تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,258 |
تعداد مقالات | 9,115 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,325,398 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,040,314 |
نقش خیال در تربیت انسان (از منظر آیت الله جوادی آملی) | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 4، دوره 22، شماره 23، شهریور 1393 اصل مقاله (299.43 K) | ||
نویسندگان | ||
سید مهدی میرهادی* ؛ حسنعلی بختیار نصرآبادی؛ محمد نجفی | ||
اصفهان | ||
تاریخ دریافت: 23 شهریور 1394، تاریخ بازنگری: 17 بهمن 1403، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
مهمترین هدف این نوشته، بیان اهمیت و نقش خیال در تربیت انسان با توجه به دیدگاه-های آیت الله جوادی آملی است. تحلیل توصیفی و استنتاج، روش این اثر بوده است. حیات انسان دو قلمروی اصلی دارد: قلمروی اول، حیات حقیقی (فطرت و عقل) اوست. در این قلمرو خطا و انحراف راه ندارد. انسانی که حیاتش قرین فطرت و عقل باشد، سعادتمند خواهد بود. قلمروی دوم، حیات طبیعی انسان است که عرصه امیال و آرزوها و عرصه اراده و حرکت انسان در مسیر سعادت یا شقاوت است. دستگاه ادراکی و تحریکی انسان، نقش آفرینان اصلی این قلمرو هستند. قوای ادراکی و تحریکی، دستمایه و سرمایه انسان برای انتخابهایی است که در نهایت هویت و سعادت یا شقاوت او را رقم می زند. خیال، نقشی مهم در هدایت یا انحراف قوای ادراکی و تحریکی افراد دارد و لذا چهرهای الهی و چهرهای غیر الهی دارد؛ در صورتی که تحت تدبیر و حکومت عقل، فعالیت کند، الهی و معد تربیت انسان خواهد بود و در صورتی که از عقل تمکین نکند، غیر الهی و مزاحم تربیت نوع بشر خواهد بود. تربیت خیال، زمینه ساز سعادت انسان است. مهمترین راههای تربیت خیال، تعدیل، تهذیب و تطهیر خیال، ریاضت عقلی، تقوای علمی، و کاهش پراکندگیهای درونی است. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت و ارتباط آن با خیال؛ خیال الهی و تربیت انسان؛ حیات حقیقی و حیات طبیعی؛ خیال از نظر آیت الله جوادی آملی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 497 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 540 |