با برجسته کردن نظریه عاملیت در اندیشه اسلامی و با تکیه بر مبادی معرفت شناختی این نظریه، برخی از آیات و روایات مربوط به این موضوع به سه دسته کلی تقسیم، و هر کدام از این سه بخش نیز به فروعاتی تقسیم شده است. این سه دسته عبارت است از: 1 ـ آن دسته از معارف که در پی ترغیب به شغل و حرفه به طور کلی است. 2 ـ آن دسته از معارف که در پی بهدست دادن معیارهای کمی و کیفی در مورد حد وحدود حرفه و شغل است. 3 ـ معارفی که در پی تام و تمام کردن عمل حرفه ای است. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت دینی؛ تعلیم و تربیت اسلامی؛ تربیت حرفه ای و شغلی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 635 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 640 |