تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,248 |
تعداد مقالات | 9,029 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,981,175 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,768,996 |
بررسی میزان برخورداری کتا بهای دین و زندگی مقطع دبیرستان از مؤلفه های روش تربیت الگویی در اسلام | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 4، دوره 23، شماره 29، اسفند 1394، صفحه 121-133 اصل مقاله (259.91 K) | ||
نویسندگان | ||
محبوبه البرزی* ؛ محمد حسن کریمی؛ لیلا اسفندیاری | ||
دانشگاه شیراز | ||
تاریخ دریافت: 03 مهر 1394، تاریخ بازنگری: 16 دی 1403، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتابهای دین و زندگی مقطع دبیرستان از لحاظ میزان توجه به مؤلفههای روش تربیت الگویی (الگودهی، الگوپردازی و الگوزدایی) در اسلام است. پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوا انجام شد و طرح پژوهش غیر پیدایشی بود که در آن ضمن تعیین بسامد هر کدام از واحدهای تحلیل (قرائت و متن) به توصیف دادههای اولیه پژوهش پرداخته شد. تحلیل یافتهها نشان داد در هر سه پایه در مؤلفه الگودهی، بیان شخصیت پیامبر و ائمه بیشترین واحدهای مشمول را داشتند. در مؤلفه الگوپردازی، ارائه الگوهای مطلوب بیشتر دیده شد و درمؤلفه الگوزدایی، الگوهای منفی، بیشترین واحدهای مشمول برخوردار را نشان داد. همچنین مقایسه بین مؤلفهها نشان داد در تمام پایهها مؤلفه الگودهی بیش از دو مؤلفه دیگر دیده شد و مؤلفه الگوزدایی کمترین فراوانی را داشت. مؤلفه الگوپردازی نیز در هر سه پایه به طور متوسط مشاهده شد. مقایسه کتابها نیز نشان داد که دین و زندگی سال سوم بیشترین مؤلفههای مشمول را هر سه مؤلفه داراست در نهایت اینکه مؤلفههای متن اصلی نسبت به قرائت بیشتر مشاهده شد. | ||
کلیدواژهها | ||
الگودهی؛ الگوپردازی؛ الگوزدایی؛ کتابهای دین و زندگی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 246 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 345 |