تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,251 |
تعداد مقالات | 9,066 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,151,672 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,911,546 |
تبیین الگوی تربیت عقلانی بر مبنای اندیشه امام خمینی«ره» | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 21، شماره 20، آذر 1392 اصل مقاله (295.34 K) | ||
نویسندگان | ||
یاسر اصلانی* 1؛ سعید بهشتی2 | ||
1علامه طباطبایی(ره) | ||
2علامه طباطبایی (ره) | ||
تاریخ دریافت: 19 آبان 1393، تاریخ بازنگری: 26 دی 1403، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
این مقاله با هدف پاسخ به این پرسش، که الگوی تربیت عقلانی بر اساس اندیشه امام خمینی«ره» چگونه است، به روش تحلیلی ـ استنباطی صورت پذیرفته است. در پاسخگویی به این پرسش، ضمن اشاره به این نکته که عقل انسانی در دیدگاه امام، عقل جزئی است، شش مبنای تربیت عقلانی طبقهبندی و تجزیه و تحلیل میشود که سه مبنای اوّل عام، و زیربنای تمام روشهای تربیت عقلانی است و دیگر مبانی، یکبهیک با روشهای ذکر شده متناظر است؛ این مبانی بدین قرار است: عقل، موهبت الهی به انسان است. عقل دارای ابعاد نظری و عملی است. عقل، تربیتپذیر است. تفکّر، زمینه شکوفایی عقل است. عقل از علم جدانشدنی است. کمال عقل در غلبه عقل بر هوای نفس است. در بخش اهداف، هدف غایی تربیت عقلانی از دید امام دستیابی به لقاءالله ذکر میشود که تحت لوای آن سه هدف کلی علم، ایمان و عمل قرار میگیرد. در بخش اصول و روشها سه اصلِ کاربرد روشهای منطقی، تلازم عقل و علم و تقدم تزکیه بر تعلیم آورده میشود که به دنبال آن سه روش تربیت عقلانی ذکر میشود که شامل تفکّر، علمآموزی و تزکیه نفس است. در نهایت این عناصر در یک شبکه مفهومی ترسیم شده در ارتباط طولی و عرضیشان با هم الگوی تربیت عقلانی بر اساس اندیشه امام را تشکیل میدهند. | ||
کلیدواژهها | ||
تعلیم و تربیت بر مبنای تربیت عقلانی؛ تربیت عقلانی از دید امام خمینی (ره)؛ الگوی تربیت عقلانی از دید امام خمینی (ره) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 581 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 342 |