تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,244 |
تعداد مقالات | 9,010 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,867,033 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,718,934 |
رویکرد اسلامی به هنر و برنامههای درسی هنری در آموزش عالی | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
دوره 24، شماره 31، شهریور 1395، صفحه 9-28 اصل مقاله (658.71 K) | ||
نویسندگان | ||
ستاره موسوی1؛ محمدرضا نیلی* 1؛ احمدرضا نصر1؛ محمد مسعود2 | ||
1اصفهان | ||
2دانشگاه هنر اصفهان | ||
تاریخ دریافت: 01 اردیبهشت 1395، تاریخ بازنگری: 03 اسفند 1401، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
این مقاله با روش توصیفی تحلیلی به بررسی مفهوم هنراسلامی، مبانی نظری و اصول تربیتی هنر اسلامی میپردازد و در نهایت با توجه به مبانی تربیتی و دینی الگوی برنامه درسی برای نهادینهسازی رویکرد اسلامی به هنر در آموزش عالی ارائه شده است. نتایج نشان میدهد که هنر محصول تقابل انسان با هستی است. در این میان، هنر اسلامی واجد ویژگی منحصر به فردی است که آن ویژگی حکمتآمیزی آن است. مبناهای نظری هنر اسلامی عبارت است از: انسانشناسی، جامعهشناسی، دینشناسی، معرفتشناسی و روششناسی و مهمترین مبناهای تربیتی هنر اسلامی عبارت است از: خداجویی، عقلانیت، کرامت، هدایتپذیری و مهمترین اصول تربیتی هنر اسلامی شامل اخلاص، کلگرایی، عدالتجویی، حقگرایی، عزت، معنویتگرایی، میزانگرایی و مخالفت با لذتهای نامشروع است. در نهایت نیز عنصرهای هدف، محتوا، روشهای تربیتی، محیط آموزشی و ارزشیابی برنامه درسی هنری با رویکرد اسلامی با محوریت روش، موضوع و مخاطب مبتنی بر مبانی و اصول تربیتی و نظری هنر اسلامی به منظور تحقق هدفهای آرمانی در زمینه دانش، بینش، نگرش، ارزش و توانش تدوین شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
رویکرد اسلامی در هنر؛ آموزش هنر؛ برنامههای درسی؛ هنر اسلامی؛ آموزش عالی و هنر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
s | ||
چکیده [English] | ||
s | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 654 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 273 |