تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,240 |
تعداد مقالات | 8,994 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,843,697 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,705,262 |
ماهیت «مبارزه» و قلمروهای تربیتی آن درآموزههای اسلامی | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 23، شماره 27، شهریور 1394 اصل مقاله (270.97 K) | ||
نویسندگان | ||
طاهره رجبی* ؛ رضاعلی نوروزی | ||
اصفهان | ||
تاریخ دریافت: 20 دی 1394، تاریخ بازنگری: 01 دی 1403، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله، ترسیم ماهیت مبارزه و قلمروهای تربیتی ابعاد مبارزه بر اساس آموزههای اسلامی است. در این مقاله به روش تحلیلی استنتاجی ابتدا عوامل مفهومی مشترک در مبارزه و تربیت توصیف، و سپس بر اساس مفهوم مبارزه، ابعاد و قواعد آن تحلیل، و سپس بر اساس توصیف و تحلیل، قلمروهای تربیتی مبارزه تبیین، و تربیت جهادی استنتاج شد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که زوایای پنهان مبارزه و جهاد به علت توجه به معنای ظاهری جهاد در جنگ و قتال، مغفول مانده است ولی میتواند به عنوان برنامهای تربیتی مطرح شود. میدان نبرد در مبارزه، میدان تربیت ابعاد وجودی انسان است. مبارزه در بعد درونی، قلمروی تربیت اخلاقی انسان و مبارزه در بعد بیرونی و در بستر اجتماع، قلمروی تربیت اجتماعی او را فراهم میکند. لزوم هماهنگی در بعد درون و بیرون، مرحله بالاتری از تربیت را برای انسان فراهم میکند که تربیت جهادی است. توجه به عناصر و قواعد مشترک در مبارزه، که شامل هجوم، دفاع، هجرت و تقیه است، هر کدام موقعیت تربیتی متفاوتی را برای رشد انسان فراهم میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
مبارزه و جهاد؛ قواعد مبارزه؛ تربیت اخلاقی؛ تربیت اجتماعی؛ تربیت جهادی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 201 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 148 |