تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,258 |
تعداد مقالات | 9,115 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,325,779 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,040,781 |
معرفی نظام آموزشیِ جامع نگر به منظور رشد علمیِ زنان مبتنی بر آموزههای اسلام | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
دوره 24، شماره 31، شهریور 1395، صفحه 91-114 اصل مقاله (527.85 K) | ||
نویسندگان | ||
فاطمه نجاری* ؛ علی تقوی | ||
دانشگاه اصفهان | ||
تاریخ دریافت: 03 مهر 1395، تاریخ بازنگری: 03 اسفند 1401، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
این سؤال اساسی مطرح میشود که اگر نظام آموزشی منحصرا جنسیتی (سنتگرا) و نظام آموزشی آندروژنی (تجدد گرا) هر دو مردود است، نظام آموزشی جامعنگر و مطلوبی که مطابق با ساختار اسلامی ایرانی کشور ما باشد و موجبات دستیابی به پیشرفت را برای زنان جامعه فراهم آورد، چگونه نظامی خواهد بود؛ لذا به منظور ایجاد فهمی عمیق و جامع از نظریات متفاوت در زمینه رشد علمی زنان و دستیابی به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، پس از جمعآوری تعدادی از آثار و منابعِ نظریهپردازان در این حوزه به تحلیل مضمون این آثار پرداخته شده است. در این روش، ابتدا قسمتهایی از متون منتخب، که از زوایای گوناگون به رشد علمی زنان پرداخته است، استخراج شد؛ سپس، عبارتی که نماینده مفهوم آن قسمتها باشد با عنوان شناسه اولیه، شناسهگذاری شد. در ادامه شناسههای انبوه اولیه در قالبها و عناوین کلی به صورت شناسهگذاری ثانویه قرار گرفت و تلخیص گردید؛ پس از پایان این مرحله، شناسهگذاریهای ثانویه در قالبها و عناوینی بمراتب کلیتر به صورت شناسهگذاری نهایی قرار گرفت. بر پایه شناسهبندیهای نهایی در مییابیم که دیدگاه اسلام بر یکسان بودن ارزش زنان با مردان با وجود داشتن حقوق و تکالیف مشابه و متفاوت در پیشگاه الهی مبتنی است. اصل وجود دو بعدِ انسانی و جنسیتی در همه افراد، موجب میشود تا بر همین پایه، اولا در ابعاد انسانی و مشترک زنان و مردان، علوم و دروس ِمشترکی بین دو جنس آموخته شود و ثانیا در بعد جنسیتی مخصوص به هر جنس نیز، علوم و دروس ِهر جنس به تفکیک به هر گروه جنسی آموخته شود. همچنین در بعد جنسیتی باید توجه کرد که این تفاوتها باید مکمل یکدیگر باشد و نهاد واحدی باید برای برنامهریزی و تعیین وظایف و حقوق جنسیتی دو جنس وجود داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
رشد علمی زنان؛ نظام آموزشی جنسیتی؛ نظام آموزشی جامعنگر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
s | ||
چکیده [English] | ||
s | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 210 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 260 |