
تعداد نشریات | 34 |
تعداد شمارهها | 1,289 |
تعداد مقالات | 9,294 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,800,231 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,339,775 |
تبیین نقش و جایگاه اصل تربیتی " گذر از ظاهربه باطن" در سبک زندگی اسلامی وتأثیر آن برشکل گیری تمدن نوین اسلامی. | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 2، دوره 23، شماره 29، اسفند 1394، صفحه 7-28 اصل مقاله (315.28 K) | ||
نویسندگان | ||
حسین جعفریان* ؛ محمدحسن میرزامحمدی | ||
دانشگاه شاهد | ||
تاریخ دریافت: 23 مهر 1394، تاریخ بازنگری: 19 اردیبهشت 1404، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش، جستجو دربارۀ یک اصل تربیتی قرآنی تحت عنوان "گذر از ظاهر به باطن" است، که در سه محور چیستی این اصل، نقش و جایگاه آن در سبک زندگی اسلامی و تأثیرش بر شکلگیری تمدن نوین اسلامی تکمیل میشود. در این پژوهش، که از روش توصیفی ـ تحلیلی استفاده شده، یافتهها حاکی است که اولا، این اصل، تربیتی و قرآنی است که با توجه به آموزههای قرآنی مبنی بر ظاهر و باطن داشتن عالم، روشهایی از جمله روش تجربی، عقلانی و شهودی برای دستیابی به باطن راهگشاست. ثانیا در سه حوزه آموزش و پرورش، خانواده و رسانه، که از عناصر مهم سبک زندگی است به ترتیب، توجه به آموزش معنا گرا در عین توجه به آموزش واقعگرا با ابزار و روشهای متناسب برای عبور از واقع به معنا، تربیت عقلانی و بصیرت آفرین، تولید برنامه-های عمقدار و تعقلی به جای برنامههای مروج نیازهای سطحی و ظاهری در رسانه استنتاج می-شود. ثالثاً در شکلگیری تمدن نوین اسلامی انتخاب این اصل به عنوان اصل معرفتشناختی استعلایی، که به حقیقت عالم رهنمون میشود در مقابل معرفتهای برخاسته از اومانیسم و ماده-گرایی دنیای غرب، که باعث توقف انسان در سطح پدیدهها میگردد، ضرورت مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
گذر از ظاهر به باطن؛ سبک زندگی اسلامی؛ تمدن نوین اسلامی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 573 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,687 |