تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,251 |
تعداد مقالات | 9,066 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,151,643 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,911,510 |
تبیین ماهیت انسان از دیدگاه اسلام و غرب و عوامل تربیت دینی | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 2، دوره 21، شماره 20، آذر 1392 اصل مقاله (251.04 K) | ||
نویسندگان | ||
مهدی سبحانی نژاد* 1؛ نجمه احمدآبادی آرانی1؛ فاطمه اشرفی1؛ آزاد محمدی2 | ||
1شاهد | ||
2تهران | ||
تاریخ دریافت: 19 آبان 1393، تاریخ بازنگری: 26 دی 1403، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
این پژوهش به ماهیت انسان از دیدگاه اسلام و غرب و نقش آن در علوم تربیتی پرداخته است. روش پژوهش کیفی و از نوع توصیفی ـ تحلیلی (تحلیل اسنادی) است. یافته ها دلالت دارد بر اینکه انسان، موضوع تربیت است و هرگونه طرحی در این زمینه، مسبوق به نگاه انسانشناختی ویژهای است. ماهیت انسان از دیدگاه اسلام شامل اصالت فطرت، انسان به منزله عامل، هدفمندی و کمال گرایی و حیات طیبه است در حالی که در غرب اصالت فرد، سکولارسیم، مادی گرایی و رویکرد تجربی و امانیسم از مهمترین گزارههای تربیتی است. با توجه به جامعیت دین اسلام، تربیت دینی با محوریت تعالی و تکامل معنوی انسان، تلاش دارد که انسان را از مرحله دانستن به مرحله بودن سوق دهد و خیر اعلی را به منزله ارزش، فراسوی امور علمی و ... قرار دهد . | ||
کلیدواژهها | ||
علم دینی و انسان؛ اسلام و غرب در تربیت دینی؛ علم تربیت دینی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,120 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 535 |