تعداد نشریات | 36 |
تعداد شمارهها | 1,231 |
تعداد مقالات | 8,935 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,707,709 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,598,069 |
تبیین دیدگاه معرفت شناسی علامه طباطبایی(ره) و دلالتهای آن در محتوا و روشهای تربیتی | ||
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی | ||
مقاله 1، دوره 25، شماره 34، خرداد 1396، صفحه 9-27 اصل مقاله (406.2 K) | ||
نویسندگان | ||
سوسن کشاورز1؛ سعید بهشتی2؛ شیرین رشیدی3؛ اکبر صالحی* 4 | ||
1دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه خوارزمی | ||
2عضو هیات علمی گروه فلسفه تعلیم وتربیت دانشگاه علامه طباطبایی(ره) | ||
3دانشگاه خوارزمی تهران | ||
4هیات علمی دانشگاه خوارزمی تهران | ||
تاریخ دریافت: 01 آبان 1394، تاریخ بازنگری: 03 اسفند 1401، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، تبیین دیدگاه معرفتشناختی علامه طباطبایی(ره) و دلالتهای آن در محتوا و روشهای تربیتی است. برای دستیابی به اهداف پژوهش، سه پرسش اصلی ذکر شده است: 1 ـ دیدگاه علامه طباطبایی(ره) درباره معرفتشناسی چیست؟ 2 ـ بر مبنای دیدگاه معرفتشناختی علامه طباطبایی(ره) چه دلالتهایی را میتوان برای محتوای تربیتی استخراج کرد؟ 3 ـ بر مبنای دیدگاه معرفتشناختی علامه طباطبایی(ره) چه دلالتهایی را میتوان برای روشهای تربیتی ذکر کرد؟ نظر به اینکه هر یک از این پرسشها به جنبهای از جنبههای پژوهش میپردازد، روشهای تحلیل مفهومی، استنتاجی متناسب با سه پرسش در این مطالعه استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد علامه طباطبایی(ره) معرفت حقیقی را علم و یقین مطابق با واقع میداند. ایشان وحی، حس، عقل و شهود را جزء منابع معرفت قلمداد میکند. این مقاله پس از تبیین دیدگاه معرفتشناختی علامه طباطبایی (با تأکید بر امکان و انواع معرفت) دلالتهایی در محتوا در دو بعد چگونگی گزینش محتوای درسی از جمله، مطابق با واقع بودن، پرورش تعقل و مانند اینها و چگونگی سازماندهی محتوا همچون تناسب با میزان آمادگی و ویژگیهای دانشآموزان، تعادل در ارائه محتوای نظری و عملی و نظایر اینها و روشهای تربیتی مانند روش بهکارگیری حواس در کسب معرفت، روش جدال احسن و مانند اینها را ارائه میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
علامه طباطبایی و معرفتشناسی؛ دلالتهای تربیتی در نظر علامه طباطبایی؛ محتوای تربیتی و نظریات علامه طباطبایی؛ روشهای تربیتی در نظر علامه طباطبایی؛ تعلیم و تربیت اسلامی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
S | ||
چکیده [English] | ||
S | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,174 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 464 |