تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,248 |
تعداد مقالات | 9,029 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,981,199 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,769,005 |
سازماندهی نظام تربیت عاطفی براساس آموزه های قرانی | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 23، شماره 29، اسفند 1394، صفحه 49-82 اصل مقاله (413.9 K) | ||
نویسندگان | ||
زهره متقی* 1؛ محمد نجفی2؛ کمال نصرتی هشی2 | ||
1دانشگاه اصفهان | ||
2اصفهان | ||
تاریخ دریافت: 27 خرداد 1394، تاریخ بازنگری: 16 دی 1403، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با رویکرد کیفی و روش پژوهش استنتاجی (الگوی بازسازی فرانکنا) انجام شده، و هدف آن بررسی میان رشتهای تربیت عاطفی و ساختار آن در قرآن است؛ لذا پس از بیان مبانی این فرایند بر اساس اسناد در قالب گزارههای واقعنگر دینی و علمی و همچنین استخراج ضرورتها و توصیههای عملی قرآن، ساختار تربیت عاطفی در قالب اهداف و اصول و روش شکل گرفته است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که عواطف در قرآن با پشتوانه معرفتی از احساس جدا میشود. تربیت عاطفی با مبانی انسانشناسی و معرفتشناسی وارد فرایند تربیتی میشود و همسو با هدف نهایی نظام تربیتی، پرورش عواطف و مدیریت آن را براساس ارزشها بر عهده دارد. علاوه برآن با رشد هوش فکورانه و انگیزش درونی به یادگیری کمک میکند. این تربیت با اصولی مانند اصل ارتقای عاطفی، اصل مخاطبشناسی و اصل تفکر راهبردی و با الهام از توصیههای عملی قرآن مانند انذار و بشارت، مراقبه و محاسبه، حاوی روشهای کاربردی در مهارتهای ارتباطی و روشهای تدریس و آموزش است. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت عاطفی؛ تربیت قرآنی؛ عاطفه؛ هوش عاطفی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,051 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,679 |