تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,258 |
تعداد مقالات | 9,115 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,324,296 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,039,309 |
روشهای تربیت کودک تا هفتسالگی در اندیشه امام علی (علیه السلام) | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 2، دوره 23، شماره 27، شهریور 1394 اصل مقاله (558.63 K) | ||
نویسندگان | ||
غلامحسین رضایت* 1؛ فاطمه رضایت2 | ||
1امام حسین علیه السلام | ||
2معارف قرآن و عترت (ع) | ||
تاریخ دریافت: 20 دی 1394، تاریخ بازنگری: 17 بهمن 1403، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش شناسایی روشهای تربیت کودک تا هفتسالگی در اندیشه امام علی(ع) بود. در راستای دستیابی به این هدف یک سؤال کلی و دو سؤال فرعی طراحی شد. روش این پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی است که برای تحلیل دادههای تحقیق از روش تحلیل محتوا استفاده شد. مواد و محتوای این تحقیق کتابهای ارزشمند نهجالبلاغه و غررالحکم بود. در این مقاله ابتدا مفهوم تربیت و روشهای تربیت، تبیین، و سپس در پاسخ به سؤال اول روشهای تربیتی بر مبنای دیدگاه امام علی(ع) با استفاده از روش تحلیل محتوا استخراج شد. نتایج و یافتههای پژوهش نشان داد که روشهای تربیتی در اندیشه امام علی(ع) شامل یازده روش، الگوسازی، محبت، امر به معروف و نهی از منکر، پند و اندرز، داستان، عادت دادن، تشویق، تنبیه، استفاده از مثل، دعا و نیایش و جهاد بود. در ادامه و در پاسخ سؤال دوم، که روشهای تربیتی مناسب برای کودک تا هفتسالگی کدام است، روش تربیت از طریق جهاد حذف شد که متناسب با وضع کودک تا هفتسالگی نیست. | ||
کلیدواژهها | ||
روشهای تربیت؛ روشهای تربیت از نظر امام علی (ع)؛ تربیت اسلامی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 635 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 278 |