![سامانه مدیریت نشریات علمی دانشگاه امام حسین (ع)](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,258 |
تعداد مقالات | 9,115 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,327,435 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,041,100 |
کارکردهای تربیتی هنر قصه از نظر مولوی | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 5، دوره 20، شماره 17، اسفند 1391 اصل مقاله (225.42 K) | ||
نویسندگان | ||
ابوالفضل بختیاری* 1؛ حسن خلجی2 | ||
1پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش | ||
2آزاد اسلامی اراک | ||
تاریخ دریافت: 23 آذر 1392، تاریخ بازنگری: 17 بهمن 1403، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
این تحقیق با هدف بررسی افکار و نظریات مولوی در باره کارکردهای تربیتی هنر قصه به رشته تحریر در آمده است. روش این مطالعه توصیفی ـ تحلیلی است. پس از بررسی و نقد آثار این دانشمند بزرگ مسلمان، مشخص شد که مولوی معتقد است، قصه و نقل حکایات آموزنده یکی از ابزارهایی است که باعث آرامش خاطر روحی و روانی افراد میشود. شنیدن و گذر بر احوال شخصیتها و قهرمانهای قصه و تطبیق وضع خود با آنها به ما بینشی میدهد تا ضمن سنجش و ارزیابی رفتار و اندیشه خود به اصلاح و تقویت آنها بپردازیم. مولوی پیامها و گزارههای مفهومی قصهها و حکایات را یکی از مهمترین عوامل آگاهی و بینش متربیان میداند و نقش این پیامها را در تربیت و هدایت انسانها بسیار سودمند میداند به گونه ای که تأمل و تفکر در محتوای قصهها افراد را از گرفتار شدن در رنجها و محنتها میرهاند. وی روش قصهسرایی و حکایت پردازی را یکی از بهترین وسیلههای ایجاد الگوهای ذهنی و رفتاری برای متربیان و القای غیر مستقیم مفاهیم به آنان میداند. | ||
کلیدواژهها | ||
قصه و داستان در مثنوی؛ نقش قصه در آموزش و پرورش؛ هنر و آموزش و پرورش؛ قصه و کارکردهای تربیتی آن | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 340 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 205 |