تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,248 |
تعداد مقالات | 9,029 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,981,210 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,769,012 |
تربیت عقلانی از منظر علامه جعفری و پیامدهای تربیتی آن | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 2، دوره 23، شماره 29، اسفند 1394، صفحه 29-48 اصل مقاله (290.62 K) | ||
نویسندگان | ||
عارف پور محمودی* 1؛ حسن ملکی2 | ||
1دانشگاه شاهد | ||
2علامه طباطابیی | ||
تاریخ دریافت: 17 تیر 1394، تاریخ بازنگری: 16 دی 1403، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
این پژوهش به بررسی آرا و اندیشههای تربیت عقلانی علامه جعفری در زمینههای اهداف، اصول و روشهای تربیت عقلانی به منظور بهرهگیری در تعلیم و تربیت میپردازد. این تحقیق از نوع تحلیل اسنادی است که با گردآوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانهای انجام گرفته است. در این راستا یافتههای پژوهش دلالت دارد که علامه، تربیت عقلانی را پرورش قوه تفکر انسان برای انتقال از حیات معمول به حیات معقول میداند. این تربیت عقلانی برخی اهداف، اصول و روش دارد. هدفی غایی تربیت عقلانی از دیدگاه علامه جعفری عبادت و بندگی خدا است. اهداف واسطهای تربیت عقلانی شامل خودسازی، غلبه عقل بر هوای نفس، تبدیل احساسات خام به احساسات تصعید شده است. اصول تربیت عقلانی از دیدگاه علامه جعفری شامل اصل تعقل برین، اصل توازن عقل و احساس، اصل استمرار و یادگیری، اصل طهارت قلب و روشهای تربیت عقلانی از دیدگاه علامه جعفری شامل روش تربیتی اندیشیدن مبتنی بر محتوای وحیانی، روش ارائه تکلیف متناسب، روش تربیتی تمرین و تکرار، روش تربیتی تحریک به حقیقتجویی است. | ||
کلیدواژهها | ||
دیدگاه تربیتی علامه جعفری؛ تربیت عقلانی؛ اصول و اهداف تربیت عقلانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,123 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 932 |